Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
13.6.2016
Jaa kavereille:
Lapset opettelevat tunnetaitoja ja tunteiden säätelyä, ja
tunteet helposti kuohuvat yli. Tunnetaitoja harjoitellaan yhdessä
aikuisen kanssa ja vanhemmat ja muut aikuiset toimivat malleina.
Jos itse toimii jatkuvasti helposti ärsyyntyvänä raivohärkänä, on ehkä
paras pysähtyä ja tutkailla itseään.
- Mitä tämä kertoo minulle itsestäni?
- Millaisen aikuisen mallin lapset saavat minusta?
- Miten minun lapsuudessani on kommunikoitu?
- Onko minulle huudettu?
- Miltä se minusta tuntui?
- Miten olisin toivonut vanhempieni toimivan niissä tilanteissa?
- Mitä voin itse tehdä toisin näissä tilanteissa?
- Millaisia keinoja minulla on tunnevastuulliseen vanhemmuuteen?
Vastuun ottaminen omista tunteista ja reagointitavoista
Jokainen on vastuussa omasta elämästään ja voi valita
suhtautumis- ja reagointitapansa kaikkeen tapahtuvaan. Tämä on tärkeää
ymmärtää oman itsensä, oman vanhemmuutensa ja omien lastensa
kannalta. Vastuun ottaminen omista tunteista tarkoittaa sitä,
että jokainen valitsee itse sen, mitä tunnetta ruokkii eikä kukaan
toinen voi saada toista esimerkiksi suuttumaan. On minun valintani,
tiuskaisenko lapselleni takaisin hänen ollessaan ärtynyt vai
rauhoitanko itseni ja valitsen tietoisemman toimintatavan enkä sitä
selkärangasta tulevaa. On oma valintani, miten tilanteeseen suhtaudun
ja näin ollen olen vastuussa omista tunteistani. Lapsi ei ole
vastuussa siitä, jos minä ärsyynnyn hänen vitkutellessaan eteisessä ja
huudan hänelle. Tietoinen vanhempi osaa tunnistaa omat tunteensa ja
lapsen tunteet ja miettiä rakentavia, tilanteeseen sopivia
toimintatapoja. Tietoinen vanhempi osaa myös pyytää anteeksi, jos omat
tunteet joskus vyöryvät yli vaikkapa väsymyksen takia.
Voi tuntua vaikealta uskoa, ettei toinen ihminen ole syypää sinun
tunteisiisi. Sinun tunteesi johtuvat omasta tulkinnastasi eli
merkityksestä, jonka annat toisen ihmisen käytökselle. Tämä juontaa
usein juurensa menneisyytesi kokemuksiin eli siihen, miten olet
tulkinnut menneet tapahtumat. Toinen ihminen ei ole vastuussa
tunteistasi, vaikka hänen käytöksensä voikin nostattaa sinussa sinun
omia tunteitasi. Ärsyyntymistä, vihaa, häpeää. On sinun oma
valintasi miten käsittelet itsessäsi näitä tunteita. Lapsen ei ole
hyvä toimia sinun tunteittesi likasankona.
Mindfulnessin hyödyt
Mindfulness on yksi keino tutustua
omiin tunteisiin, ja se
on myös hyvä keino itsensä rauhoittamiseen. Kun pystyy ärsyyntymisen
hetkellä pitämään muutaman sekunnin tauon, pystyy yleensä löytämään
järkevämmän toimintatavan kuin vaikkapa lapselle huutaminen ja hänen
syyttäminen omista vihan tunteista. Itse voi valita joko
automaattisen reaktion ja jatkaa samalla mallilla tai voi päättää
tehdä toisin ja tarkastella selkeämmin omaa reaktiota. Hyvä
kysymys oman toimintatavan miettimiseksi on: Mitä lapseni tarvitsee
minulta eniten juuri nyt?
30.5.2016
Jaa kavereille:
Esittelen muutaman lastenkirjan, jossa käsitellään tunteita.
Hyvä päivä, paha päivä
Koskettava kuvakirja lapsille ja vanhemmille yhdessä luettavaksi.
