Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
5.10.2018
Jaa kavereille:
Ei tästä tule yhtään mitään.
Miksi minä toimin aina näin typerästi? Kaikki muut ovat paljon
parempia vanhempia kuin minä.
Aina meillä on näin hankalaa.
Muutama vuosi sitten en tunnistanut omaa sisäistä puhettani, sitä
keskustelua, jota kävin päässäni itseni kanssa. Sätin ja soimasin
tapaani olla vanhempi. Sätin ja soimasin itseäni ihmisenä. En tiennyt,
että voisin muuttaa sitä tapaa.
Kunnes eräällä mindfulness-kurssilla tein
ison oivalluksen: voin vaikuttaa omaan ajatteluuni. Opin tunnistamaan
ja kuuntelemaan sisäistä puhettani ja tietoisesti muuttamaan sitä.
Huomaatko, mitä ajattelet?
Ihmiset keskustelevat ajatuksissaan jatkuvasti itsensä kanssa,
kommentoivat ja suunnittelevat tekemisiään. Sisäinen puhe on kuin
papukaija olkapäällä. Se kommentoi lähes kaikkea toimintaasi.
Keskustelu ajatuksissa voi olla kannustavaa tai halveksivaa.
Sisäinen puhe alkaa rakentua lapsuudessa. Voit miettiä, mitä
puhetta lapsuudenkodissasi jäi pääsi sisälle. Saitko kannustusta ja
kehuja ja sitä kautta oma sisäinen puheesi on itseäsi tsemppaavaa?
Osoitettiinko sinua kohtaan empatiaa ja ymmärrystä ja sitä kautta
sisäinen puheesi on myötätuntoista ja lempeää? Vai koitko mitätöintiä
ja halveksuntaa ja myös sisäinen puheesi on vielä tänäkin päivänä
itseäsi halveksuvaa ja mitätöivää.
Huomaatko, millaista ajattelusi on? Millaista keskustelua sinä
käyt päässäsi? Millainen papukaija sinun olkapäälläsi on?
Sisäistä puhetta voi muuttaa myönteisemmäksi!
Hyvä uutinen on se, että omaan ajatteluun voi vaikuttaa. Omaa
ajattelua ja mieltä voi haastaa ja ohjelmoida uudelleen. Tärkeää on
huomata, mitä ajattelee ja tunnistaa, onko ajattelu itseä kannustavaa
vai moittivaa.
Yksi hyvä tapa muuttaa omaa sisäistä puhetta myönteisemmäksi on
miettiä asiaa sen kautta, mitä sanoisit hyvälle ystävällesi samassa
tilanteessa. Jos ystävälläsi on elämässä haastavaa, moittisitko ja
soimaisitko häntä vielä lisää vai osoittaisitko empatiaa, myötätuntoa
ja lempeyttä hänelle? Samaa lempeyttä ja kannustusta voit
opetella osoittamaan myös itsellesi.
Muista, että se, mitä ajattelet itsestäsi, on paljon tärkeämpää
kuin se, mitä muut ajattelevat sinusta. Tee työtä sen eteen, että
hyväksyt itsesi ja pidät itsestäsi juuri sellaisena kuin olet.
Sisäinen puheesi muovaa sinua, joten ole lempeä itsellesi!
Millainen kasvattaja sinä olet? Millaisia kasvatusmenetelmiä käytät
lapsesi kanssa? Tähtääkö toimintasi siihen, että lapsi oppii
kasvatusmenetelmiesi kautta ajattelun taitoja, ongelmanratkaisua ja
tunnetaitoja, vai tähtäätkö siihen, että selviät juuri tästä
tilanteesta mahdollisimman hyvin?
Tyypillisiä pikapelastuksia
Jos nyt…, niin sitten…
Jos kauppareissu menee hyvin,
saat sitten tikkarin.
Lasta palkitaan, kun hän toimii, kuten
aikuinen toivoo.
Jos et nyt, niin sitten…
Jos et siivoa huonettasi,
laitan lelusi pois.
Lasta rangaistaan, koska hän ei toimi, kuten
aikuinen toivoo.
Pikapelastukset ovat usein valtataistelua lapsen kanssa. Lapsen
tahto ja rajat murretaan vastaamaan aikuisen tahtoa. Tällainen
kasvatus ei jätä lapselle tilaa kasvaa omaksi itsenäiseksi
yksilökseen. Osaksi hänen persoonaansa voi kasvaa syvä häpeä itsestä.
