Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
22.6.2015
Jaa kavereille:
Jokainen ihminen osaa jotakin hyvin, ja jokaisella ihmisellä on
hyviä puolia. Monet ihmiset ovat huonosti perillä vahvuuksistaan,
vaikka saattavatkin hyvinkin tarkkaan olla selvillä monista vioistaan
ja huonoista puolistaan. En osaa laittaa hyvää ruokaa, hermostun
helposti, väsyneenä tiuskin lapsille ja nalkutan puolisolleni, en saa
pidettyä kotiamme siistinä. Mieli suoltaa hyvin helposti kymmeniä
asioita, joissa et koe olevasi hyvä.
Omat vahvuudet keskiöön
Entä jos lähtisitkin miettimään omia vahvuuksiasi ja myönteisiä
ominaisuuksiasi? Missä olet hyvä? Vahvuuksia voivat olla vaikkapa
kekseliäisyys, positiivisuus, herkkyys, tavoitteellisuus,
käytännöllisyys, tunnollisuus, pitkäjänteisyys, sitkeys,
innostuneisuus…. Etsi itsestäsi vähintäänkin viisi myönteistä
ominaisuutta ja kirjoita nämä paperille: Minä Heli olen empaattinen,
lämmin, sitoutunut, innostunut ja luotettava. Voit vahvistaa näitä
vahvuuksia vielä lukemalla ne ääneen.
Keskity hyvään
Ajattele valitsemiasi myönteisiä asioita silloin, kun sinulla on
houkutus arvostella tai väheksyä itseäsi. Mitä enemmän keskityt hyviin
asioihin itsessäsi, sen paremmalta sinusta tuntuu ja itsetuntosi
kohenee. Muista, että suomalaisittain vaatimattomuus ei ole
välttämättä hyve eikä nöyryyskään tarkoita nöyristelyä!
Mitkä ovat sinun viisi myönteistä ominaisuuttasi?
11.6.2015
Jaa kavereille:
Mindfulness on tietoista läsnäoloa,
pysähtymistä tähän hetkeen.
Mindfulnessissa on kyse mielemme, ajatustemme
sekä tunteidemme rauhoittamisesta erilaisin yksinkertaisin
harjoituksin. Mitä hyötyä mindfulnessista voi
olla vanhemmuudessa?
Mindfulness on olemista tässä hetkessä, ei
murehtimista, eikä sen ennakointia, mitä ei tapahdu tai mitä
seuraavaksi tapahtuu. Hyväksytään asiat sellaisina kuin ne
ovat. Mielemme on aika lailla jatkuvasti omassa päässämme. Se
kritisoi, huolehtii, arvostelee, kategorisoi. On tärkeää muistaa,
ettet ole sama kuin ajatuksesi. Vaikka ajatusmylly päässäsi suoltaa,
että en osaa tätä, en opi tätä koskaan, olen huono vanhempi
,
näitä ajatuksia ei tarvitse uskoa. Älä myöskään usko, ettei lapsi
voisi oppia uutta ja kehittää omia luonteenpiirteitään.
Rakentavat ja tietoiset toimintatavat
Vanhemmuudessa tulee eteen paljon stressaavia tilanteita. Asiat
eivät suju siten kuin itse vanhempana toivoisi. Läheisissä
ihmissuhteissamme olemme taipuvaisia reagoimaan enemmän
puolustuksellisesti kuin tietoisesti. Monet reagoivat automaattisesti
ärsykkeeseen. Mindfulness auttaa huomaamaan,
mitä itsessä tapahtuu: ahaa, minussa on herännyt ärsyyntymisen
tunne
. Mindfulness auttaa rakentavampaan
toimintatapaan kuin vaikkapa lapselle huutamiseen tai ovien
paiskomiseen. Tiedostettu toimintatapa lähtee tilanteesta eikä
automaatiosta. Mindfulness auttaa vapautumaan
vanhoista totutuista ajatus- ja reaktiomalleista.
Vanhemman on mahdotonta ottaa vastaan lapsen tunteita, jos omat
lapsuuden tunnelukot ovat vielä läpikäymättä ja irtipäästämättä.
Miksi reagoin, mihin reagoin, miten reagoin? Kenelle tunteeni on
oikeasti osoitettu? Vastuu tunteista on aina tuntevalla
ihmisellä—kenellekään ei ulkopuolinen voi aiheuttaa mitään tunnetta.
Toki tunteen syntymiseen voi olla toinen osapuoli osallisena.
Mindfulness auttaa tunnistamaan sekä omia että
lapsen tunteita.
Yhteys lapsen kanssa paranee
Kun vanhemmat toteuttavat
mindfulness-vanhemmuusmallia, he
toteuttavat vanhemmuuttaan rauhallisemmin ja johdonmukaisemmin, he
edistävät hoivaavaa ja lämmintä aikuinen–lapsi-suhdetta ja edistävät
myös myönteistä suhtautumista, luottamusta ja tunteiden jakamista.
