Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
2.12.2014
Jaa kavereille:
Pidin lauantaina Kalliolan
opistossa Rentoutumispäivän vanhemmille
. Päivän aikana
puhuimme voimavaroista, hyvinvoinnista, itsemyötätunnosta, omasta
itsestä huolehtimisesta ja tahdonvoimasta sekä teimme tietoisen
läsnäolon harjoituksia ja rentoutumisharjoituksia.
Päivästä muodostui terapeuttinen monessa mielessä. Jotkut vanhemmat
sanoivat, että ensimmäistä kertaa kuulivat jonkun toisen vanhemman
sanovan, että on väsynyt. Ettei kaikki lapsiperhearki olekaan
kiiltokuvaa. Että muillakin perheillä on pulmia.
Monelle vanhemmalle tuntuu olevan vaikeaa muistaa, että myös omasta
itsestä on hyvä pitää huolta. Lapsista pidetään huolta kympin (tai
jopa yli sen) arvoisesti, mutta oma itse jää tärkeysjärjestyksessä
viimeiselle sijalle. Jos jää aikaa, kun ensin on huolehdittu
perhe-elämästä, työstä, lapsen harrastuksista ja
vanhempaintoimikunnista, vanhenevista vanhemmista ja muista
velvollisuuksista. Sitten jos jää aikaa, voin huolehtia itsestäni.
Mutta miten? Kaikille ei muistu edes mieleen, mitä oli olla ihan oma
itsensä ennen lapsia. Mistä minä pidinkään, mikä tuotti minulle
nautintoa. Mitä voisin nyt tehdä, vaikka minulla onkin lapsia. Moni
vanhempi totesi, että oma elämänpiiri on kovin kapea. Minä itse ja oma
hyvinvointi on täysin unohduksissa. Ja onko edes sallittua unelmoida
jostakin tai toivoa itselle jotain hyvää, kun lapsellehan se hyvä
pitäisi toivoa.
Lähtökohtiani tällä päivälle olivat seuraavat ajatukset:
- et voi olla hyvä muille, jos et ole hyvä itsellesi
- se lisääntyy, mihin huomio kiinnittyy
- itsestä huolehtiminen ei ole ketään vastaan
- vanhemman hyvinvoinnista kulkee suora napanuora lapsen hyvinvointiin
- hyvinvoivat vanhemmat kasvattavat hyvinvoivia lapsia
- paras lahja lapselle on elämästään iloitseva vanhempi
Yleistä vanhemmuudessa tuntuu olevan itsensä syyllistäminen ja
sättiminen hyvin pienistä asioista. Taaskin tuli sanottua lapselle
pahasti siinä tilanteessa, enkä ollut ihan satakympillä läsnä. Kehotin
kurssilaisia miettimään viisi hyvää ominaisuutta itsestään vanhempana
ja osalle tämä oli tosi vaikea tehtävä. He sanoivat, että osaisivat
nimetä nopeasti 20 huonoa ominaisuutta, mutta että hyviä…ei niitä
oikein löydy.
Mietimme, millä konstein arjesta saisi helpompaa ja miten arjen
keskeltä löytäisi aikaa itselle. Osa käyttää siivoojaa, osa
suunnittelee viikon ruokalistan etukäteen, ja näin aikaa ja
aivokapasiteettia jää muuhunkin kuin ruuan miettimiseen. Totesimme,
että toimivat rutiinit ovat tärkeitä sekä lapselle että aikuiselle.
Mutta mistä löytää aikaa itselle ja omille tarpeille? Pitäisikö nekin
laittaa näkyvin kalenteriin etteivät ne unohdu?
Työtapana kurssilla oli valmentava työote eli haastoin kurssilaiset
miettimään omaa elämäntilannettaan ratkaisukeskeisten kysymysten
kautta. Lisäksi keskustelimme monista teemoista, esim. omista arvoista
vanhempana, miltä tuntuu tuottaa pettymys lapselle ja myös siitä,
omistautuvatko monet vanhemmat liikaakin vain lapsilleen ja heidän
tarpeilleen unohtaen täysin oman itsensä ja omat tarpeensa. Ja sitten
on tietenkin se toinen äärilaita, että ei huolehdita lasten tarpeista
vaan vain omista. Keskustelua olisi riittänyt paljonkin. Keskustelujen
ja teorian lisäksi teimme sekä pidempiä että lyhyempiä tietoisen
läsnäolon ja rentoutumisen harjoituksia.
