Kasvun Taian blogi

Lämpimästi tervetuloa blogiini. Blogissani kirjoitan hyvinvoivasta vanhemmuudesta, pienen lapsen unesta, satuhieronnasta ja mindfulnessista.

Tilaus
Bloglovin’
RSS-syöte
Sähköposti
heli@kasvuntaika.fi
Facebook
kasvuntaika
Instagram
kasvuntaika
Twitter
@KasvunTaika

Aiheita

Kasvun Taian blogi

Kasvun Taika järjestää vanhempia voimaannuttavia palveluja. Palvelujen tavoitteena on tuottaa hyvinvointia vanhemmuuteen sekä iloa ja läsnäoloa lapsen ja aikuisen väliseen suhteeseen.

10.10.2016
Jaa kavereille:

Ajatusjunat

juna-asema

Käsite ajatusjuna on tullut tutuksi minulle mindfulnessin kautta. Minkä ajatusjunan kyytiin lähdet? Mille asemalle se vie? Onko jokaisen ajatusjunan kyytiin hypättävä? Voinko jättäytyä asemalle tästä ajatusjunasta?

Ajatukset vaikuttavat elämään. Ne voivat lisätä ylivireystilaa ja stressiä tai laskea tai nostaa mielialaa. Ne ovat samaa sisäistä puhettamme, jota koko ajan puhumme ääneti itsemme kanssa. Pahimmassa tapauksessa sisäinen puhe voi pahoittaa mielemme.

Omien ajatusjunien (ja jumien) tunnistaminen auttaa sinua pääsemään sille asemalle, mille haluat. Kun tunnistaa omat ajatusjunat, on vapaa valitsemaan, minkä kyytiin lähtee. Lähdenkö sen ajatusjunan kyytiin, joka hokee: Ei tästä päivästä tule mitään tai Mikä ihmeen surkimus sinä oikein olet, kun et ole saanut mitään tänään tehdyksi? Joskus saatamme lähteä esimerkiksi ahdistavan ajatusjunan kyytiin. Se saattaa pysähtyä asemilla pelko tai epätoivo. Silloinkin on hyvä tunnistaa, mihin on päätynyt ja miten ihmeessä päädyinkään tämän ajatusjunan kyytiin.

Saapui sitten mille asemalle tahansa, sitä ei tarvitse paeta. Kun tunnistat, mitä on tapahtunut, se riittää. Ajatus ja tunne menevät ohi itsestään kun annat mennä niiden ohi. Jos jäät vellomaan niihin, kaivat kuoppaa vielä syvemmäksi. Jatkoyhteydet voivat johtaa katkeruuteen ja kateuteen asti.

Minkä ajatusjunan kyytiin sinä tänään lähdet? Tästä tulee hyvä päivä ja minulla on uusia mahdollisuuksia vai Miksi ylipäänsä heräsin tähän päivään?

12.9.2016
Jaa kavereille:

Kolme keinoa kasvattaa itsearvostusta vanhempana

kukkia kädessä

Monelle vanhemmalle lienee tuttua itsensä sättiminen ja ruoskiminen: miksi minä nyt noin tein, eihän tästä nyt taaskaan mitään tule. Tällainen toimintatapa harvoin johtaa omien toimintatapojen muutokseen. Se saa pikemminkin tuntemaan olon surkeaksi ja huonoksi. Itsensä soimaaminen nostaa stressihormoni kortisolin tasoa ja saa mielen entistä ahdistuneemmaksi.

Yksi varma tapa kohentaa omaa hyvinvointia on itsearvostuksen kasvattaminen. Keskeisin ja voimakkain arvostuksen lähde on itsen sisällä. On hyvä olla oman itsen paras ystävä ja sanoa joka päivä itselle asioita, joita sanoisit ihmiselle, josta välität kaikkein eniten. Käynnistä hyvä kierre pienillä valinnoilla, joita toistat.

Tässä kolme keinoa, joiden avulla voit kasvattaa omaa itsearvostustasi vanhempana ja ihmisenä:

  1. Etsi todellista myötätunnon tunnetta itseäsi kohtaan. Voit kasvattaa tunnetta ajattelemalla vaikkapa haastavia tilanteita, joista olet selviytynyt. Tai ajattele niitä hyviä hetkiä, mitä taatusti on ollut perheessänne paljon. Suhtaudu itseesi samalla sympatialla ja arvostuksella kun suhtaudut lastasi kohtaan hetkellä, jolloin hän erityisesti herättää sinun rakastavat tunteesi.
  2. Tuo tietoisesti kiitollisuutta elämääsi ja nosta esille omia hyviä puoliasi vanhempana. Mistä olet kiitollinen itsellesi? Mitä puolia, piirteitä ja kykyjä arvostat itsessäsi? Mistä tunnet ylpeyttä? Mitä haluat vaalia itsessäsi? Kun alat kiinnittää tietoisesti huomiota hyviin asioihin elämässäsi, ne myös lisääntyvät. Ajattele joka päivä hyvää itsestäsi.
  3. Huomioi, miten puhut itsellesi päivän mittaan. Kommentoimme kuin huomaamattamme omaa toimintaamme. Hyvinvoinnille on suuri merkitys sekä sanoilla että sävyllä ja tunteilla, jotka sisäisessä puheessamme ovat. Sen lisäksi, että tämä vaikuttaa sisäisesti, vedämme myös puoleemme samanlaista puhetta muilta ihmisiltä. Suhtaudu itseesi, kuten haluaisit muiden suhtautuvan sinuun. On tärkeää, että puhut itsellesi rakastavasti ja kannustavasti.

