Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
8.12.2018
Jaa kavereille:
Satuhieronta on pienten tarinoiden ja mielikuvien hieromista lapsen
selkään ja raajoihin. Koskettaminen auttaa lasta rentoutumaan.
Satuhieronta auttaa myös aikuista rauhoittumaan. Hyöty satuhieronnasta
on suuri – sekä lapselle että aikuiselle. Satuhieronnassa aikuinen
antaa läsnäolevaa aikaansa lapselle. Aikuinen on kiireettömästi lasta
varten.
Satuhieronta tehdään lapsen selkään vaatteiden päälle. Lapsi on
vatsallaan esimerkiksi viltin päällä tai sängyssä. Tärkeää on aikuisen
rauhallinen kosketus. Satuhieronta tehdään laajalla otteella, ei vain
sormella piirtäen. Tarkoitus on auttaa lasta rauhoittumaan ja
rentoutumaan.
Tontun joulupuuhat -satuhieronnassa kurkistetaan Teija-tontun
taloon ja Teija-tontun joulupuuhiin. Itse haluan aina liittää
satuhierontoihin lasta voimaannuttavan sanoman: olet ihana, rakas ja
tärkeä. Olet hyvä ja riittävä juuri tuollaisena kuin olet. Noita
sanoja ei voi koskaan kuulla liikaa. Aikuisen rauhallinen kosketus,
läsnäolo ja satuhieronnan lempeä sanoma saavat lapsen tuntemaan
itsensä arvostetuksi ja tärkeäksi.
Tontun joulupuuhat
Tontulla on talo (piirretään talon kuva lapsen selkään)
ja talossa on katto. (tehdään viistokatto lapsen yläselkään)
Talon sisällä on jouluvalot (piirretään pyöreitä valopalloja
lapsen selkään)
ja lattialla matto. (sivellään lapsen alaselkää)
Talossa asuu Teija-tonttu.
Teija-tonttu leipoo pipareita.
Hän kaulitsee taikinaa. (kaulitaan lapsen selkää
)
Teija-tonttu tekee
sydänpipareita (piirretään iso sydän lapsen selkään)
tähtipipareita (piirretään tähti lapsen selkään)
ja joulukuusen muotoisia pipareita. (piirretään joulukuusi lapsen
selkään)
Maistellaan pipareita. Nam! (aikuinen voi maiskuttaa suuta ja
samalla tehdä pientä sipsutusta
lapsen selkään)
Teija-tonttu haluaa sinulle kuiskuttaa (sivellään lapsen
hiuksia)
ja tärkeistä asioista muistuttaa: (sivellään lapsen hiuksia)
Olet ihana, rakas ja ainutlaatuinen. (sivellään selkää ylhäältä
alas päin)
Olet hyvä ja riittävä juuri tuollaisena kuin olet. (sivellään
selkää ylhäältä alas päin)
Hyvää joulun aikaa! (pysäytetään kädet alaselälle)
Täältä voit käydä katsomassa aikaisemmat kirjoittamani jouluiset
satuhieronnat:
28.11.2018
Jaa kavereille:
Nyt minua suututtaa tosi paljon.
Olen iloinen, kun puit tänään housut ihan itse jalkaasi.
Kylläpä minua jännitti mennä mukaan uuteen koulutusryhmään.
Minusta näyttää, että sinulla on tosi surullinen mieli.
Huomaan, että sinulle taisi tulla pettynyt olo, kun hävisit
pelissä.
Tämä kaikki on tunteiden nimeämistä. On tärkeää, että aikuinen
nimeää sekä omia tunteitaan että lapsen tunteita ja käyttää rikasta
tunnekieltä arjessa. Ihan yhtä lailla, kun aikuinen opettaa lapsella
värejä, aakkosia ja numeroita, aikuisen tehtävä on myös opettaa
lapselle tunteiden nimet ja erilaisia tapoja säädellä ja käsitellä
tunteita.
Sitä, mitä ei ymmärrä ja mistä ei pysty keskustelemaan, on
mahdotonta myöskään täysin säädellä. Elämää on paljon helpompi
ohjailla, jos ymmärtää, mitä itsessä tapahtuu ja jos pystyy nimeämään
tunteidensa eri sävyjä. On surullista kuulla ihmisistä, joilla
tunneskaalaan kuuluu kaksi tunnesanaa
: v*tuttaa
ja ihan ok
. Tämä kertoo siitä, että ihmisen yhteys omaan
itseen ja omiin tunteisiin on täysin katkennut.
