Kasvun Taian blogi

Lämpimästi tervetuloa blogiini. Blogissani kirjoitan hyvinvoivasta vanhemmuudesta, pienen lapsen unesta, satuhieronnasta ja mindfulnessista.

Tilaus
Bloglovin’
RSS-syöte
Sähköposti
heli@kasvuntaika.fi
Facebook
kasvuntaika
Instagram
kasvuntaika
Twitter
@KasvunTaika

Aiheita

Kasvun Taian blogi

Kasvun Taika järjestää vanhempia voimaannuttavia palveluja. Palvelujen tavoitteena on tuottaa hyvinvointia vanhemmuuteen sekä iloa ja läsnäoloa lapsen ja aikuisen väliseen suhteeseen.

20.12.2014
Jaa kavereille:

Satuhierontatunnit

Satuhieronta on rentoutumista ja rauhoittumista ilon ja leikin kautta. Satuhierontatunneilla pääsee löytöretkeilemään lapsen kanssa satujen ja myönteisen kosketuksen polulle. Se on satujen ja mielikuvien yhdistämistä kosketukseen ja kevyeen hierontaan. Satuhieronta on läsnäolevaa vuorovaikutusta ja lapsen itsetunnon tukemista. Satuhieronta mahdollistaa jakamattoman huomion hetkiä ja nähdyksi tulemista.

Tällä lapsilähtöisellä ja luovalla menetelmällä on myönteisiä vaikutuksia niin lasten kuin aikuistenkin hyvinvointiin. Satuhieronnassa yhdistyy kaksi lapsen kasvun ja kehityksen kannalta oleellista asiaa: satu ja hyvä kosketus.

Satuhieronnan ydinasioita:

  • Olet arvokas ja tärkeä.
  • Minulla on aikaa sinulle.
  • Olen tässä sinua varten.

Kasvun Taika järjestää satuhierontatunteja pääkaupunkiseudulla. Katso myös satuhierontatunnit.fi.

Vanhempien ja lasten yhteinen satuhierontatunti tai pidempi vanhemmille suunnattu kurssi myös tilattavissa esim. MLL:n paikallisyhdistyksiin tai vanhempainyhdistyksiin. Kysy lisätietoja!

8.12.2014
Jaa kavereille:

Varaventtiili

Varaventtiili on uusi voimavaralähtöinen menetelmä äitien väsymyksen ennaltaehkäisyyn. Varaventtiili koostuu kolmesta erillisestä harjoitteesta. Harjoitteita voi tehdä itsenäisesti tai kumppanin tai vaikkapa jonkun ammattilaisen kanssa.

Varaventtiili sisältää seuraavat yksittäiset harjoitteet:

Normipäivä
päivärytmin tarkastelu tukee elämänhallinnan tunnetta ja keventää arkea
Hyvän olon hetket
Toistuvat, suunnitelmalliset myönteiset hetket kohottavat tutkitusti mielialaa
Raivoreitti
Voit harjoitella ennakkoon, miten toimit, kun pinna palaa

Normipäivä-harjoitteessa kirjataan ylös päivän runko. Normipäivä tukee elämänhallinnan tunnetta. Kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, ei ajelehdi minuutista ja tunnista toiseen.

Hyvän olon hetket -harjoitteessa on lähtökohtana, että toistuvat myönteiset tunteet nostavat mielialaa. Hyvän olon hetket -harjoitteen avulla suunnitellaan jokaiseen arkipäivään pieniä hyvän olon hetkiä. Arkinen hyvän olon hetki voi olla esimerkiksi venyttely, jalkakylpy, kynsien lakkaus, hieronta, musiikin kuunteleminen. Erityisesti kuormittavassa elämänvaiheessa on hyvä, että jo aamulla herätessä tietää varmasti että jotain mukavaa on odotettavissa.

Raivoreitti-harjoite on minun suosikkini. Raivoreitti-harjoite on suunnitelma, joka tukee vanhempaa selviytymään tilanteesta, kun pinna palaa. Tiedän, mitä teen kun raivostun. Raivoreitti-harjoitteessa on vinkkejä poistumispaikkoihin (esim. vessa, sängyn alunen, rauhoittumistuoli) ja vinkkejä rauhoittumisrituaaleihin (esim. hengittäminen syvään ja rauhallisesti 3 kertaa, laskeminen kymmeneen takaperin, kylmän vesilasillisen juominen tai kuulosuojaimien laittaminen korville).