Moni kurssilainen tuntui saavan ajateltavaa kurssin kautta. Toivon,
että kurssilaiset pääsivät yksi tai kaksi porrasta eteenpäin kurssin
aikana ja askelmat voivat jatkua kotona. Yksi kurssilainen sanoikin,
että hän pitää kotona perhepalaverin ja puhuu miehellekin kurssin
herättämistä ajatuksista.
Yleinen mielipide tuntui olevan, että tällainen kurssi on tärkeä vanhemmille. Kurssilaisilta saatu palaute oli hyvää:
Ihanan tärkeä ja loistava kurssi.
Rentoutumisharjoitukset olivat hyviä ja niitä oli runsaasti
erilaisia.
Kurssilla oli kivasti sekä teoriaa, keskusteluja
että rentoutumisharjoituksia.
Kevätkaudella Rentoutumispäivä vanhemmille
on Kalliolan
opistossa la 7.2.2015. Samainen kurssi on
nimellä Voimavaroja vanhemmuuteen
Espoon työväenopistossa la 31.1.2015.
24.11.2014
Jaa kavereille:
Ennakkotilasin Satuhieronta-kirjan,
ja se tuli meille muutama päivä sitten. Heti selasin kirjan läpi ja
totesin, että kirja on ihana. Lumoava. Kuvat ovat kauniita, kirjassa
on ihana fiilis. Kirjassa on sekä teoriatietoa että paljon
satuhierontoja.
Satuhieronta on satujen yhdistämistä kosketukseen ja kevyeen
hierontaan. Se on rentoutumista ja rauhoittumista, läsnäoloa ilon ja
leikin kautta. Satuhieronta luo aitoja yhdessäolon hetkiä ja auttaa
aikuistakin rentoutumaan.
Lastenpsykiatri Jukka Mäkelä sanoo:
Satuhieronta avaa oven kauniiseen maailmaan. Se yhdistää hienosti
monia arvokkaita perinteitä: tarinankerronnan ja hieronnan, hyväksyvän
läsnäolon ja rentoutumisen, kehitystieteet ja kokemuksellisen
ymmärtämisen.
Kirjassa on perustietoa satuhieronnasta, helppoja
satuhierontaohjeita ja niiden lisäksi tietoa kosketuksen ja läsnäolon
voimasta sekä lempeitä neuvoja päivähoitoon ja lapsiperhearkeen.
Satuhieronta on lyhin tie rakkauteen. Siihen kokemukseen
mitä rakkaus on.
Kaija Virho, tunnevalmentaja,
Rosen-terapeutti
Itseäni viehätti se, että kirjassa huomioitiin myös aikuiset,
kasvattajat. Luvussa Kosketus omaan itseen
käydään läpi aitoa
läsnäoloa, satuhieronnan vaikutusta aikuiseen, voimalauseita ja
kiitollisuutta elämässä.
Kirjassa on myös hyviä kysymyksiä aikuisille:
- Mitä sinä tarvitset voidaksesi hyvin?
- Mitkä asiat tuovat sinulle iloa?
- Milloin sinä rentoudut?
On tärkeää muistaa, että sinä olet tärkeä. Sinun
hyvinvointisi on tärkeää. Kun alat sallia enemmän hyviä asioita
itsellesi, puhkeat kukkaan.
Pirjo Isorinne, voimavaravalmentaja
Olen lumoutunut ja ihastunut. Kirja on kertakaikkisen ihana ja
toivon, että tämä kirja hankitaan jokaiseen päiväkotiin ja myös
koteihin. Itse olen hieronut jo vuosia omia lapsiani ja varsinkin
esikoinen rakastaa satuhierontaa. Nyt kirjan kautta sain monta uutta
satua hierottavaksi. Ja paljon myös ajateltavaa.