Kirjassa on lyhyet, vaikuttavat tekstit ja kauniit kuvat, jotka
johdattavat ymmärtämään erilaisia tunteita ja perheen sisäisiä
suhteita. Kirja kertoo riitelemisestä ja sovinnon tekemisestä lapsen
näkökulmasta:
Kun he riitelevät, koko maailma järkkyy. Talo huojuu….
Kun he tekevät sovinnon, aurinko paistaa taas. Leijailen pilvissä.
Kiukkuhirviö
Tulinen kirja jokaiselle uhmaikäiselle ja hänen
kanssaan kiukkuhirviön kohtaavalle.
Äiti on taas kerran sanonut: Ei
. Minusta se ei
ole reilua. Niin hän tekee aina! Nyt minä vihastun. Kun minä suutun,
muutun jättimäiseksi hirviöksi, joka tuhoaa kaiken tieltään. Kiukku
kiehuu sisälläni ja sen on päästävä ulos…
Kirjassa kiukku kohdataan turvallisesti vanhempien sylissä.
Kissa Killin kiukkupussi
Humoristinen ja lämminhenkinen kirja, jossa lapsen tunteille
annetaan tilaa. Suuttuminen on normaalia ja tunteiden purkaminen
sallittua, kunhan vain lopuksi pystytään sopimaan. Kirjassa Pikkukissa
Killi herää äkäisenä ja kaikki alkaa mennä heti aamusta väärin. Killi
saa kiukkupussin, johon hän alkaa kerätä kiukkua päivän aikana. Ja
miten käykään päivän lopussa? Kiukkupussi räjähtää. Kirjassa
todetaan, ettei kiukkua kannata kerätä sisälleen, ettei tule liian
isoa räjähdystä.
Ville Vilkastuksen tunneseikkailu
Kirja vie kuulijansa tunteiden vuoristoradalle. Ville Vilkastuksen
tunneseikkailu auttaa lasta tunnistamaan ja käsittelemään erilaisia
tunteita sekä kertoo, kuinka lapsen kannattaa toimia hätätilanteessa.
Löytäessään tarinan avulla tuntemuksilleen nimet lapsi saa kosketuksen
omiin tunteisiinsa. Näin tunteet muuttuvat epämääräisestä ahdistavasta
möykystä tunnistettavaksi ja niitä on mahdollista työstää. Kirjan
tarinoissa käsitellään erilaisia tunteita ja luvun lopussa on pieni
kysymys: Osaatko arvata, miltä minusta nyt tuntuu? Luukun avaamalla
voi katsoa, menikö oma arvaus oikein. Kirjan lopussa on vanhemmille ja
kasvattajille suunnattuja ohjeita tunnetarinan käyttöön.
Väpä Sorsa
Kirja käsittelee tiiviissä yhteisössä vallitsevia ennakkoluuloja.
Hyväntahtoinen Väpä Sorsa muuttaa ensimmäisenä sorsana Tyynimetsään ja
kohtaakin yllättäen toisten eläinten taholta ennakkoluuloja,
juonittelua ja syrjintää. Tarinassa pohditaan, mistä pohjimmiltaan
johtuu Tyynimetsäläisten ennakkoluulot, miten niitä pidetään yllä ja
ennen kaikkea, miten niitä ennakkoluuloja voidaan rikkoa.
Samalla Väpä Sorsa on tarina anteeksiannosta, oppimisesta ja
solidaarisuudesta. Tyynimetsäläiset tajuavat virheensä ja pyytävät
anteeksi. Kirjan avulla pystyy käsittelemään mm. pelkoa, surua,
katumusta, anteeksipyytämistä ja antamista, väärinkäsityksiä, empatiaa
ja yksinäisyyttä.
16.5.2016
Jaa kavereille:
Opiskelen tällä
hetkellä Lasten
Tunnetaito -ohjaajaksi. Minulla on nyt loppusuoralla opintoihini
liittyvän tunnetaitojen harjoitteluryhmä pienelle lapsiryhmälle. Ensi
syksynä aloittelen Lasten Tunnetaitoryhmiä myös yritykseni kautta.
