Kasvun Taian blogi

Lämpimästi tervetuloa blogiini. Blogissani kirjoitan hyvinvoivasta vanhemmuudesta, pienen lapsen unesta, satuhieronnasta ja mindfulnessista.

Tilaus
Bloglovin’
RSS-syöte
Sähköposti
heli@kasvuntaika.fi
Facebook
kasvuntaika
Instagram
kasvuntaika
Twitter
@KasvunTaika
Voimaposti
Tilaa itsellesi Vanhemmuuden voimaposti

Aiheita

Kasvun Taian blogi

Kasvun Taika järjestää vanhempia voimaannuttavia palveluja. Palvelujen tavoitteena on tuottaa hyvinvointia vanhemmuuteen sekä iloa ja läsnäoloa lapsen ja aikuisen väliseen suhteeseen.

1.2.2015
Jaa kavereille:

Unelmapäivä-harjoitus

Olen tehnyt unelmapäivä-harjoitusta useassa eri yhteydessä. Kursseilla ja erilaisissa hyvinvointiin liittyvissä päivissä. Haluan jakaa tämän harjoituksen myös teidän kanssanne, sillä se saattaa selkeyttää omia arvoja, valintoja ja itselle ihanteellista elämäntapaa.

Millainen olisi unelmaelämäsi arkipäivä?

Millainen toivoisit jokaisen päiväsi olevan? Miten haluaisit viettää unelmaelämäsi arkipäivän?

  • Millainen olisi unelmapäiväni?
  • Miltä minusta tuntuisi?
  • Millainen mielentilani olisi?
  • Mitä päivääni kuuluisi?
  • Missä olisin?
  • Mitä tekisin?
  • Kenen kanssa olisin?
  • Miltä ympärilläni näyttäisi?

Millainen olisi aamuni, johon herään? Millainen olisi päiväni? Entä iltani? Millaisin fiiliksin kävisi nukkumaan ja mitä ajattelisin kuluneesta päivästä?

Vastaukset kysymyksiin voivat antaa vihjeitä mm. näistä asioista:

  • Mitä kaipaisin elämääni lisää?
  • Mitä tärkeää elämästäni puuttuu nyt?
  • Minkälaisia asioita tekisin, jos minulla olisi enemmän aikaa tai jos todella valitsisin?
  • Mitä todella arvostan?

Mieti seuraavaksi unelmapäivän toteutusta nykyisessä elämäntilanteessa:

  • Minkälaisia elementtejä unelmapäivästä voisin toteuttaa nyt heti, tässä arjessa?

Mieti luovasti millaisen päivän voisit toteuttaa ja kokeile sitä. Kokeileminen saattaa tuoda paitsi tyydytystä myös uusia oivalluksia siitä, mitä oikeastaan kaipaakaan. Vähitellen voit tuoda unelmapäivääsi ja tavallista arkipäivääsi yhtä lähemmäs toisiaan. Vaikka tekisit vain pieniä tekoja toisin, ajatus unelmapäivästä voi inspiroida, sitä kautta pienet päivittäiset tapahtumat liittyvät johonkin suurempaan ja merkityksellisempään.

Unelmointi on voimakas kanava oman elämän hyväksi tekemiseen. Se on paljon enemmän kuin hyvien ajatusten tuoma hetken mielihyvä tai hetken pako arjen haasteista. Omien unelmien miettiminen ja niistä kirjoittaminen ja puhuminen ovat hyvä tapa vauhdittaa unelmien toteutumista. Sanat muuttuvat todeksi ja uusia mahdollisuuksia avautuu uudenlaisen havaitsemisen, toiminnan ja muiden tarjoamien tilaisuuksien kautta.

Millaisia ajatuksia sinussa herättää unelmapäivä-harjoitus?

25.1.2015
Jaa kavereille:

Univinkkejä

Yksi osa työtäni ovat unikouluohjaukset ja uniluennot. Pienten lasten unipulmat ovat yleisiä. Vanhemmuuden raastavimpia puolia on univelassa eläminen. Jatkuva unenpuute vaikuttaa ajatteluun, keskittymiskykyyn ja ihmissuhteisiin. Väsymys pysäyttää ajattelun ja voi viedä myös elämänilon.