Omien tunteiden tunnistaminen on itsetuntemusta ja myös toisten
tunteiden tunnistamisen perusta. Mitä ei tunnista ja hyväksy
itsessään, on vaikea tunnistaa ja hyväksyä toisissa. Tunteiden
tunnistamisen taito kehittää lapsen empatiakykyä.
Tutkimuksissa on todettu, että jo tunteen nimeäminen rauhoittaa
oloa. Tämä on pettymystä, tämä on kiukkua, nyt tunnen itseni
surulliseksi. Tunteen nimeäminen ja sanallistaminen on tärkeä osa
tunteiden säätelyä. Tällöin mantelitumake alkaa rauhoittua ja aivojen
etuotsalohko ottaa ohjaksia käsiinsä
. Tunteiden nimeämisellä on
mielipahan tunteiden kohdalla tunnetta laimentava vaikutus.
Mitä tunteiden nimeäminen tarkoittaa?
Tunteen nimeäminen ja sanallistaminen on sitä, että vanhempi
nimeää lapselle tunteen, jota hän arvelee lapsen tuntevan.
Tällöin aikuinen ei osoita tietävänsä lapsen puolesta, miltä lapsesta
tuntuu vaan aikuisen näyttää, että hän yrittää ymmärtää ja tavoittaa
lapsen tunnetta ja tarvetta. Kyse on siitä, että aikuinen
mentalisoi ja pohtii ääneen lapsen tunteita ja tarpeita.
Sinä vaikutat vihaiselta, mikähän sinua suututtaa?
Lapsen on
hyvä alusta lähtien oppia, että vain hän itse kokee ja hallitsee omia
tunteitaan. Tunne on omakohtainen. Aikuinen ei voi ikinä olla täysin
varma lapsen tunteesta ja siksi on parempi käyttää väljyyttä jättävää
sanoitustapaa kuin suoraa muotoa sinä olet vihainen / iloinen /
surullinen
.
Aikuinen voi sanoittaa oman ajatuksensa lapsen tunteesta
esimerkiksi näin: Minusta näyttää, että sinä tunnet itsesi
vihaiseksi
tai vaikka näin: Huomasin, että sinua taisi
jännittää mennä päiväkotiin loman jälkeen.
On myös tärkeää, että
aikuinen hyväksyy lapsen erilaiset tunteet. Saa kiukuttaa, saa
jännittää, saa olla surullinen.
Tunteiden nimeäminen antaa tunteelle sisällön ja merkityksen. Kun
tunne on tunnistettu, sitä voi alkaa käsitellä ja säädellä. Tunteen
nimeäminen voi auttaa myös näkemään, mitä tunteen taustalla voi
olla. Joskus mielipahan tunne lähtee lievittymään jo sillä, kun on
tunnistanut tunteen ja sen taustalla olevan syyn.
Mielihyvän ja mielipahan tunteet
Aiemmin puhuttiin negatiivisista ja positiivisista tunteista.
Nykyäänkin tuota jaottelua näkee vielä jonkin verran. Tunteiden
jakamisessa positiivisiin ja negatiivisiin kannattaa olla
varovainen. Se sisältää vahvan arvolatauksen: aivan kuin positiiviset
tunteet olisivat hyviä ja sallittuja, kun taas negatiiviset tunteet
kiellettyjä ja vahingollisia. Jakamalla tunteita negatiivisiin ja
positiivisiin (tai myönteisiin ja kielteisiin), luomme maailmaa, jossa
osa tunteista tulee kielletyiksi tai häpeällisiksi.
Positiivisten ja negatiivisten (tai myönteisten ja kielteisten)
tunteiden sijaan olisi parempi puhua mielihyvän ja mielipahan
tunteista. Tunteet kertovat joko tarpeiden ja toiveiden toteutumisesta
(mielihyvän tunteet) tai toteutumattomuudesta (mielipahan
tunteet). Mielihyvän tunteita ovat esimerkiksi kiitollinen, ihastunut,
iloinen, innostunut, voimistunut,utelias ja ystävällinen. Mielipahan
tunteita ovat esimerkiksi ahdistunut, huolestunut, ikävystynyt,
jännittynyt, turhautunut, uhmakas ja vihainen.