Suunnitelmissa on myös järjestää vanhemmille ja lapsille yhteisiä
tunnetyöpajoja.
Mikä on Lasten Tunnetaitoryhmä? Mitä siellä tapahtuu? Millaisia
teemoja tunnetaitoryhmissä on? Lasten Tunnetaitoryhmän
tavoite on tukea lapsen tietoisuutta omista tunteistaan,
vahvistaa omaa kehotunneyhteyttä ja tukea tunnetaitojen oppimisessa
kokemuksellisesti. Tunnetaitoryhmässä taitoja harjoitellaan luovin ja
toiminnallisin keinoin. Menetelmät ovat
monimenetelmällisiä sisältäen esimerkiksi mielikuvaharjoituksia, kehon
kuunteluharjoituksia, liikkeellisiä harjoituksia, taideterapeuttisia
maalaustehtäviä ja satuhierontaa. Minä
mindfulness-ohjaajana
käytän myös mindfulnessia tunnetaitoryhmissä.
Ryhmässä lapset pääsevät harjoittelemaan tunteiden
tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä
eli purkamista ja omaa voimaantumista. Lapsia rohkaistaan huomioimaan
miten tunteet vaikuttavat heihin ja miten tunteiden kanssa voi toimia
rakentavasti säilyttäen kunnioitus itseä ja toisia kohtaan. Lasten
Tunnetaitoryhmän tavoitteena on antaa lapselle kokemuksellista tietoa
ja elämäntaitoa tunteista ja niiden kanssa toimimisesta.
Tunnetaitoryhmän teemoja ovat esimerkiksi
hengityksen voima, tunteet kehossamme, oma ja toisten tila,
ajatustemme voima, itsen voimaannuttaminen ja tunteiden ilmaisu
maalaamisen, pelien ja leikkien avulla.
Miksi tunnetaitoja on tärkeää harjoitella?
Tutkimuksissa on todettu, että tunnetaitoja edistävillä
menetelmillä kasvatetut lapset
- kokevat enemmän positiivisia tunteita ja vähemmän negatiivisia
tunteita
- osaavat keskittyä paremmin
- tulevat paremmin toimeen ystäviensä kanssa
- selviytyvät paremmin vastoinkäymisistä
- pystyvät paremmin rauhoittamaan itsensä
- ovat vähemmän taipuvaisia väkivaltaan ja käytösongelmiin
- ovat suositumpia ikäistensä ja opettajiensa keskuudessa
- ajautuvat harvemmin huumeisiin ja rikoksiin
Kukapa meistä ei haluaisi edistää tuollaisia asioita lapsessaan tai
itsessään?
Tekstin lähteenä on hyödynnetty Lasten Tunnetaito
-ohjaajaopintojen ohjaajakansion materiaaleja. Lista tunnetaitojen
harjoittelemisen hyödyistä on Jarkko Rantasen teoksesta Vaikuta
tunteisiin.
Syksyisen
ja talvisen
satuhieronnan jatkoksi kirjoitin keväisen satuhieronnan. Nyt on
aika kevätkukkien, muuttolintujen ja kevättuulten.
Tässä satuhieronnassa on viestinä, että lapsi on tärkeä ja rakas
juuri sellaisena kuin hän on. Kaikki tunteet sallitaan. Välillä on
kiukkuakin, ja se on ok.
Krookuksia, tulppaaneja,
palaavia muuttolintuja,
lempeää kevättuulta,
puron solinaa,
auringon kehräämää kultaa.
Myös sinä, lapseni, olet minulle kultaa.
Olet suloinen kuin krookus,
välillä lempeä kuin kevättuuli,
välillä kiukkuinen kuin pyörremyrsky.
Kaikki tunteet ovat arvokkaita,
kaikki tunteet kuuluvat elämään.
Olet minulle tärkeä ja rakas
juuri sellaisena kuin olet.
Lapsen selkään voi piirtää kukkia, muuttolintujen reittejä, tuulen
huminaa, puron solinaa ja auringon. Kevättuulta ja pyörremyrskyä.