Koko menetelmäpaketin voi ladata täältä.

Varaventtiili-menetelmä on minusta mielenkiintoinen ja toimiva. Huomaan, että käytin paljon samantyylisiä elementtejä esim. Rentoutumispäivässäni vanhemmille. Mietimme päivärytmiä ja sen rutiineja, hyvän olon hetkiä ja mitä tehdä niissä tilanteissa, kun omat tunteet kuohuvat.

Varaventtiilin on kehittänyt kouluttaja ja tietokirjailija Mari Lankinen. Hän kouluttaa työkseen sosiaali- terveys- ja opetusalan ammattilaisia yhteistyössä toisen ja kolmannen sektorin kanssa.

  • Miltä sinusta Varaventtiilin harjoitteet vaikuttavat?
  • Millaisia vinkkejä sinulla on arkisiin hyvän olon hetkiin?
  • Mikä on sinun raivoreittisi, ja millaisia keinoja käytät rauhoittumiseen?
2.12.2014
Jaa kavereille:

Voimavarat vanhemmuudessa

Pidin lauantaina Kalliolan opistossa Rentoutumispäivän vanhemmille. Päivän aikana puhuimme voimavaroista, hyvinvoinnista, itsemyötätunnosta, omasta itsestä huolehtimisesta ja tahdonvoimasta sekä teimme tietoisen läsnäolon harjoituksia ja rentoutumisharjoituksia.

Päivästä muodostui terapeuttinen monessa mielessä. Jotkut vanhemmat sanoivat, että ensimmäistä kertaa kuulivat jonkun toisen vanhemman sanovan, että on väsynyt. Ettei kaikki lapsiperhearki olekaan kiiltokuvaa. Että muillakin perheillä on pulmia.

Monelle vanhemmalle tuntuu olevan vaikeaa muistaa, että myös omasta itsestä on hyvä pitää huolta. Lapsista pidetään huolta kympin (tai jopa yli sen) arvoisesti, mutta oma itse jää tärkeysjärjestyksessä viimeiselle sijalle. Jos jää aikaa, kun ensin on huolehdittu perhe-elämästä, työstä, lapsen harrastuksista ja vanhempaintoimikunnista, vanhenevista vanhemmista ja muista velvollisuuksista. Sitten jos jää aikaa, voin huolehtia itsestäni. Mutta miten? Kaikille ei muistu edes mieleen, mitä oli olla ihan oma itsensä ennen lapsia. Mistä minä pidinkään, mikä tuotti minulle nautintoa. Mitä voisin nyt tehdä, vaikka minulla onkin lapsia. Moni vanhempi totesi, että oma elämänpiiri on kovin kapea. Minä itse ja oma hyvinvointi on täysin unohduksissa. Ja onko edes sallittua unelmoida jostakin tai toivoa itselle jotain hyvää, kun lapsellehan se hyvä pitäisi toivoa.

Lähtökohtiani tällä päivälle olivat seuraavat ajatukset:

  • et voi olla hyvä muille, jos et ole hyvä itsellesi
  • se lisääntyy, mihin huomio kiinnittyy
  • itsestä huolehtiminen ei ole ketään vastaan
  • vanhemman hyvinvoinnista kulkee suora napanuora lapsen hyvinvointiin
  • hyvinvoivat vanhemmat kasvattavat hyvinvoivia lapsia
  • paras lahja lapselle on elämästään iloitseva vanhempi

Yleistä vanhemmuudessa tuntuu olevan itsensä syyllistäminen ja sättiminen hyvin pienistä asioista. Taaskin tuli sanottua lapselle pahasti siinä tilanteessa, enkä ollut ihan satakympillä läsnä. Kehotin kurssilaisia miettimään viisi hyvää ominaisuutta itsestään vanhempana ja osalle tämä oli tosi vaikea tehtävä. He sanoivat, että osaisivat nimetä nopeasti 20 huonoa ominaisuutta, mutta että hyviä…ei niitä oikein löydy.

Mietimme, millä konstein arjesta saisi helpompaa ja miten arjen keskeltä löytäisi aikaa itselle. Osa käyttää siivoojaa, osa suunnittelee viikon ruokalistan etukäteen, ja näin aikaa ja aivokapasiteettia jää muuhunkin kuin ruuan miettimiseen. Totesimme, että toimivat rutiinit ovat tärkeitä sekä lapselle että aikuiselle. Mutta mistä löytää aikaa itselle ja omille tarpeille? Pitäisikö nekin laittaa näkyvin kalenteriin etteivät ne unohdu?