Pitkään käytettynä nämä toimintatavat johtavat siihen, että aikuinen
joutuu koko ajan keksimään uusia ja isompia palkintoja tai isompia
rangaistuksia, sillä lasten kasvaessa eivät enää tikkarin lupaaminen
ja lelujen pois laittaminen toimi.
On hyvä miettiä, mitä nämä pikapelastukset opettavat lapselle.
Onko toimintani pitkällä tähtäimellä lapseni ja perheemme
kannalta hyvää, eheyttävää ja tasapainoa tuovaa? Vai onko
ratkaisu vain pikapelastaja, joka pitkällä tähtäimellä aiheuttaa
enemmän haittaa tai uuden tulevan ristiriidan? Millaisen
jälkimaun toimintani aiheuttaa lapseni ja minun
suhteelle?
Pidemmän tähtäimen ratkaisut
Myönteinen kasvatus perustuu lasta arvostavaan kohtaamiseen ja
lapsen ajattelu- ja tunnetaitojen tukemiseen. Myönteinen
kasvatus perustuu siihen, että lapsi oppii toimintatapoja, jotka
kantavat hänellä myös muissa ihmissuhteissa. Lapset käyttävät
usein kaverisuhteessa (ja myös tulevissa parisuhteissa) samoja
toimintatapoja, joita hänen kanssaan käytetään. Haluatko, että lapsesi
uhkailee tai lahjoo kavereitaan tai puolisoaan tulevaisuudessa? Minä
en ainakaan halua.
Myönteisen kasvatuksen keinot eivät tuo niin nopeaa ratkaisua kuin
pikapelastus saattaa tuoda. Vaatii aikaa, että lapsen
ongelmanratkaisu- ja ajattelutaidot kehittyvät. Vaatii aikaa, että
lapsi oppii tunnetaitoja. Myönteinen, auktoritatiivinen kasvatus
lähtee siitä, että vanhempi ohjaa ja opettaa lasta kuuntelemaan
itseään ja toimimaan sisältään käsin, ei tottelevaisuuden
vaatimuksesta käsin.
Olen kahden teini-ikäisen lapsen äiti. Teini-ikä nostaa
vanhemmuuden ihan uudelle tasolle. Voin kertoa, että teinin kanssa
pikapelastukset eivät enää toimi. Tai ainakin ne tuovat hyvin syviä
ristiriitoja perheeseen. Teini-iässä on muutenkin jo paljon rajojen
kokeilua, enkä halua yhtään lisää riitelyä meidän perheeseen. Haluan
vahvistaa yhteyttä lasteni kanssa ja antaa heille sellaisia
elämäntaitoja, joilla he pärjäävät hyvin ihmissuhteissaan ja
elämässään.
Olisin aika pulassa kasvattajana, jos kasvatusmenetelmäni
perustuisivat pikapelastuksiin enkä olisi vuosien varrella alkanut
treenata esimerkiksi minä-viestien käyttöä, aktiivista kuuntelua,
lapsen hyvän huomaamista ja lapsen tunteiden ja tarpeiden taakse
näkemistäja ja tunteiden validointia. Haluan kasvattaa tasapainoisia
lapsia, joilla on hyvä itsetunto ja vahvat tunne- ja
vuorovaikutustaidot. Jos keinona ovat pikapelastukset, nämä taidot
eivät kehity. Millaisia lapsia sinä haluat kasvattaa?
Myönteisiä
keinoja kasvatukseen -verkkovalmennus auttaa sinua kohti
vanhemmuustaitoja, jotka tukevat sinua lapsen kaikissa ikävaiheissa ja
myös parisuhteessa. Kurssin keinot perustuvat viimeisimpään
tutkimustietoon siitä, miten lapsen vahvuuksia korostava lempeä
kasvatus on avain lapsen hyvän itsetunnon ja tunnetaitojen
kehittymiseen. Kun viet kurssin keinoja ja vanhemmuustaitoja arkeesi,
koko perheenne hyvinvointi ja kodin ilmapiiri paranee. Lapsesi oppivat
tunne- ja vuorovaikutustaitoja elämää
varten. Klikkaa,
lue lisää ja ilmoittaudu mukaan kurssille!