Lopussa lasta voi halata. Olet ihana ja rakas. Juuri sellaisena kuin
olet.
Olen aikaisemmin kirjoittanut satuhieronnasta seuraavat tekstit:
22.4.2016
Jaa kavereille:
Mikä merkitys on unilelulla? Millainen on turvallinen ja hyvä
unilelu? Tarvitseeko vauva unilelun? Minkä ikäiselle vauvalle voi
antaa unilelun?
Hyvä unilelu on pehmeä ja kevyt eikä siitä irtoa pieniä osia kuten
vaikkapa nappisilmiä. Unilelulla ei pitäisi olla irtoavia vaatteita
tai muita pieniä helposti irtoavia osia. On hyvä, jos unilelusta ei
tule mitään ääntä. Hyvä unilelu pysyy kädessä ja vauvan on helppo
ottaa siitä ote. Unileluna voi toimia myös harso tai rätti.
Unilelun voi antaa vauvalle heti kun hänellä on tarttumisote
olemassa ja hän osaa kääntää päätään. Pienen vauvan unileluksi käy
hyvin harsoliina. Uudessa äitiyspakkauksessa on aivan ihana unipupu.
Luulen, että siitä tulee monelle vauvalle rakas unilelu.
Pienen vauvan itsesäätely ei ole vielä kehittynyt. Vauva opettelee
ensin itsesäätelyä aikuisen avulla ja myöhemmin vähitellen itsekseen.
Unilelu voi auttaa pientä lasta rauhoittumisessa ja nukahtamisessa.
Lapsi voi näpertää unilelua ja saada sitä kautta turvaa itselleen.
Unilelu voi yhdistyä vauvan mielessä samaan turvallisuuden tunteeseen
kuin vanhemman kanssa oleminen. Unilelusta voi tulla vaikeiden
tilanteiden lohduttaja. Myös unikoulua pidettäessä unilelu voi tuoda
lapselle lohtua ja tuttuutta uuden tilanteen äärellä.
Unilelu on hyvä asia, mutta kaikki vauvat eivät kiinny unileluun.
Lapset ovat erilaisia eikä unilelu ole välttämättömyys. Toki se voi
toimia unentuloa helpottavana tekijänä. Unilelua voi pitää
alkuvaiheessa mukana esimerkiksi imetys- tai
pulloruokintatilanteissa. Jotkut vauvat tykkäävät äidin tuoksuisesta
lelusta tai rätistä, ja lelua voi myös kokeilla leimata pitämällä sitä
hetken aikaa äidin paidan alla. Hajuaisti on vauvalle tärkeä, ja
hajumuisti on jo pienellä vauvalla hyvin kehittynyt. Vauvat eivät
välttämättä aina tykkää, jos unilelua pestään, sillä silloin siitä
katoaa tuttu ihana tuoksu. Silti unilelua on hyvä välillä
pestä. Unilelu on monille lapsille rakas ja erityinen ja sitä
kannattaa kohdella hellästi eikä vain nakata väkisin
pyykkikoneeseen.
Oma tuttu unilelu voi tuoda turvaa lapsen ollessa vaikkapa
yökyläreissulla tai myös päiväkodin aloittaessa unilelu voi olla
tukena nukahtamistilanteissa. Vieraassa paikassa nukahtaminen voi
tuntua lapsesta vaikealta, mutta unilelu voi tuoda tuttuutta ja
turvallisuutta nukahtamiseen.
Monille unilelu on tärkeä taapero- ja jopa kouluikään asti. Lapsen
on hyvä antaa luopua unilelusta omaan tahtiin. Unilelu on monelle
rakas lapsuusmuisto—se ihana rätti tai nuhjuinen nalle, joka kaivetaan
esille muistojen laatikosta ja jota muistellaan lämmöllä.
Minua haastateltiin Vauva-lehteen unilelun käytöstä. Juttu
julkaistiin Vauva-lehden lokakuun numerossa 2015
otsikolla Rakas riepuni!
Artikkeli on toiminut pohjana tätä
tekstiä kirjoittaessani.