Jokainen tunne on yhtä tärkeä, oikeutettu ja tosi. Tunteet
eivät ole oikeita tai vääriä, hyviä tai pahoja, mutta niitä voi
ilmaista oikein tai väärin. Jokainen tunne sisältää meille
viestin. Mikään tunne ei ole kielletty, vain jotkut teot ovat.
Esimerkiksi viha on ok tunteena, se on puhdasta voimaa. Mutta jos
vihaa ilmaisee esimerkiksi vahingoittamalla toisia, tämä teko ei ole
ok.
Ilmaisia materiaaleja tunnekasvatuksen tueksi
Moni vanhempi ja kasvattaja kokee haastavaksi lapsen tunteiden
nimeämisen, koska meidän tämän päivän vanhempien ja kasvattajien
tunteita ei ole useinkaan nimetty omassa lapsuudessamme.
Tunnesanastomme saattaa siksi olla aika suppea eikä meillä kenties ole
myöskään keinoja käsitellä tunteitamme. Kokosin tähän ilmaisia
materiaaleja, jotka auttavat lapsen tunteiden (ja myös aikuisen omien
tunteiden) nimeämistä:
Lue myös seuraavat kirjoitukseni:
13.11.2018
Jaa kavereille:
Moni vanhempi miettii, mitä tehdä kun lapsi raivoaa. On
vanhemmuuden haastavimpia hetkiä, kun oma lapsi huutaa ja
raivoaa. Lapsen raivo herättää vanhemmassa tosi paljon omia tunteita
ja koska tunteet tarttuvat, vanhempi helposti luiskahtaa sisään lapsen
tunteeseen – ja alkaa raivota ja huutaa itsekin.
Silloin, kun aikuinen menee mukaan lapsen raivoon ja taantuu
lapsen tasolle, hän ei ole enää lapsen kannalta turvallinen
aikuinen.
Tuoko toimintasi turvaa vai uhkaa?
On hyvä miettiä raivaritilanteissa, tuoko toimintasi lapselle uhkaa
vai turvaa. Turvaa lisää rauhallinen aikuinen, joka kestää lapsen
raivarin ja joka pystyy sanoittamaan lapsen tunteita ja näkemään
lapsen tunteiden ja tarpeiden taakse. Aikuisen tehtävä on
säädellä lapsen kanssa tunteita ja ohjata
lasta kohti myönteistä toimintaa.
Turvan kokemus auttaa lasta rauhoittumaan. Turvaa
tuovat aikuisen rauhallinen olemus, lapsen koskettaminen (jos lapsi
sen sallii) ja aikuisen oman hengityksen rauhoittaminen – tämä auttaa
myös lasta rauhoittumaan. Ensin luodaan turva, sitten
tulee empatian sanallinen osoittaminen lapsen tunteelle ja
tarpeelle.
Kun lapsi on rauhallisempi, voit sanoittaa lapsen
tunnetilaa: Vaikutat tosi pettyneeltä; ymmärrän sen
täysin.
Näen, että olet raivoissasi.
Käytä empaattista ja myötätuntoista kuuntelua. Jos
lapsi sanoo: Vihaan siskoani
, älä sano: Et saa sanoa noin
siskostasi, sinähän tykkäät hänestä
vaan sano esimerkiksi: Et
pidä siitä, kun sisko rikkoo rakentamasi tornin.
Peilaa lapsen
sanoja ja tunnetilaa. Pyri löytämään lapsen näkökulma tilanteeseen ja
myös hänen toiminnan taustalla oleva tarve.
Uhkaa lapselle tuovat kiristäminen, uhkailu ja
rangaistukset (jos et nyt siivoa leluja, laitan ne kaikki kassiin
ja pois
), eristäminen (esimerkiksi jäähyn käyttö tai lapsen
laittaminen omaan huoneeseen yksin rauhoittumaan), lapselle huutaminen
ja raivoaminen (eli taantuminen samalle tasolle lapsen kanssa) ja
lapsen tunteen vähättely ja reipastumaan kehottaminen (mitä ihmettä
sinä nyt tuollaisesta raivostut, reipastu nyt ja ole iso tyttö /
poika
).