Moni vanhempi haluaa toimia eri tavoin kuin omat vanhemmat ovat
toimineet. Se kasvatustapa, mikä on ollut käytössä tämän päivän
vanhempien lapsuudessa, on sisältänyt usein häpäisemistä, lapsen
karaisemista, rangaistuksia, uhkailua, tottelemisen vaatimista,
kiristämistä ja tunteiden sivuuttamista. Monet vanhemmat ovatkin
kiinnostuneita osallistumaan kursseille ja lukemaan kirjoja
kehittääkseen omia vanhemmuustaitoja.
Harva meistä osaa pelkän maalaisjärjen avulla toimia
tunnetaitoisena ja myönteisiä kasvatuskeinoja käyttävänä vanhempana,
sillä selkärangastamme puskevat toimintamallit uhkailuun,
rankaisemiseen ja lapsen tunteiden väheksymiseen ovat niin vahvat.
Luen koko ajan kasvatuskirjallisuutta saadakseni uusia ajatuksia ja
pysyäkseni myös tietoisena siitä, missä tällä hetkellä mennään
kasvatuksen ja tunnetaitojen tukemisen saralla. Olen saanut kirjoista
ihan valtavasti ajatuksia omaan toimintaani sekä lasteni äitinä että
kasvatusalan ammattilaisena.
Esittelen tässä ydinajatuksia neljästä lukemastani kirjasta.
Näissä kaikissa kirjoissa on pohjana myönteiset kasvatuskeinot ja
lapsen tunnetaitojen tukeminen ja nämä kaikki kirjat perustuvat lasta
arvostavaan kohtaamiseen.
Neljä kirjasuositusta vanhemmille ja kasvattajille
Rauhoita ja rohkaise. Apua lapsen stressitilanteisiin
Ratkaisukeskeinen kirja, joka tarjoaa vanhemmille ja kasvattajille
keinoja, joilla lasta voi auttaa vahvistamaan
stressinsäätelytaitojaan. Kasvatuksen ja psykologian asiantuntijat
selittävät mielen toimintaperiaatteita ja antavat eväitä hankalissa
tilanteissa toimimiseen. Lapsen pitää voida olla hankala kaikilla
mahdollisilla tavoilla. Huonekasveistakin on vaivaa, miksei siis
lapsista.
Mitä sä rageet? Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen
Kasvattajan käsikirja, joka osoittaa käytännönläheiseisti, miten
kasvattajat voivat tukea tunnetaitojen kehittymistä. Kirjassa on sekä
teoriaa että paljon käytännön harjoituksia tunnetaitojen tukemiseen.
Ensimmäinen apu lapsen tai nuoren oireillessa käyttäytymisellään on
aina rakkausannoksen suurentaminen.
Vahvista lasta
Antaa vinkkejä lapsen sosiaalisten taitojen ja resilienssin
tukemiseen. Kirjan tarkoitus on antaa ajattelumalleja, jonka avulla
lasta voi tukea kohti hyvää tulevaisuutta ja niitä taitoja, mitä
tulevaisuuden maailmassa vaaditaan. Sparraamalla lapsesi
tunnetaitoja, sosiaalisia taitoja, toiminnan taitoja ja ajattelun
taitoja luot hänelle vahvaa perustaa.
Näe sydämellä – luo arvostava yhteys lapseen
Ohjaa yhteistyöhön, jossa lapsen tarpeet tulevat kuulluiksi ja
huomioon otetuiksi. Kirjassa korostuu myötätuntoinen asenne ja kirjan
teoriaperustassa yhdistyy ratkaisukeskeisyys, neuropsykiatrinen
tietämys, mindfulness ja lasta arvostava,
empaattinen asenne. Totteleminen on pintaa – aito yhteistyö lapsen
kanssa perustuu molemminpuoliselle kunnioitukselle.
Kirjoista nousevia ajatuksia myönteiseen ja tunnetaitoiseen
vanhemmuuteen
- On tärkeää vahvistaa yhteyttä lapsen kanssa. Kun lapsi
käyttäytyy huonoiten, hän tarvitsee silloin aikuista kaikkein eniten.
- Lapsi ei ole huomionhakuinen vaan yhteydenhakuinen.
- Tärkeää ei ole kasvattaa kerrasta tottelevia lapsia vaan lapsia,
jotka oppivat ajattelemaan itsenäisesti. Ehdottoman tottelemisen
vaatiminen on hyvin jäykkää ja kontrolloivaa aikuisuusroolia.