Jo pelkästään huomion kiinnittäminen näihin asioihin on teko itsen hyväksi. Vaali päivä päivältä enemmän arvostavaa suhtautumista itseesi. Olet arvokas, sinulla on väliä.

Olen kirjoittanut oppaan Viisi vinkkiä tasapainoiseen vanhemmuuteen, josta saa ajatuksia ja työkaluja myönteisiin kasvatusmenetelmiin. Tutustu oppaaseen ja tilaa se ilmaiseksi itsellesi!

5.9.2016
Jaa kavereille:

Anna aikaa itsellesi!

sydän

Luin loppukesästä Hanna Lehtosen pienen kirjan Väsynyt äiti. Apua uupumukseen ja unettomuuteen. Kirja kertoo yhden äidin tarinan väsymyksestä. Äidin, joka suoritti vanhemmuutta ja unohti täysin itsensä. Äidin, joka antoi kaikkensa lapsille, mutta ei mitään itselleen. Tarina on kuitenkin selviytymistarina. Kun äiti lopulta uskalsi ja ymmärsi hakea apua, lähti liikkeelle prosessi kohti parempaa.

Kirja on rehellisyydessään raadollinen. Kirjan sanoma on se, että muistakaa itsenne. Vanhempien hyvinvointi on tärkeä asia. Lapsi ei voi hyvin, jos vanhempi ei voi hyvin. Tämä sääntö pätee myös isompien lasten kanssa. Olemme kuin peili lapsillemme ja henkinen olotilamme heijastaa uskomattoman voimakkaasti lapsiimme.

Pienten lasten vanhempien ei aina ole välttämättä helppo järjestää omia vapaahetkiä. Kannattaakin miettiä, miten omasta arjestaan saisi mahdollisimman hyvinvoivan niillä mahdollisuuksilla, mitä omassa arjessa on käytettävissä. Jos ei ole mahdollisuutta omiin teatterireissuihin ja kirppiskierroksiin (mitkä nekin olisivat tosi tärkeitä), voi miettiä, miten omaan normaaliin arkeensa saisi hyvinvoinnin hetkiä. Huomasin Hesarissa artikkelin Hyvin vietetty arki palauttaa yhtä hyvin kuin loma. Artikkelissa mainitaan mikrotauot ja niiden tärkeys. Mikrotaukoja ovat pienet hetket, jolloin ei tee varsinaisesti mitään vaan katselee vaikka ikkunasta ulos. Mikrotauot auttavat latautumaan. Artikkelissa todetaan myös, että erityisen tehokkaasti aivoja huoltavat mindfulness ja meditaatio, mikä tietenkin ilahduttaa minua paljon mindfulness-ohjaajana. Arjen pienet hengähdyshetket ovat tärkeitä. Monen suosima netissä hengailu on kehno tapa viettää taukoa, se ei auta aivoja virkistymään ja latautumaan. Hyvinvoinnille on tärkeää olla välillä tekemättä mitään!

Ole itsesi puolella. Kun olet tärkeä itsellesi nyt, samalla huolehdit koko perheen hyvinvoinnista ja näytät tasapainoista esimerkkiä lapsellesi – että he ymmärtävät olevansa tärkeitä, eikä heidänkään tarvitse olla enempää kuin ovat. Pitämällä huolta itsestäsi jaksat pitää huolta myös muista.

Perheessä ei tietenkään yksin voi vaikuttaa kaikkiin asioihin. Mutta on paljon, mihin voit vaikuttaa. Erityisesti voit vaikuttaa itseesi, siihen, miten suhtaudut itseesi, mistä näkökulmasta katsot asioita, mihin keskität huomiosi ja energiasi ja miten toimit. Voi olla, että viisi uudella tavalla käytettyä minuuttia päivässä käynnistävät. Mikään suhde ei ole niin tärkeää kuin sinun suhteesi omaan itseesi. Hyvinvointimme on yksi tärkeimmistä asioista elämässämme ja vaalimisen arvoinen aarre.

Miten voit tehdä juuri tästä elämäntilanteestasi itsellesi mahdollisimman hyvinvoivan? Voisitko jokaiseen päivään ottaa hetkiä, joissa on tarkoitus vain olla tai tehdä jotain, josta todella pidät? Ilon, onnellisuuden ja voimavarojen kannalta muutos voi olla merkittävä. Mitä hyvältä tuntuvaa voisit tehdä jo tänään?