Pienen lapsen uneen voi vaikuttaa, monesti aika yksinkertaisin keinoin. Unen lisäämistä edistävät esimerkiksi selkeät unirituaalit ja säännöllinen vuorokausirytmi. Vanhemmalle päivästä toiseen samanlaisena toistuva päivärytmi voi olla puuduttavaa, mutta lapselle se on tärkeää. Lapsi tarvitsee riittävästi aktiviteetteja ja hyviä vuorovaikutuskokemuksia päivisin. Tuttu unilelu tai rätti voi toimia hyvänä tukena nukahtamistilanteissa. Unikoulua toteuttaessa johdonmukaisuus, rauhallinen ja hillitty käytös on tärkeää.

Iso askel yöunien parantamiseen on se tapa, millä lapsi laitetaan yöunille. Jos lapsi nukahtaa rinnan tai pullon avulla tai siihen, että hänet heijataan sylissä uneen, hän odottaa tätä tapaa myös herätessään yöllä. Lapselle on myös tosi hämmentävää se, jos hän nukahtaa yöunille vanhempansa syliin mutta herää yöllä omassa sängyssään. Se on yhtä hämmentävää kuin jos aikuinen nukahtaisi omaan sänkyynsä ja heräisi yöllä kellarissa.

Lapsen tulisi mennä illalla sänkyyn raukeana ja hakea uni siellä itse. Näin on todennäköisempää, että hän pystyy myös yöllä herätessään hakemaan unen itsenäisesti. Lapsi, joka on tottunut nukahtamaan esimerkiksi rinnalle tai pullon avulla, tarvitsee uutta nukahtamistaitoa opetellessaan aikuisen tukea. Tähän on erilaisia menetelmiä, esim. tassuttelu tai Pantleyn pehmeä matka höyhensaarille. Vähitellen lapsi oppii sellaisen tavan nukahtaa, joka ei vaadi aikuisen läsnäoloa.

Minulla ei ollut omien lasteni kanssa sitä tietoa uniasioista, mikä minulla on nyt. Nyt tekisin monta asiaa eri tavoin nukkumisasioiden suhteen. Meillä nukuttiin todella huonosti monta vuotta ja itse elin aika ajoin todellisessa sumussa. Todella tiedän, mitä väsymys on. Siksi minulle onkin tärkeää auttaa perheitä, sillä uniongelmiin on saatavilla apua ja niihin pystyy vaikuttamaan. Kun lapsi alkaa nukkua paremmin, koko perheen hyvinvointi lisääntyy.

12.1.2015
Jaa kavereille:

Uutta vuonna 2015

Perustin Kasvun Taian elokuussa 2014. Ensimmäisenä syksynä ohjasin liikuntaleikkitunteja ja vauvahierontakursseja. Suunnittelin kokonaisuuden Myönteisiä keinoja kasvatukseen ja pidin sen yhden kerran. Sain valmiiksi myös kurssin Rentoutumispäivä vanhemmille / Voimavaroja vanhemmuuteen ja ohjasin sen yhden kerran. Olen tehnyt kotikäyntejä vauvahieronnan ja unikouluohjausten tiimoilta. Olen käynyt myös uusia koulutuksia, jotta vuonna 2015 pystyisin tarjoamaan vielä enemmän vanhemmuutta sekä vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta tukevia palveluja.

Vuonna 2015 käynnistyvät satuhierontatunnit sekä pelkästään vanhemmille että vanhemmille ja lapsille yhteisesti. Näistä olen innoissani; satuhieronta on ihana tapa olla läsnä sekä lapselle että myös itselle. Satuhieronta on sydämen kieltä.