Nämä uhkaa tuovat toimintatavat saattavat johtaa siihen, että
lapsen raivari suurenee tai lapsi nielee tunteet sisälleen ja raivari
laantuu mutta vihan tunne jää möykyksi lapsen sisälle. Pitkään
käytettyinä nämä toimintatavat johtavat lapsen itsetunnon
haurastumiseen.
Mikä on sinun tärkein tehtäväsi lapsen raivotessa?
Tärkeintä ja parasta, mitä voit tehdä lapsen raivarin hetkellä, on
pysyä rauhallisena. Näin mallinnat lapsellesi
rauhoittumista. Kun sinä aikuisena pysyt rauhallisena, se tuo
lapselle turvaa ja sinun rauhallisuutesi tarttuu vähitellen
lapseen.
Sinun on tärkeää saada tilaa ja taukoa ennen omaa reagointia.
Tietoisen tauon ottaminen on vanhemmuuden tärkeimpiä taitoja, se ettet
reagoi heti kun omat aivosi ovat alatiellä
ja sumun peitossa,
vaan vasta sitten, kun olet saanut itsesi rauhalliseksi ja aivosi
taas ylätielle
ja näin pystyt tietoisempaan reaktioon etkä
toimi enää selkärangasta tulevan mallin varassa.
Vanhempana sinun on hyvä muistaa ja tiedostaa, että lapsesi
seuraavat sinun malliasi ja esimerkkiäsi. Jos raivostut itse usein,
voitko odottaa, että lapsesi oppii säätelemään tunteitaan ja että
hänestä kasvaa aikuinen, jolla on hallussaan hyvät tunnetaidot?
Mitä merkitsisi lapsellesi ja koko perheellesi, että jatkossa
olisit rauhallisempi vanhempi ja pystyisit tarjoamaan lapsellesi
turvaa uhkan sijaan?
30.10.2018
Jaa kavereille:
Tunnetaidot ovat elämän tärkeimpiä taitoja. Mitä paremmat
tunnetaidot lapsella on, sitä helpompi hänen on ymmärtää itseään ja
itsessä tapahtuvia reaktioita. Yksi tapa tukea lapsen tunnekasvatusta
on rikkaan tunnekielen käyttäminen arjessa. Kirjat ovat hyvä tapa
keskustella tunteista lapsen kanssa.
Esittelen tässä viisi lapsille sopivaa tunteista kertovaa kirjaa.
Onneksi on ystävä
Onneksi on ystävä -kirjan aiheena ovat huolet. Mika on
kovin huolissaan ja hän pelkää monia asioita. Joskus Mika on
huolissaan siitä, etteivät muut pitäisi hänestä. Mika ei rohjennut
kertoa huolistaan kenellekään. Onneksi hänellä oli Luppa-koira, jolle
hän alkoi kertoa huolistaan. Mika puhui ja puhui ja kun hän puhui,
huolet ja pelot karkasivat hänen päästään ja leijuivat ympäri
huonetta. Mika oppi, että huolista puhuminen auttaa ja huolet
vähitellen lipuvat pois.
Suruposki
Suruposki-kirjassa käsitellään surua ja siitä selviämistä.
Heimon isomummo on kuollut, ja Heimo kaipaa isoäitiään valtavasti. Kun
isomummon asuntoon muuttaa uusi perhe asumaan, pikku hamsteri Heimo
sulloo poskensa täyteen muistoja, hänestä tulee Suruposki. Hän
ajattelee, että kun muistot ovat poskissa, ne eivät vieri sieltä
tiehensä. Hän on kuitenkin väsynyt ja yksinäinen eikä pysty puhumaan,
kun posket ovat täynnä. Tuoko lähistölle saapunut sirkus ilon takaisin
Suruposken elämään? Isomummon tavaroille löytyy uutta käyttöä
sirkuksesta, ja isomummon muisteleminen ei tunnu enää pelkästään
surulliselta.
Perttu Virtanen ja kauhea kateus
Perttu Virtanen ja kauhea kateus -kirjassa juhlitaan
Pertun Kastehelmi-siskon syntymäpäiviä. Perttukin haluaisi lahjoja ja
kivoja voittoja onginnassa. Hän kihisee kateudesta. Viimeinen niitti
on, kun Kastehelmi saa vanhemmiltaan lahjaksi hienon, kiiltävän
kolmipyöräisen. Pertun oma pyörä on veljen vanha rämä. Pertulta menee
hermot ja hän päättää karata. Kateus kuitenkin lopulta laantuu, kun
Perttukin saa huomiota.