- Tutkimusten mukaan toimivin kasvatus on empatiaan ja
molemminpuoliseen kunnioitukseen perustuvaa – ei aikuisen
yksinvaltaan. Kun aikuinen on liian autoritäärinen ja tiukka, lapsi
ei voi sisimmässään luottaa aikuiseen, joka käskee, mutta ei kuule
häntä ja hänen näkemyksiään. Tällöin lapsi joutuu pistämään omat
tunteensa sivuun ja hänen yhteytensä aikuiseen katoaa.
- Muuta omaa suhtautumista, älä lasta. Lähtökohtana on se, että
jos lapsella on ongelma, aikuisen täytyy miettiä, miten hän voisi
muuttaa käytöstään. Jos se ei onnistu, silloin pitää katsoa peiliin
ja etsiä luovasti ja kärsivällisesti tapaa, jolla tavoittaa yhteys
lapseen.
- Jos sinun pitäisi valita yksi asia, jota muutat toiminnassasi,
sen kannattaisi olla myönteisen palautteen lisääminen lapselle.
Tutkimusten mukaan lapsen myönteinen huomioiminen on yksi
toimivimmista kasvattamisen tavoista, jota kuitenkin teemme liian
vähän. Myönteinen huomio on kokonaisvaltaista vuorovaikutusta, jossa
aikuisen iloa, tyytyväisyyttä ja turvaa viestivät paitsi sanat, myös
kosketus, äänensävy ja ilme.
- Lapsi ei ole tahallaan hankala. Lapsen kuuluu saada olla lapsi,
lapsen ei kuulu totella kerrasta ja tehdä aina kuten aikuinen
sanoo. Aikuisen tehtävä on löytää juurisyy lapsen käytökselle ja
pystyä menemään lapsen käytöksen taakse – mistä tunteesta ja
tarpeesta tämä käytös kertoo?
- Aikuisen mentalisaatiotaidot nousevat tärkeään asemaan, se, että
aikuinen osaa asettua lapsen asemaan. Jotta aikuisen
mentalisaatiokyky olisi hyvä, aikuisen on tärkeä kiinnittää huomiota
omaan hyvinvointiin ja stressinhallintataitoihin – mitä
stressaantuneempi aikuinen on, sitä vaikeampi lapsen näkökulmaa on
löytää.
Lue myös nämä kirjoitukseni:
20.6.2018
Jaa kavereille:
Lastenhuoneessa on pehmolelut, kirjat ja legot levällään.
Lattialla ei ole yhtään kohtaa, mihin voisi astua jalalla ilman että
astuu jonkin lelun päälle. Lastenhuoneen pöydällä on niin paljon
kaikkea sälää, ettei pöydällä pysty tekemään mitään. Lisäksi lapsen
ulkovaatteet lojuvat eteisen lattialla. Argh.
Tekisi mieli sanoa lapselle, että nyt laitan kaikki lelut
jätesäkkiin ja vien ne pois, koska et osaa pitää tavaroistasi
huolta. Tekisi mieli alkaa marttyyrimaisesti itse siivota koko
lastenhuone ja heittää ainakin puolet leluista pois. Tekisi mieli
pyöritellä silmiä ja huokailla, miksi tämä kaikki aina jää minun
hoidettavakseni. Miksei kukaan muu tässä talossa tee yhtään
mitään.
Mutta en tee niin. Sillä mikään näistä tavoista ei tue lapsen
ajattelutaitoja, ei auta lasta yhteistyöhön eikä siihen, että hän
oppisi hyviä ja toimivia siivousrutiineja.
Kommunikointitaidot keskiöön
Myönteiseen kasvatukseen kuuluu se, että käytetään menetelmiä,
jotka tukevat lasta omatoimisuuteen, omien taitojen ja oman ajattelun
kehittämiseen ja vastuun ottamiseen omasta toiminnasta. Ei ole
tarkoitus, että aikuinen yksinvaltiaan tavoin määrittelee, mitä
perheessä tapahtuu.
Tarkoitus ei ole, että aikuinen uhkailee lasta, että hän laittaa
kaikki lelut sivuun, jos lapsi ei siivoa. Tällöin aikuinen päättää,
miten toimitaan. Aikuinen tekee ratkaisun ja joko pakottaa tai lahjoo
lapsen tottelemaan itseään. Kun niin tapahtuu, aikuinen tuntee itsensä
voittajaksi ja lapsi tuntee kärsineensä tappion.
Aikuisjohtoinen toimintatapa johtaa lapsen ja vanhemman
etääntymiseen toisistaan ja pelkoon.