Työtapana kurssilla oli valmentava työote eli haastoin kurssilaiset miettimään omaa elämäntilannettaan ratkaisukeskeisten kysymysten kautta. Lisäksi keskustelimme monista teemoista, esim. omista arvoista vanhempana, miltä tuntuu tuottaa pettymys lapselle ja myös siitä, omistautuvatko monet vanhemmat liikaakin vain lapsilleen ja heidän tarpeilleen unohtaen täysin oman itsensä ja omat tarpeensa. Ja sitten on tietenkin se toinen äärilaita, että ei huolehdita lasten tarpeista vaan vain omista. Keskustelua olisi riittänyt paljonkin. Keskustelujen ja teorian lisäksi teimme sekä pidempiä että lyhyempiä tietoisen läsnäolon ja rentoutumisen harjoituksia.

Moni kurssilainen tuntui saavan ajateltavaa kurssin kautta. Toivon, että kurssilaiset pääsivät yksi tai kaksi porrasta eteenpäin kurssin aikana ja askelmat voivat jatkua kotona. Yksi kurssilainen sanoikin, että hän pitää kotona perhepalaverin ja puhuu miehellekin kurssin herättämistä ajatuksista.

Yleinen mielipide tuntui olevan, että tällainen kurssi on tärkeä vanhemmille. Kurssilaisilta saatu palaute oli hyvää:

Ihanan tärkeä ja loistava kurssi.

Rentoutumisharjoitukset olivat hyviä ja niitä oli runsaasti erilaisia.

Kurssilla oli kivasti sekä teoriaa, keskusteluja että rentoutumisharjoituksia.

Kevätkaudella Rentoutumispäivä vanhemmille on Kalliolan opistossa la 7.2.2015. Samainen kurssi on nimellä Voimavaroja vanhemmuuteen Espoon työväenopistossa la 31.1.2015.

24.11.2014
Jaa kavereille:

Sanna Tuovinen: Satuhieronta

Ennakkotilasin Satuhieronta-kirjan, ja se tuli meille muutama päivä sitten. Heti selasin kirjan läpi ja totesin, että kirja on ihana. Lumoava. Kuvat ovat kauniita, kirjassa on ihana fiilis. Kirjassa on sekä teoriatietoa että paljon satuhierontoja.

Satuhieronta on satujen yhdistämistä kosketukseen ja kevyeen hierontaan. Se on rentoutumista ja rauhoittumista, läsnäoloa ilon ja leikin kautta. Satuhieronta luo aitoja yhdessäolon hetkiä ja auttaa aikuistakin rentoutumaan.

Lastenpsykiatri Jukka Mäkelä sanoo: Satuhieronta avaa oven kauniiseen maailmaan. Se yhdistää hienosti monia arvokkaita perinteitä: tarinankerronnan ja hieronnan, hyväksyvän läsnäolon ja rentoutumisen, kehitystieteet ja kokemuksellisen ymmärtämisen.

Kirjassa on perustietoa satuhieronnasta, helppoja satuhierontaohjeita ja niiden lisäksi tietoa kosketuksen ja läsnäolon voimasta sekä lempeitä neuvoja päivähoitoon ja lapsiperhearkeen.

Satuhieronta on lyhin tie rakkauteen. Siihen kokemukseen mitä rakkaus on.

Kaija Virho, tunnevalmentaja, Rosen-terapeutti

Itseäni viehätti se, että kirjassa huomioitiin myös aikuiset, kasvattajat. Luvussa Kosketus omaan itseen käydään läpi aitoa läsnäoloa, satuhieronnan vaikutusta aikuiseen, voimalauseita ja kiitollisuutta elämässä.

Kirjassa on myös hyviä kysymyksiä aikuisille:

  • Mitä sinä tarvitset voidaksesi hyvin?
  • Mitkä asiat tuovat sinulle iloa?
  • Milloin sinä rentoudut?

On tärkeää muistaa, että sinä olet tärkeä. Sinun hyvinvointisi on tärkeää. Kun alat sallia enemmän hyviä asioita itsellesi, puhkeat kukkaan.