Molli ja Kumma
Molli ja Kumma -kirja käsittelee ystävyyttä ja
yksinäisyyttä, mustasukkaisuutta ja erilaisuutta. Mollin puutarhaan
ilmestyy jotain kummallista. Valtavat jalanjäljet – kuka kumma on
tehnyt ne? Onko se joku vaarallinen? Molli ja Pikku Sisu selvittävät
kummallisen olennon salaisuutta ja samalla pohtivat pelkoa, rohkeutta
ja ennakkoluuloja. Heidän ystävyytensä joutuu kuitenkin myös
koetukselle. Löytyykö Mollin puutarhasta tilaa kaikille kolmelle?
Tämä on aivan ihana kirja sekä tarinaltaan että kuvitukseltaan.
Kiukkupussi-Killi
Kissasisarukset Killi ja Kiki
päättävät ryhtyä taidemaalareiksi ja pistää pystyyn ihan oman
näyttelyn. Kaikki ei kuitenkaan mene suunnitelmien mukaan, mikä saa
Killin suuttumaan. Onneksi aikuinen tulee apuun ja ohjaa leikin
jälleen oikealle polulle. Killi oppii, että hauskaa voi olla, vaikkei
kaikki aina sujukaan niin kuin on
suunnitellut. Kiukkupussi-Killi opettaa lapsia ajattelemaan
asioita ennen toimeen ryhtymistä. Aina kannattaa myös yrittää
uudelleen, jos epäonnistuu.
Uusia tunnetaitoaiheisia kirjoja ilmestyy koko ajan, joten
luultavasti tämä kirjoitussarja saa myös jatkoa. Oletko lukenut jo
aikaisemmat kirjoitukseni aiheesta?
12.10.2018
Jaa kavereille:
Mitä ihmettä tuo lapsi oikein kiukuttelee?
Miksi lapsi tuolla tavalla kitisee, en vaan voi ymmärtää.
Miksi lapsi vitkuttelee juuri nyt, kun pitäisi lähteä
päiväkotiin?
Yllä olevat lauseet kuvaavat sitä, että aikuisen on vaikea pysähtyä
pohtimaan lapsen käyttäytymisen takana olevia asioita. Käyttäytymisen
takana on aina tunne ja tunteen takana on aina tarve. Kitinän, kiukun
ja vitkuttelun takana voi olla monenlaisia asioita, niin fyysisiä kuin
henkisiäkin tarpeita. Lapsella saattaa olla nälkä, hän on kenties
väsynyt ja ylikuormittunut, hän ehkä haluaa vanhempiensa huomiota ja
yhteyttä vanhemman kanssa tai lapsi ei vaan pysty ja osaa juuri siinä
tilanteessa käyttäytyä muulla tavalla.
Silloin kun ei jaksa tai osaa pohtia lapsen käyttäytymisen takana
olevia asioita, kiukuttelu, kitinä tai vitkuttelu voi tuntua lapsen
tahalliselta ilkeilyltä. Silloin on tärkeää pysähtyä lapsen äärelle ja
pohtia juuri tätä lasta ja hänen kokemusmaailmaansa. Lapsen
käyttäytyminen on aina kommunikaatiota. Aikuisen onkin tärkeä pysähtyä
pohtimaan: mitä lapseni kertoo käytöksellään minulle?
Mitä tarkoitetaan mentalisaatiotaidoilla?
Mentalisaatio tarkoittaa kykyä pohtia omaa ja toisen ihmisen
näkökulmaa, kokemusta ja sitä, millaisia tunteita, ajatuksia ja
tavoitteita ihmisten reaktioiden ja käyttäytymisen takana kulloinkin
piilee. Se tarkoittaa nimen omaan pohtimista, ei tietämistä.
Mentalisaatio on käyttäytymisen ymmärtämistä ja pohtimista pintaa
syvemmälle. Mentalisaatioon liittyy utelias arvailu: mitä siellä
toisen käyttäytymisen ja toiminnan taustalla on.