Olen kirjoittanut oppaan Viisi vinkkiä tasapainoiseen vanhemmuuteen, josta saa ajatuksia ja työkaluja myönteisiin kasvatusmenetelmiin. Tutustu oppaaseen ja tilaa se ilmaiseksi itsellesi!

19.8.2016
Jaa kavereille:

Kasvun Taika 2 v

Annan aikaa itselleni*

Kasvun Taika täyttää tänään kaksi vuotta. Aika on mennyt vauhdilla. Kahteen vuoteen on sisältynyt paljon erilaisia tunteita. Niin iloa, epätoivoa, helpotusta, jännitystä kuin suurta riemua.

Olen kahden vuoden aikana tavannut satoja perheitä luennollani, kursseillani ja kotikäynneillä. Olen saanut myös useita kanta-asiakkaita, jotka ovat osallistuneet jo useammalle kurssilleni ja luennolleni. Olen kiitollinen jokaisesta asiakkaastani, facebook-seuraajasta ja blogini lukijasta. Te olette työni suola ja sokeri.

Parasta yrittäjyydessä on se, että saan olla koko ajan kehittämässä ammattitaitoni ja luomassa uutta. Kuuntelen herkästi asiakkaita, ja minulle saa myös ehdottaa kursseja ja luentoja. Eräs asiakkaan ehdotuksesta syntynyt palvelu on uniluentokutsut.

Toisen yrittäjyysvuoteni aikana olen valmistunut mindfulness-ohjaajaksi. Mindfulness on muuttanut omaa elämääni paljon, ja olenkin ollut iloinen, kun mindfulness-kurssini ovat olleet suosittuja. Moni on kokenut isoja muutoksia elämässään mindfulness-kurssin käytyään. Olen suorittanut Lasten Tunnetaito-ohjaajaopintoja ja valmistumassa syyskuun alussa Lasten Tunnetaito-ohjaajaksi. Olen tällä hetkellä mukana myös satuhieronnan pitkässä ohjaajakoulutuksessa, ja valmistuttuani tästä koulutuksesta tulee yksi uusi satuhierontaan liittyvä palvelu yritykseni tarjontaan. Tästä lisää myöhemmin.

Kolmas vuosi tuo yritykseeni uudenlaista tarjontaa. Tähän mennessä olen ohjannut kursseja pääkaupunkiseudulla. Nyt kolmannen yrittäjyysvuoden aikana laajennan tarjontaani verkkokursseihin, jotta pystyn tarjoamaan palvelujani ympäri Suomea.

Tämän kolmannen yrittäjyysvuoden teemaksi otan itselleni: Annan aikaa itselleni. Se tulee olemaan yksi teema myös blogiteksteissäni ja verkkokursseillani. Tulen jatkossa kirjoittamaan enemmän myös tunnetaitoihin liittyvistä teemoista blogiini.

Anna sinäkin aikaa itsellesi. Olet tärkeä. Olet ansainnut voida hyvin.

* Annan aikaa itselleni -kortti on Kosketuksessa elämään-voimalausekorttisarjasta.

21.6.2016
Jaa kavereille:

Kesäinen satuhieronta

mansikoita

Viime syksynä kirjoitin syksyisen satuhieronnan. Sen jälkeen tuli olo, että haluan kirjoittaa myös talvisen satuhieronnan ja keväisen satuhieronnan. Nyt on pienen kesäisen satuhieronnan aika. Mitä kesä on? Se on yhdessäoloa, rakkautta, perhosia ja mansikoita.

Kesäinen satuhieronta

Kesä on… (pidetään käsiä lapsen selän päällä)
perhosten lentelyä (lennätetään käsiä selän päällä, välillä käsiä pysäytellen)
mansikoita (piirretään mansikka selkään)
askelia hiekalla (tehdään sormilla askelia)
sateen ropinaa (ropistellaan sormilla)
auringon paistetta (tehdään auringon säteitä)
uimista (tehdään sammakkouintiliikettä)
hymyä ja naurua (pyöritellään kädellä selkään)
yhdessäoloa ja rakkautta (piirretään sydän)

Hyvää kesää! (pysäytetään kädet selän päälle)

Satuhieronta antaa mahdollisuuden yhteisen läsnäolon hetkeen. Satuhieronta mahdollistaa lapselle nähdyksi tulemista ja aitoa kohtaamista. Lapset tarvitsevat kiireetöntä kohtaamista ja kosketusta. Satuhieronnan kautta lapsi saa myös keinoja itselleen stressinhallintaan ja rentoutumiseen. Ja ne ovat todella tärkeitä taitoja kenelle tahansa.

Olen kirjoittanut oppaan Viisi vinkkiä tasapainoiseen vanhemmuuteen, josta saa ajatuksia ja työkaluja myönteisiin kasvatusmenetelmiin. Tutustu oppaaseen ja tilaa se ilmaiseksi itsellesi!