Tarkoitus ei sekään, että aikuinen siivoaa koko huoneen eikä lapsi
tee itse mitään. Tällöin lapsi ei opi normaaliin elämään kuuluvia
taitoja. Lisäksi tämä voi johtaa siihen, että aikuinen kokee itsensä
marttyyriksi, kun joutuu aina siivoamaan itse eikä muut tee
mitään.
Miten ottaa lapsi mukaan yhteistyöhön?
Keskeiseksi asiaksi nousevat aikuisen kommunikointitaidot. Kuinka
kommunikoit niin, ettet jyrää lasta vaan otat huomioon lapsesi
tarpeet, tunteet ja ajatukset. Tarkoitus on se, että koko perhe
osallistuu siivoamiseen ja vieläpä niin, että kaikkien tunteet ja
tarpeet tulevat kuulluksi. Siihen auttaa minä-viestien käyttö
ja molemmat voittavat -menetelmä, jossa lapsi otetaan mukaan
ongelmanratkaisuun ja ideariiheen.
Molemmat voittavat -menetelmän tarkoituksena on ratkaista
ristiriidat niin, että kummankaan osapuolen ei tarvitse hävitä, vaan
molemmat osapuolet saavat tarpeensa tyydytetyksi. Lapsen
osallistaminen ongelmanratkaisuun tuo näkyväksi hänen omia
ajatuksiaan. Se osoittaa lapselle, että häntä ja hänen
ajatuksiaan arvostetaan. Lapsen on myös helpompi sitoutua
ratkaisuihin, joita hän on ollut itse pohtimassa.
Molemmat voittavat -menetelmä ei edellytä vallan käyttämistä, ei
palkkioita eikä rangaistuksia. Nykypäivänä ja tulevaisuudessa ihmiset
tarvitsevat yhä enemmän vuorovaikutus- ja ajattelutaitoja ja lapsi ei
opi niitä sillä, että aikuinen sanelee mitä tehdään. Lapset ovat
taitavia luomaan ratkaisuja arjen tilanteisiin, kun heidät vain
otetaan mukaan keskusteluun.
Lapselta kysyminen on tärkeää, sillä se laittaa liikkeelle
mielessä prosessin, joka etsii ratkaisuja. Mieli lähtee luomaan
uusia toimintatapoja ja uusia polkuja ajatuksiin. Sitä ei tapahdu
silloin, kun aikuinen määrittelee lapsen puolesta, miten lapsen
pitäisi toimia. Kun lapselta kysytään pienestä pitäen, he oppivat
ottamaan vastuuta ratkaisuistaan. Mitä sinä
ajattelet…
, Mikä ratkaisu toimisi sinun
mielestäsi…
, Mitä sinä toivoisit minulta tämän asian
suhteen…
, Miten voitaisiin tehdä tämä asia niin, että meillä
kaikilla olisi hyvä mieli…
Muista nämä asiat, kun haluat pitää lastenhuoneen siistinä ilman
jatkuvia tappeluja:
- käytä minä-viestejä
- ota lapsi mukaan yhteistyöhön ja ongelmanratkaisuun, käytä
molemmat voittavat -menetelmää ja lapselta kysymistä
- opeta lapsille hyviä ja toimivia siivousrutiineja, ja ota koko
perhe mukaan siivoamiseen
- palastele siivoaminen osiin, toimi työnjohtajana ja siivoa
yhdessä lapsen kanssa
- pidä lastenhuoneen tavaramäärä kohtuullisena, karsi turhia
tavaroita pois yhteistyössä lapsesi kanssa
- pidä huoli, että lastenhuoneessa on paikka kaikille tavaroille
ja asianmukaisia säilyttimiä leluille
Lue myös nämä kirjoitukseni:
Lapsen kanssa tärkein asia on kohtaaminen ja yhteys.
Lasten kasvattaminen ei ole tekniikoita tai menetelmiä vaan
sitä, että saadaan lapseen hyvä tunnetason yhteys ja sen kautta
pystytään tavoittamaan lapsen näkökulmaa tilanteisiin. Mitä
parempi yhteys lapsen kanssa on, sitä helpompaa on pystyä näkemään
lapsen käytöksen taakse. Silloin pystyy sanoittamaan myös lapsen
tunteita ja tarpeita – eikä vain käytöstä.
Päivittäiset pienet asiat ovat tärkeitä. Hymyt,
kohtaamiset, läsnäolo, äänensävyt, lapsen koskettaminen.