Kyky kuvitella, miltä toisesta tuntuu, on tärkeää omalle
hyvinvoinnille. Hyvä mentalisaatiokyky auttaa esimerkiksi tunnistamaan
paremmin omia tunnetiloja ja niiden vaikutusta toisiin sekä
säätelemään tunteita. Kyky huomata, mitä toisen mielessä liikkuu tai
mikä tunne tai ajatus itselle herää, on psyykkisen hyvinvoinnin yksi
kulmakivi. Kun ymmärtää, mikä oma olotila on ja mistä se johtuu, voi
pohtia, mikä ehkä auttaisi.
Mitä tekemistä mentalisaatiotaidoilla on vanhemmuuden kanssa?
Mentalisaatiotaito, mielenlukutaito, on erityisen tärkeää
vanhemmille ja kaikille kasvattajille. Pieni lapsi ei osaa useinkaan
suoraan kertoa, miltä hänestä tuntuu tai mitä hänen mielessään
liikkuu. Lapsen oma mentalisaatiokyky on vasta kehittymässä, ja siihen
hän tarvitsee aikuista, joka on hyväntahtoisen kiinnostunut hänen
mielentilastaan.
Kun vanhempi kykenee pohtimaan lapsen mieltä, myös lapselle
kehittyy hyvä mentalisaatiokyky. Jos taas lapsena ei opi uteliaasti
tutkimaan omaa mieltä vanhempien ja kasvattajien kanssa, aikuisena voi
tuntua siltä, että asiat vain tapahtuvat ilman, että niihin voi
vaikuttaa. Lisäksi voi olla vaikea tunnistaa ja säädellä omia
tunteita, jos ei ole niihiin tutustunut jo pienenä vanhemman
kanssa.
Vanhemman hyvä mentalisaatiokyky helpottaa erilaisten
pattitilanteiden ratkaisemista. Hyvä mentalisaatiokyky parantaa myös
vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta ja koko perheen hyvinvointia.
Siksi jokaisen vanhemman olisi hyvä kehittää omaa taitoaan asettua
toisen asemaan.
Miten mentalisoiva asenne eroaa ei-mentalisoivasta?
Jos lapsi sanoo, että sänkyni alla on mörkö, minua pelottaa, en
uskalla mennä nukkumaan
, ei-mentalisoiva vanhempi saattaa
todeta: Älä ole hölmö, ei siellä mitään mörköjä ole. Nyt pää
tyynyyn.
Mentalisoiva vanhempi saattaa todeta vaikkapa näin:
Hmmm…onpa kurjaa, että sinua pelottaa niin paljon, ettet pysty
nukkumaan. Mörköjä ei oikeasti ole olemassa, mutta silti ne voivat
pelottaa paljon. Mikä sinua voisi auttaa tuohon pelotukseen?
Sytytetäänkö yövalo?
Jos aikuinen toteaa lapselle sinä olet vihainen
, se ei ole
mentalisaatiota, koska se ei jätä väljyyttä ja varaa muunlaiseen
tulkintaan. Aikuinen päättää oman tulkintansa perusteella lapsen
tunteen ja uskoo oman tulkintansa olevan totta. Emme ikinä voi
kuitenkaan tietää täysin varmaksi toisen tunteita ja ajatuksia. Siksi
parempi tapa olisi sanoa esimerkiksi näin: Minusta näyttää, että
sinä tunnet itsesi vihaiseksi
tai Sinulla taitaa olla nyt aika
iso tunne, oletko sinä vihainen, vai mikähän tunne se mahtaisi
olla?
Aikuisena olemme sen varassa, millaiseksi mentalisaatiokykymme on
kehittynyt varhaisissa suhteissamme omassa lapsuudessamme. Hyvä
uutinen on se, että omaa mentalisaatiokykyä voi koko ajan kehittää.
Mentalisaatiokykyjen kehittäminen lähtee siitä, että alkaa uteliaasti
tutkia omaa mieltä ja toimintatapoja – sitä kautta oppii ymmärtämään
myös lasta paremmin.
Millaiset mentalisaatiotaidot sinulla on? Onko sinun helppo vai
vaikea ymmärtää omaa mieltäsi ja omia reagointitapojasi? Entä onko
sinun helppo vai vaikea nähdä lapsen käyttäytymisen takana olevia
tunteita ja tarpeita?
Lähteenä on käytetty Mentalisaatio ja reflektiivinen
kyky -koulutuksen aineistoa.