Jakamaton huomio ei ole mitään sellaista, mitä on mukava
antaa lapselle, mikäli aikaa liikenee; se on lapsen kipeä tarve.
Ross Campbell, lastenpsykiatri
Katso myös
Uutiskirjeen tilaajaksi liittymällä saa ilmaisen
Taikapuu-satuhieronnan.
ps. Olen menossa joulun alla satuhieronta-ohjaajakoulutukseen ja
ensi vuoden puolella olisi tarkoitus
aloitella satuhierontaryhmiä
lapsille ja vanhemmille.
17.11.2014
Jaa kavereille:
Toimiva perhe on Thomas Gordonin kehittämä
vanhemmille, pariskunnille ja kasvattajille tarkoitettu kurssi.
Kurssilla opetellaan ihmissuhdetaitoja ja vuorovaikutusta. Kurssin
tavoitteena on lisätä vanhempien ja lasten hyvinvointia sekä saada
heidän keskinäiset välinsä toimiviksi ja luottamuksellisiksi.
Kurssilla opiskellaan selkeää viestintää, haetaan rakentavia tapoja
ratkaista ristiriitoja, mietitään kasvatukseen liittyviä arvoja sekä
opetellaan toimivan keskusteluyhteyden luomista lasten ja vanhempien
välille. Kurssi kestää 24 tuntia.
Kaikissa perheissä riidellään välillä ja ymmärretään asioita
väärin. Toimiva perhe -kurssi tarjoaa kohtaamisen välineitä, joiden
avulla yhdessäolosta voi tulla riidattomampaa ja toimivampaa.
Viime viikkoina jäähyn käyttöön liittyvät ongelmat ovat olleet
esillä paljon. Moni vanhempi on ihmeissään. Mitä jäähyn sijasta?
Toimiva perhe -kurssilla opetellaan esimerkiksi lapsen tarpeiden ja
omien tarpeiden huomioimista, ristiriitojen selvittämistä molemmat
voittavat -menetelmän avulla, välittäjänä toimimista ja epätoivotun
käyttäytymisen muuttamista ympäristöä muuttamalla. Toimiva perhe -
kurssi tarjoaa konkreetteja menetelmiä vanhemmalle. Ja antaa
vastauksia myös siihen kysymykseen, mitä sitten, kun tekisi mieli
antaa se jäähy.
Kurssilla opeteltavat taidot ovat konkreettisia ja
käytännönläheisiä työkaluja, jotka tukevat jokaista isää ja äitiä
jokapäiväisessä elämässään perheen keskellä. Kurssin lähtökohtana on
toisen kunnioittaminen. Työmenetelminä käytetään luento-osuuksia,
keskustelua, käytännön tilanteisiin liittyviä harjoituksia ja opitun
soveltamista omaan elämäntilanteeseen.
Valmistuin eilen Toimiva perhe -ohjaajaksi. Kävin itse Toimiva
perhe -kurssin pari vuotta sitten (ja olin jo sitä ennen toteuttanut
monia kurssin ajatuksia perheessämme) ja nyt tänä syksynä suoritin
ohjaajakoulutuksen. Nyt voin toimia kouluttajana. Alan pikku hiljaa
miettiä, missä tulen ensi keväänä ohjaamaan Toimiva perhe
-kursseja. Niistä(kin) kursseista tulee tietoa Kasvun
Taian nettisivuille ja facebookiin. Jos olet
kiinnostunut saamaan kurssin esim. MLL:n paikallisyhdistykseen,
vanhempainyhdistykeen tai omaan äitiporukkaasi, ota yhteyttä heli (at)
kasvuntaika.fi
Tulen kirjoittamaan enemmänkin Toimivaan perheeseen liittyvistä
ajatuksista, tarkoitus on esitellä kirjat Toimiva perhe (Thomas Gordon)
ja Ole
paras itsesi (Linda Adams). Lisäksi
suunnitteilla on blogiteksti ainakin Minä-viestien käyttämisestä.