Maaliskuun alussa olen valmistumassa ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi. Olen käynyt koulutusta Helsingin yliopiston Palmenia-koulutuskeskuksessa. Ratkaisukeskeinen valmennus on yksilölle tai ryhmälle tapa hakea suuntaa eteenpäin. Valmentaja auttaa kysymyksin ja keskustelua ohjaten valmennettavaa löytämään omat voimavaransa ja etenemään kohti tavoitteitaan ja unelmiaan. Valmennus sopii muutostilanteissa tai silloin, kun suunta tuntuu olevan hukassa. Myös omaa vanhemmuuttaan voi pohtia ratkaisukeskeisen valmentamisen avulla. Millainen vanhempi olet, millainen haluaisit olla? Millaisia askeleita sinun pitäisi ottaa päästäksesi toivetilaasi?

Kävin vuoden 2014 aikana mindfulness perus- ja jatkokurssit. Huhtikuussa 2015 olen aloittamassa ohjaajakoulutuksen. Mindfulness on nyt jo mukana kursseillani, mutta ohjaajakoulutuksen käytyäni on tarkoitus käynnistää nimenomaan vanhemmuuteen suunnattuja mindfulness-kursseja.

Minulla on myös uusia yhteistyökumppaneita, esim. Mommy & Me ja Onni&hoiva. Innolla odotan, mitä kaikkea vuosi 2015 tuo tullessaan. Olen avoin uusille yhteistyömahdollisuuksille ja myös uusille työmuodoille.

7.1.2015
Jaa kavereille:

Satuhierontatunteja alkuvuodesta

Satuhieronta on rentoutumista ja rauhoittumista kosketuksen, ilon ja leikin kautta. Satuhieronta mahdollistaa jakamattoman huomion hetkiä ja nähdyksi tulemista. Satuhieronnan ydinasiat ovat: Olen tässä sinua varten. Olet arvokas ja tärkeä. Vanhempien ja lasten yhteiset satuhierontatunneilla on myönteistä yhteyttä, iloa, leikkiä, voimaannuttavia satuja, läsnäolevaa vanhemmuutta ja rentoutumista ja satuhierontaharjoituksia.

Vanhempien ja lasten yhteiset satuhierontatunnit on tarkoitettu n. 1½-vuotiaille ja sitä isommille lapsille ja vanhemmille. (Vauvat voivat olla mukana tunneilla köllöttelemässä alustoilla tai nukkumassa.) Satuhierontatunnin aikana teemme satuhierontaharjoituksia teeman mukaisesti ja leikimme muitakin pieniä teeman mukaisia vuorovaikutusleikkejä.

Alkuvuoteen olen suunnitellut kaksi teemaa:

Talvinen metsä

Mitä eläimiä metsässä kulkee talvella? Millaisia jälkiä niistä jää lumeen? Leikimme hallaharsoilla ja pumpulipalloilla ja teemme metsän eläimiin liittyviä satuhierontaleikkejä.

Merimaailma

Kaloja, valaita, merihevosia, meritähtiä. Mitä kaikkea meressä voi olla? Voiko merestä löytää myös aarteen? Teemme mereen ja kaloihin liittyviä vuorovaikutusleikkejä ja satuhierontaharjoituksia.

Satuhierontatunnit lapsille ja vanhemmille yhdessä

aika teema paikka
pe 30.1. 9.30‒10.30 Talvinen metsä Tanssistudio Sahrami, Tikkurila
pe 6.2. 9.30‒10.30 Merimaailma Tanssistudio Sahrami, Tikkurila
ma 9.2. 10.00‒11.00 Talvinen metsä Mommy&Me, Kulosaari
ma 23.2. 10.00‒11.00 Merimaailma Mommy&Me, Kulosaari

Tunnin hinta: 15 €/kerta. Jos osallistuu molemmille kerroille, tunnin hinta on 12 € (eli yhteensä 24 €).

Ilmoittautumiset: heli@kasvuntaika.fi

Helmikuun lopulla on alkamassa iltakurssina liikuntaleikki- ja satuhierontakurssi yhteistyössä Vipeltävän Siilin kanssa. Kurssilla on sekä liikuntaleikkejä että satuhierontaa. Kurssi on torstai-iltaisin 26.2.‒26.3. klo 18.15‒19.00 Ruskeasuolla, Ruskis ohjaus- ja oppimiskeskuksessa. Ilmoittautumiset kurssille Vipeltävän Siilin nettisivujen kautta.