Tietoinen, hyväksyvä läsnäolo on yksi keino edistää turvallisen
kiintymyssuhteen syntymistä. Hyväksyvä asennoituminen auttaa vanhempia
käsittelemään kutakin tilannetta ottaen huomioon lapsen tarpeet sekä
samalla säätelemällä omaa käyttäytymistään ja valitsemaan
toimintatapansa viisaasti.
Mindfulness antaa keinoja läsnäoloon ja
vanhemmuudesta nauttimiseen. Monet vanhemmat kokevat riittämättömyyden
tunnetta ja tekevät kaikkensa ollakseen hyviä vanhempia.
Vanhemmuudesta tulee helposti suorittamista. Suorittaminen voi siirtyä
lapsiin ellei asiaa tule miettineeksi ja tiedostaneeksi.
On myös hyvä miettiä, mitä voin oppia itsestäni lapsen kautta?
Mitä asioita lapsi tuo eteeni? Vanhemmuus on peili, josta näemme niin
hyvät kuin huonotkin puolemme.
Lempeys itseä kohtaan
Tietoinen suhtautuminen alkaa myötätuntoisella suhtautumisella
itseemme. Oppimalla suhtautumaan lempeämmin omaan sisäiseen
rakkauteemme, sisäisen kriitikon valta alkaa vähetä.
Mindfulness-harjoitusten avulla voi antaa myös
rakkautta itselle. Ja kun antaa rakkautta itselle, sitä voi antaa
myös muille. Muista pitää huolta itsestäsi ja olla lempeä itsellesi!
Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat kirjoitukseni:
29.5.2015
Jaa kavereille:
Seuraavan kesäpäiviin sopivan mindfulness-harjoituksen
löysin kirjasta
Lapsen ja nuoren mieli:
Keskity pilveen -meditaatio
Tämä on hyvä harjoitus kesäisiin auringonotto- tai
loikoiluhetkiin. Valitse taivaalta pilvi, johon keskityt täysin
seuraavien muutaman minuutin ajaksi. Hengitä rauhallisesti ja syvään
sisään. Uloshengityksellä puhalla kohti pilveä. Toista muutama
kerta, ja voit huomata miten hengityksellä muutat pilven muotoa.
Hengitä ja keskity pilveen, kunnes se on kadonnut kokonaan tai sitä
ei enää tunnista samaksi pilveksi. Voit opettaa
tämän taikatempun
myös lapsillesi.
Mukavia kiireettömiä kesäpäiviä sinulle, lukijani! Läsnäoloa,
tilanteessa elämistä, rauhoittumista!
17.5.2015
Jaa kavereille:
Pari vuotta sitten luin kirjan
Pari suhteessa. Muistan pysähtyneeni kirjan kysymysten äärelle.
Kirjassa kirjoitettiin lapsuudenkodista ja sen onnellisuudesta.
Mieleeni jäi muutama kirjan kysymys. Kirjassa kysyttiin, onko sinulla
onnellisuuden mallia? Millaisen onnellisuusketjun olet saanut isäsi
suvusta? Entä äitisi suvusta? Jäin pohtimaan tätä
teemaa. Onnellisuuden malleja.
Miten onnellisiksi tullaan?
Nykykäsityksen mukaan noin puolet
onnellisuudesta juontuu perimästä ja kymmenesosa ulkoisista
olosuhteista. Jopa 40 % onnellisuudesta riippuu siis itsestämme ja
asenteestamme. Onnellisuus tarkoittaa hyvinvointia ja koko
elämäntapaa. Myönteistä näkökulmaa voivat kaikki harjoitella.
Onnellisuuden opettelun voi aloittaa varhain. Aikuisille
tarkoitetut harjoitukset sopivat ikätasoon muunneltuna myös lapsille.
Harjoitusten tarkoitus on vahvistaa lapsen kykyä käsitellä
päivittäisiä vastoinkäymisiä, taitoa olla kiitollinen ja antaa
anteeksi. Keskitytään siihen, mikä on hyvin, eikä jäädä vatvomaan
epäonnistumisia. Myönteinen elämänasenne on tärkeä perimä lapsen
onnellisuuden kannalta. Jos itse lukeutuu pessimisteihin, kannattaa
yhdessä lapsen kanssa harjoitella myönteistä ajattelua.
Lapset heijastavat vahvasti vanhempiensa tunteita. He ovat
huolissaan ja onnettomia, kun vanhemmatkin ovat. Sen vuoksi vanhemman
on syytä muistaa pitää huolta omasta onnestaan. Näin lapsenkin onni
seuraa mukana.
Lapselle voi opettaa onnen rutiineja
Lapselle kannattaa
konkreettisesti opettaa, mistä onni muodostuu. Jokainen tarvitsee
lepoa, ravintoa ja esimerkiksi ystävien seuraa, tunteakseen olonsa
onnelliseksi. Lapsen kanssa voi yhdessä pohtia, milloin hänellä on
hyvä olla ja mitkä hetket kasvattavat onnellista oloa.