16.11.2014
Jaa kavereille:
Onko kasvatus sitä,
että me pyrimme tekemään lapsista sellaisia
kuin itse halusimme olla?
Onko heidän tehtävänsä tavoittaa se,
missä me emme onnistuneet?
Tulisiko heidän ajatella
niin kuin me ajattelemme
ja uskoa siihen mihin me uskomme?
Vai tulisiko meidän auttaa heitä
tulemaan sellaisiksi kuin heidät on tarkoitettu?
Tulisiko meidän pikemminkin rakastaa heitä sellaisina kuin he ovat,
olla kiinnostuneita siitä miten he ajattelevat
ja mitä he tekevät,
ja auttaa heitä näin tulemaan terveiksi ja onnellisiksi?
Ja eikö ole niin että me opimme lapsiltamme
vähintään yhtä paljon kuin he oppivat meiltä?
Minkälaista on oikeanlainen rakastava läsnäolo,
jonka me voimme tarjota lapsillemme,
sellainen joka tekee heidät
ja meidät onnellisiksi?
Taavi Kassila
10.10.2014
Jaa kavereille:
Vauvoilla ja pienillä lapsilla saattaa olla monenlaisia
unipulmia. Lapsella voi olla vaikeuksia nukahtaa, yövalvomista,
jatkuvaa yöheräilyä. Unipulmat ovat rankkoja vanhemmille. Lapsen unen
määrä on yhteydessä vanhempien jaksamiseen. Väsymys on ikävää,
suorastaan kiduttavaa. Kun yöt täyttyvät lapsen itkusta ja nukkuminen
on taistelua, monilta vanhemmilta loppuvat keinot kesken.
Pienen lapsen uneen pystyy vaikuttamaan, monesti aika pienillä ja
yksinkertaisilla keinoilla. Teen yritykseni
kautta unikouluohjauksia,
joissa kerron lapsen unirytmin kehittymisestä, uneen vaikuttavista
asioista ja annan vinkkejä, miten kunkin perheen kohdalla lapsen uneen
voisi vaikuttaa. Unikouluohjauksen aikana käydään läpi lapsen
päivärytmi, iltarutiinit ja yön kulku. Teemme unisuunnitelman, joka
räätälöidään kunkin perheen tarpeita ja ajatuksia
vastaavaksi. Vanhemmat toteuttavat unikoulun ohjeiden mukaan ja minä
toimin tsempparina prosessin ajan. Varsinaisen unikoulun voi pitää yli
puolivuotiaalle lapselle, mutta univinkeistä on hyötyä jo ennen kuin
vauva täyttää puoli vuotta. Uniongelmia voi myös ennaltaehkäistä.
Minulle on itselläni laaja kokemus unikouluohjauksista. Minulla on
ollut kaksi tiheästi heräilevää lasta, ja molemmille heistä on pidetty
lempeä unikoulu. Työssäni neuvolan perhetyöntekijänä kohtasin satoja
perheitä uniasioiden tiimoilta ja suurimmalla osalla uniasiat
ratkesivat 1‒2 kotikäynnin jälkeen. Käymieni koulutusten myötä olen
oppinut paljon uniasioista ja osaan kertoa myös siitä, miten
uniongelma voidaan ennaltaehkäistä. Unikouluja on olemassa monenlaisia
tassuttelusta pistäytymiseen ja Pantleyn pehmeästä matkasta
höyhensaarille Gordonin lempeään unikouluun perhepedissä. Takuulla
jokaisen perheen ajatuksiin löytyy jokin sopiva malli — silloin kun
perhe on itse valmis siihen.
Unikoulupakettiin kuuluu kotikäynti, kaksi seurantapuhelua ja
sähköpostituki unikouluprosessin ajan. Tarvittaessa voidaan sopia
lisäkotikäyntejä.
Unikouluohjauksen aikana tehdään unisuunnitelma ja perheet saavat
sähköpostitse kirjalliset ohjeet unikoulun toteuttamiseen.