Pirjo Isorinne, voimavaravalmentaja

Olen lumoutunut ja ihastunut. Kirja on kertakaikkisen ihana ja toivon, että tämä kirja hankitaan jokaiseen päiväkotiin ja myös koteihin. Itse olen hieronut jo vuosia omia lapsiani ja varsinkin esikoinen rakastaa satuhierontaa. Nyt kirjan kautta sain monta uutta satua hierottavaksi. Ja paljon myös ajateltavaa.

Jakamaton huomio ei ole mitään sellaista, mitä on mukava antaa lapselle, mikäli aikaa liikenee; se on lapsen kipeä tarve.

Ross Campbell, lastenpsykiatri

Katso myös

Uutiskirjeen tilaajaksi liittymällä saa ilmaisen Taikapuu-satuhieronnan.

ps. Olen menossa joulun alla satuhieronta-ohjaajakoulutukseen ja ensi vuoden puolella olisi tarkoitus aloitella satuhierontaryhmiä lapsille ja vanhemmille.

17.11.2014
Jaa kavereille:

Toimiva perhe -kurssi

Toimiva perhe on Thomas Gordonin kehittämä vanhemmille, pariskunnille ja kasvattajille tarkoitettu kurssi. Kurssilla opetellaan ihmissuhdetaitoja ja vuorovaikutusta. Kurssin tavoitteena on lisätä vanhempien ja lasten hyvinvointia sekä saada heidän keskinäiset välinsä toimiviksi ja luottamuksellisiksi.

Kurssilla opiskellaan selkeää viestintää, haetaan rakentavia tapoja ratkaista ristiriitoja, mietitään kasvatukseen liittyviä arvoja sekä opetellaan toimivan keskusteluyhteyden luomista lasten ja vanhempien välille. Kurssi kestää 24 tuntia.

Kaikissa perheissä riidellään välillä ja ymmärretään asioita väärin. Toimiva perhe -kurssi tarjoaa kohtaamisen välineitä, joiden avulla yhdessäolosta voi tulla riidattomampaa ja toimivampaa.

Viime viikkoina jäähyn käyttöön liittyvät ongelmat ovat olleet esillä paljon. Moni vanhempi on ihmeissään. Mitä jäähyn sijasta? Toimiva perhe -kurssilla opetellaan esimerkiksi lapsen tarpeiden ja omien tarpeiden huomioimista, ristiriitojen selvittämistä molemmat voittavat -menetelmän avulla, välittäjänä toimimista ja epätoivotun käyttäytymisen muuttamista ympäristöä muuttamalla. Toimiva perhe - kurssi tarjoaa konkreetteja menetelmiä vanhemmalle. Ja antaa vastauksia myös siihen kysymykseen, mitä sitten, kun tekisi mieli antaa se jäähy.

Kurssilla opeteltavat taidot ovat konkreettisia ja käytännönläheisiä työkaluja, jotka tukevat jokaista isää ja äitiä jokapäiväisessä elämässään perheen keskellä. Kurssin lähtökohtana on toisen kunnioittaminen. Työmenetelminä käytetään luento-osuuksia, keskustelua, käytännön tilanteisiin liittyviä harjoituksia ja opitun soveltamista omaan elämäntilanteeseen.

Valmistuin eilen Toimiva perhe -ohjaajaksi. Kävin itse Toimiva perhe -kurssin pari vuotta sitten (ja olin jo sitä ennen toteuttanut monia kurssin ajatuksia perheessämme) ja nyt tänä syksynä suoritin ohjaajakoulutuksen. Nyt voin toimia kouluttajana. Alan pikku hiljaa miettiä, missä tulen ensi keväänä ohjaamaan Toimiva perhe -kursseja. Niistä(kin) kursseista tulee tietoa Kasvun Taian nettisivuille ja facebookiin. Jos olet kiinnostunut saamaan kurssin esim. MLL:n paikallisyhdistykseen, vanhempainyhdistykeen tai omaan äitiporukkaasi, ota yhteyttä heli (at) kasvuntaika.fi

Tulen kirjoittamaan enemmänkin Toimivaan perheeseen liittyvistä ajatuksista, tarkoitus on esitellä kirjat Toimiva perhe (Thomas Gordon) ja Ole paras itsesi (Linda Adams). Lisäksi suunnitteilla on blogiteksti ainakin Minä-viestien käyttämisestä.