Yksi lapsille sopiva harjoittelumuoto on onnellisuuspäiväkirjan
pitäminen. Vanhemmat voivat pyytää lasta miettimään, mitkä kolme asiaa
ovat sujuneet päivänä aikana hienosti. Yhteiset myönteiset kokemukset
perheen kanssa lisäävät lasten onnellisuutta jo sinällään. Tutkijoiden
mielestä yksi hyvin yksinkertainen neuvo on perheen yhteiset
ruokailuhetket. Kun perhe viettää aikaa yhdessä, lapsen onnellisuuden
mahdollisuus kasvaa. Myös lasten kanssa leipominen on todettu olevan
hyvä tapa lisätä perheen yhteistä hyvää oloa ja onnellisuutta.
Tutkimukset amerikkalaiskouluissa ovat osoittaneet, että
positiivisen psykologian harjoittelu on parantanut lasten oppimista,
lisännyt toiveikkuutta, sosiaalisia taitoja ja liikunnallisuutta.
Käytöshäiriöt sekä ahdistus- ja masennusoireet ovat vähentyneet.
Onnentaitojen harjoittelussa on pitkälti kyse masennuksen
ennaltaehkäisystä. Lapsille onnellisuutta opettamalla satsataan aina
myös tulevaisuuteen.
Sain seuraavan viisaan
tarinan ratkaisukeskeinen
valmentaja -koulutuksestani:
Olipa kerran viisas heimopäällikkö, jonka nimi oli Kaksi
koiraa. Hän kertoi heimolleen: Sisälläni asustaa kaksi koiraa,
jotka taistelevat keskenään. Toinen koirista näkee ihmisissä hyvää,
kauneutta, voimavaroja, kykyjä, vahvuutta ja onnistumisia. Toinen
koirista näkee taas ihmisissä pahuutta, rumuutta, vajavuuksia,
heikkouksia, epäonnistumista ja puutteita.
Hän päätti tarinansa tähän, ja heimo oli yhtenä
kysymysmerkkinä. Vihdoin joku kysyi, kumpi koira voittaa. Tähän
intiaanipäällikkö vastasi: Tietenkin se, jota ruokin.
Millaisia ajatuksia tämä aihe herättää sinussa?
Tämän kirjoituksen lähteenä on ollut Antti S. Mattilan
kirjoitus Opeta lapselle onnellisuutta
Meidän perhe -lehdessä
4/2014. Lisäksi netistä löytyvä artikkeli Lapsen
voi kasvattaa onnelliseksi - lue 10 tärkeää kohtaa on antanut
ajatuksia tähän kirjoitukseen.
Minulla on
takana mindfulness-ohjaajakoulutukseni kaksi
ensimmäistä koulutuspäivää. Tutustuimme toisiimme, muodostimme
pienryhmät, keskustelimme
erilaisista mindfulness-kursseista ja tietenkin
teimme myös mindfulness-harjoituksia. Mieleeni
jäi erityisesti harjoitus, jossa mietimme sisäistä säätilaa. Millainen
säätila on kehossasi? Entä mielessäsi? Onko aurinkoista, pilvistä,
myrskyistä tai ukkosta? Sisäinen säätila on harjoitus, joka jokaisen
olisi hyvä tehdä mahdollisimman usein. Miltä minusta tuntuu? Ja jos
tuntuu kovin synkältä ja pilviseltä, voisi miettiä mitä tarvitsen
voidakseni hyvin? Onko oma hyvinvointini ylipäänsä tärkeä minulle?
Pidänkö huolta omasta sisäisestä säätilastani?
Olen lukenut mindfulness-ohjaajaopintoihin
liittyen Rick Hansonin teosta Kehitä
buddhan aivot–52 helppoa harjoitusta. Ensimmäinen luku on
Ole itseäsi varten
. Monille se on vaikeampaa kuin
kuulostaa. Meistä monet on kasvatettu ajattelemaan, ettei omalla
itsellä ole niin suurta merkitystä kuin muilla. Kuvittele, millaista
on olla hyvä ystävä jollekin toiselle ihmiselle. Mieti sitten, olenko
minä sellainen ystävä itselleni?
Rick Hanson pyytää jokaista kysymään itseltään useaan kertaan
päivän mittaan: Olenko nyt itseni puolella? Pyrinkö toimimaan oman
etuni mukaisesti?
Hyviä tilanteita näille kysymyksille ovat
esimerkiksi kun itsellä on paha olla tai kun joku painostaa itseä
tekemään jotain. Itseltään voi kysyä: Mitä nyt olisi parasta tehdä,
kun olen itseni puolella?
Ja tehdä sitten se niin hyvin kuin
osaa.
Itseä varten oleminen tarkoittaa sitä, että välittää itsestään.
Kun pitää hyvää huolta itsestään, on myös enemmän annettavaa
toisille. Ja silloin myös oma sisäinen säätila pysyy hyvänä. Toki
elämään kuuluvat myös sateet, pilvet ja välillä myrskytkin, mutta ne
eivät enää tempaa niin paljon mukaansa, kun ne huomaa ajoissa ja on
myös keinoja tehdä asialle jotain.
Millainen on sinun sisäinen säätilasi tänään? Miten kehosi voi?
Entä mielesi?