Koe satuhieronnan taika turvallisessa ilmapiirissä oman ohjaajasi opastuksessa. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan satuhieronnan maailmaan!

30.12.2014
Jaa kavereille:

Mitä sinulle kuuluu?

Vuodenvaihteessa on hyvä miettiä omaa elämää. Millainen vuosi 2014 oli?

Mistä tämän vuoden asioista, ihmisistä, kokemuksista ja oivalluksista olet kiitollinen? Mikä tai mitkä tunteet jäivät päällimmäisinä mieleesi? Mitä tunteita, olotiloja, vahvuuksia ja ajatuksia haluat ottaa mukaan vuoteen 2015? Mitä taas et halua kantaa enää mukanasi? Mitä haluat, kaipaat ja tarvitset, jotta sinun arkesi olisi mahdollisimman paljon sinun näköistäsi ja itsellesi sopivaa?

Opiskelen ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi Helsingin yliopiston Palmenia-koulutuskeskuksessa. Ratkaisukeskeisen lähestymistavan keskeisimmät teemat ovat voimavarakeskeisyys, asiakaslähtöisyys, arvostava vuorovaikutus ja luovuus.

Ratkaisukeskeinen valmentaja auttaa kysymyksin ja keskustelua ohjaten valmennettavaa löytämään omat voimavaransa ja etenemään kohti tavoitteita ja unelmia. Ratkaisukeskeinen valmennus saa usein aikaan uusien asioiden syntyä, tilanteiden jäsentymistä ja asiakkaan voimaantumista. Ratkaisukeskeinen valmennus keskittyy nykyhetkeen ja hyvään tulevaisuuteen. Valmennuksessa ongelmia käsitellään tavalla, jossa keskustelujen ja työskentelyn painopiste on tulevaisuudessa, tavoitteissa, ratkaisuissa ja ratkaisuideoissa sekä toivon herättämisessä. Tutkimalla ensin ongelmaa ja miettimällä sitten, miten asioiden toivotaan tulevaisuudessa olevan, luodaan energiaa ja myönteistä intoa löytää konkreettisia ratkaisuvaihtoehtoja.

Tässä muutama ratkaisukeskeinen kysymys, joiden avulla voit miettiä omaa hyvinvointiasi. Mitä sinulle kuuluu?

  • Mitä hyvinvointi tarkoittaa omassa elämässäsi?
  • Kuinka tyytyväinen olet omaan hyvinvointiisi asteikolla 1‒10?
  • Mikä kaikki on jo hyvin tällä osa-alueella?
  • Mitä haluat ensisijaisesti muuttaa?
  • Millainen on tavoite tai unelmatilasi?
  • Kirkasta vielä itsellesi, miksi haluat muuttaa sen, mitä haluat muuttaa?
  • Millaisia tekoja tai tavoitteita ajattelet muutoksen läpi viemiseen ja unelmatilan saavuttamiseen tarvittavan?
  • Jos tänään tai viimeistään huomenna lähtisit ottamaan ensiaskelia kohti haluamaasi, mitä tekisit ensimmäiseksi? Mikä olisi ensimmäinen askeleesi kohti muutosta? Entä seuraava? Minkä mahdollisimman helpon ja konkreettisen teon tai muutoksen voit tehdä nyt heti hyvinvointisi parantamiseksi?
  • Minkä asian järjestyminen olisi sinulle kaikkein tärkeintä?
  • Mitkä asiat tulevat olemaan eri lailla hyvässä, toimivassa tilanteessa?
  • Miten haluat toimia jatkossa? Mitä kohti etenet vuonna 2015?

Säilyttäköön uusi vuosi sen, mitä rakastat; tuokoon tullessaan sen, mitä kaipaat; vieköön mennessään sen, mitä taakkana kannat. Hyvää uutta vuotta!