Tärkeintä on perheen ilmapiiri ja se mitä teet usein, ei se, miten
toimit juhlapäivinä tai lomalla. Tärkeintä ei ole täydellisyys vaan
tunnetason yhteys lapsen kanssa.
Tähän kirjoitukseen on koottu neljä keinoa vahvistaa yhteyttä
lapsen kanssa. Nämä kaikki keinot ovat sellaisia, jotka pystyy kuka
tahansa tekemään, vaikka arki olisi kiireistä.
Lasta arvostavat sanat
On hyvä tutkia omaa kielenkäyttöä ja puhetapaa. Miten puhut
lapsellesi? Puhutko lasta arvostaen, kunnioittaen ja
vahvuuksia korostaen vai korostuvatko puhetavassasi lapsen heikkoudet ja
epäonnistumiset? Korostuuko puheessasi ilo lapsesta ja arjesta vai
hankaluudet? Käskytätkö lasta yksinvaltiaan tavoin (laitan kaikki
lelusi pois, ellet siivoa huonettasi
) vai käytätkö puhetapaa, joka
houkuttaa lasta yhteyteen, ongelmanratkaisuun ja pohtimaan asioita
(mitä ajattelet, mikä auttaisi sinua siivoamaan huoneesi?
)
Kerro lapselle päivittäin, että rakastat häntä ja että lapsi on
tärkeä sinulle: Olen onnellinen, että juuri sinä olet minun
lapseni.
Kerro lapselle, että hänen kanssaan on ihana
olla. Lapsen on myös tärkeä kuulla, että hän riittää juuri sellaisena
kuin hän on: Sinä riität, olet ihana juuri tuollaisena kuin
olet.
Lapsen on myös tärkeä saada kuulla (ja tuntea ja
kokea), että hän saa tehdä eri tavoin kuin aikuinen toivoo ja hän saa
tuntea tunteita: Saat olla tunteva ja tarvitseva.
Lapsen kuunteleminen
On hyvä hyödyntää luontaiset hetket päivissä, jolloin pystyy
keskittymään lapsen kuunteluun ja juttelemiseen lapsen
kanssa. Keskeistä on se, kuinka kuuntelet. Käännä
koko kehosi lapseen päin, laita kännykkä pois kädestä ja osoita koko
kehollasi, että kuuntelet lasta.
Yksi hyvä keino keskusteluun lapsen kanssa on pyytää lasta
kertomaan kolme asiaa omasta päivästään: Kerro minulle kolme
asiaa päivästäsi.
On tärkeää, että myös aikuinen kertoo kolme
asiaa omasta päivästään.
Erityisaika jokaisen lapsen kanssa erikseen
Jokainen lapsi on yksilö. Lasten kanssa olisi hyvä viettää omaa
erityistä aikaa, vähintään vartti päivässä jokaisen lapsen kanssa
erikseen. Tämä voi olla lapsijohtoista leikkiä, jossa aikuinen on
mukana, lapsen läksyissä auttamista, lautapelin pelaamista lapsen
kanssa tai vaikka pieni kävelylenkki, jossa keskitytään juuri siihen
tiettyyn lapseen.
On hyvä miettiä jokaisen lapsen kanssa yksi juttu, josta juuri
tämä lapsi pitää. Se voi olla vaikka hiusten pörröttäminen,
lapsen koskettaminen ja silittäminen nukkumaanmenon hetkellä tai
korttipelin pelaaminen. Jokin spesiaalijuttu jokaiselle lapselle.
Rutiinit arjessa
Arkeen on hyvä luoda sellaisia rutiineja, jotka vahvistavat
läsnäoloa, lapsen kuuntelemista ja yhteyttä arjessa. Näitä rutiineja
voivat olla esimerkiksi aamuhali, perheen yhteinen ruokailu ja siinä
yhteydessä keskustelu lapselle tärkeistä asioista, iltasadun lukeminen
ja vaikka satuhieronnan tekeminen iltaisin.
Perheessä on hyvä olla erityisesti rauhoittumiseen ja
rentoutumiseen liittyviä rutiineja. Lapset osaavat kyllä kiihdyttää ja
säheltää, mutta kaikki lapset (ja aikuiset) eivät osaa rauhoittua.
Rauhoittumisen tukemiseksi on hyvä luoda rutiineja.
Miten sinä vahvistat yhteyttäsi lapsen kanssa? Millaisia yhteyttä ja
läsnäoloa korostavia rutiineja sinun perheessäsi on?
Lue myös tämä kirjoitukseni: