Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
Syksyisen
ja talvisen
satuhieronnan jatkoksi kirjoitin keväisen satuhieronnan. Nyt on
aika kevätkukkien, muuttolintujen ja kevättuulten.
Tässä satuhieronnassa on viestinä, että lapsi on tärkeä ja rakas
juuri sellaisena kuin hän on. Kaikki tunteet sallitaan. Välillä on
kiukkuakin, ja se on ok.
Krookuksia, tulppaaneja,
palaavia muuttolintuja,
lempeää kevättuulta,
puron solinaa,
auringon kehräämää kultaa.
Myös sinä, lapseni, olet minulle kultaa.
Olet suloinen kuin krookus,
välillä lempeä kuin kevättuuli,
välillä kiukkuinen kuin pyörremyrsky.
Kaikki tunteet ovat arvokkaita,
kaikki tunteet kuuluvat elämään.
Olet minulle tärkeä ja rakas
juuri sellaisena kuin olet.
Lapsen selkään voi piirtää kukkia, muuttolintujen reittejä, tuulen
huminaa, puron solinaa ja auringon. Kevättuulta ja pyörremyrskyä.
Lopussa lasta voi halata. Olet ihana ja rakas. Juuri sellaisena kuin
olet.
Olen aikaisemmin kirjoittanut satuhieronnasta seuraavat tekstit:
22.4.2016
Jaa kavereille:
Mikä merkitys on unilelulla? Millainen on turvallinen ja hyvä
unilelu? Tarvitseeko vauva unilelun? Minkä ikäiselle vauvalle voi
antaa unilelun?
Hyvä unilelu on pehmeä ja kevyt eikä siitä irtoa pieniä osia kuten
vaikkapa nappisilmiä. Unilelulla ei pitäisi olla irtoavia vaatteita
tai muita pieniä helposti irtoavia osia. On hyvä, jos unilelusta ei
tule mitään ääntä. Hyvä unilelu pysyy kädessä ja vauvan on helppo
ottaa siitä ote. Unileluna voi toimia myös harso tai rätti.
Unilelun voi antaa vauvalle heti kun hänellä on tarttumisote
olemassa ja hän osaa kääntää päätään. Pienen vauvan unileluksi käy
hyvin harsoliina. Uudessa äitiyspakkauksessa on aivan ihana unipupu.
Luulen, että siitä tulee monelle vauvalle rakas unilelu.
Pienen vauvan itsesäätely ei ole vielä kehittynyt. Vauva opettelee
ensin itsesäätelyä aikuisen avulla ja myöhemmin vähitellen itsekseen.
Unilelu voi auttaa pientä lasta rauhoittumisessa ja nukahtamisessa.
Lapsi voi näpertää unilelua ja saada sitä kautta turvaa itselleen.
Unilelu voi yhdistyä vauvan mielessä samaan turvallisuuden tunteeseen
kuin vanhemman kanssa oleminen. Unilelusta voi tulla vaikeiden
tilanteiden lohduttaja. Myös unikoulua pidettäessä unilelu voi tuoda
lapselle lohtua ja tuttuutta uuden tilanteen äärellä.
Unilelu on hyvä asia, mutta kaikki vauvat eivät kiinny unileluun.
Lapset ovat erilaisia eikä unilelu ole välttämättömyys. Toki se voi
toimia unentuloa helpottavana tekijänä. Unilelua voi pitää
alkuvaiheessa mukana esimerkiksi imetys- tai
pulloruokintatilanteissa. Jotkut vauvat tykkäävät äidin tuoksuisesta
lelusta tai rätistä, ja lelua voi myös kokeilla leimata pitämällä sitä
hetken aikaa äidin paidan alla. Hajuaisti on vauvalle tärkeä, ja
hajumuisti on jo pienellä vauvalla hyvin kehittynyt. Vauvat eivät
välttämättä aina tykkää, jos unilelua pestään, sillä silloin siitä
katoaa tuttu ihana tuoksu. Silti unilelua on hyvä välillä
pestä. Unilelu on monille lapsille rakas ja erityinen ja sitä
kannattaa kohdella hellästi eikä vain nakata väkisin
pyykkikoneeseen.
Oma tuttu unilelu voi tuoda turvaa lapsen ollessa vaikkapa
yökyläreissulla tai myös päiväkodin aloittaessa unilelu voi olla
tukena nukahtamistilanteissa. Vieraassa paikassa nukahtaminen voi
tuntua lapsesta vaikealta, mutta unilelu voi tuoda tuttuutta ja
turvallisuutta nukahtamiseen.
Monille unilelu on tärkeä taapero- ja jopa kouluikään asti. Lapsen
on hyvä antaa luopua unilelusta omaan tahtiin. Unilelu on monelle
rakas lapsuusmuisto—se ihana rätti tai nuhjuinen nalle, joka kaivetaan
esille muistojen laatikosta ja jota muistellaan lämmöllä.
Minua haastateltiin Vauva-lehteen unilelun käytöstä. Juttu
julkaistiin Vauva-lehden lokakuun numerossa 2015
otsikolla Rakas riepuni!
Artikkeli on toiminut pohjana tätä
tekstiä kirjoittaessani.
31.3.2016
Jaa kavereille:
Torstaiaamu.
Puolisoni istuu väsyneenä ja tyylilleen uskollisena ärtyneenä
aamiaispöydässä. Esikoinen juoksee pöytään ja istuu isäänsä vastapäätä
olevaan tuoliin. Minä vilkuilen kelloon, kohta on lähdettävä. Sitten
lapsi alkaa kurkkia hassusti maitopurkin eri puolilta vuorotellen
pöydän toisella puolella jurottavaa isäänsä. Lapsi heiluu tuolissaan
ja voin jo kuulla, kuinka jompikumpi meistä aikuisista sanoo istupa
kunnolla
tai keskity siihen syömiseen
. Ihmettelen, mitä
lapsi oikein tekee.
Kysyn:
― Mitä sä oikein teet?
― Mä katon, kumpi noista on oikee isi, lapsi sanoo hauska pilke
silmissään.
(Mitä, eihän isiä ole kuin yksi
, melkein sanon.)
― Ai, kumpi niistä eri puolilla olevista isistä? Kysyn kuitenkin.
― Niin, kun niitä on kaksi.
Lapsi on todella innoissaan omasta leikistään.
Syöpä nyt reippaasti
, on selkäydinreaktioni.
Keskity syömiseen
, sen jälkeen Lopeta pelleily
, ja aivan varmasti
Ei ole kuin yksi isi.
― No, niinpä onkin, kakshan niitä on. Kumpi on susta oikea? Päätän
olla suostumatta ilonpilaajan rooliin, vaikka automaattinauha päässäni
niin haluaisikin.
Lapsi naureskelee omalle jutulleen, ja on silmin nähden ilahtunut
siitä, että minä olen juonessa mukana.
― Toi oikeanpuolinen on oikee isi. En ensin tajunnut, mutta niin se
on, toteaa lapsi edelleen jatkuvasti näkökulmaa vaihtaen.
Puolisoanikin naurattaa. Tämä pieni hetki muutti koko aamun
tunnelman. Mietin sitä pitkälle päivään. Mietin sitä, miksi pääni
sisällä asuu kyynikko. Miksi haluaisin latistaa lapsen ilon? Miksi en
antaisi hänen nähdä asioita mielikuvituksen ja sadun maailman silmin,
vaikka en itse siihen aina kykenekään?
Suurin ilo, jonka olen oppinut lapsiltani, on se, miten merkittävää
on keskittyä tähän hetkeen ja sen tarjoamiin eri mahdollisuuksiin.
Jokainen hetki on uusi alku ja sen myötä voin päästää irti
edellisestä. Aikuisena joudun usein pysähtymään, ja jopa pysäyttämään
itseni, koska huomaan, että nopein tapani reagoida on tuhoisa,
latistava ja torjuva. Kun pysähdyn ja kuuntelen oman sisäisen puheeni
ensin, voin sitten toimia niin kuin haluan ja olla sellainen vanhempi
kuin haluan olla. Ja se on tietoista vanhemmuutta. Torstaiaamuna
lapseni oli taas suurin opettajani henkisen kasvun tiellä. Kun toimin
tietoisesti, toimin myös niin, että onnellisuus lisääntyi eikä
vähentynyt. Lapsen sisäinen liekki ei tukahtunut vaan se palaa
iloisesti.
Vieraskynäpostauksen kirjoittaja
Elina Kauppila on helsinkiläinen tunne- ja vuorovaikutuskouluttaja,
joka pitää kursseja Toimiva perhe, Ihana perhe sekä
lasten mindfulness -kursseja
yrityksessään Onni
& hoivassa. Elina kirjoittaa ja jakaa lapsuusaiheista
Ihana perhe
-sivullaan, ja häneltä ilmestyy 1.4.2016
lasten mindfulness -kirja nimeltä
Kamalan ihana päivä.
22.3.2016
Jaa kavereille:
Olin lauantaina Parenting Happiness
-seminaarissa. Seminaari oli niin antoisa, että ajattelin kirjoitella
siitä muutaman ajatuksen tänne blogiini. Seminaari sai alkunsa siitä,
kun Makke Leppänen ja Melissa Georgiou olivat alkaneet etsiä
seminaaria, missä voisi pohtia omaa vanhemmuuttaan ja parisuhdettaan
eikä sellaista löytynyt. He päättivät järjestää seminaarin, jossa
saisi arjen vinkkejä vanhemmuuden hulluun maailmaan. Päivään sisältyi
luentojen lisäsi kaksi lyhyttä mindfulness-harjoitusta.
Päivän aloitti Makke Leppänen puhumalla vanhemmuuden
pimeistä puolista ja oikeanlaisen asenteen
kasvattamisesta. Makke kertoi rohkeasti omista
epäonnistumisistaan
vanhempana (ja niistähän meillä kaikilla on
kokemusta – kaikki eivät vain uskalla sanoa niitä asioita ääneen).
Maken osuudessa tuli esille, miten stressi ja väsymys vaikuttaa
ajatteluun ja miten käyttäytyminen muuttuu stressin alla. Vahvuudet
voivat paineiden alla kääntyä heikkouksiksi. Makke puhui myös siitä,
miten Suomessa on yleistä ego-orientaatio. Ihmiset miettivät,
näyttävätkö he fiksulta tai enhän vaan epäonnistunut tai näyttänyt
tyhmältä. Tästä olisi hyvä päästä haasteorientaaitoon: kuinka hyvin
suoriuduin suhteessa kykyihihi. Mitä opin tilanteesta?
Maaret Kallion teemana oli Mission
possible: Pitkä onnellinen ja roihahteleva
parisuhde. Mistä rakentuvat ne parisuhteet, jotka kestävät ja
joissa selvitään vaikeista ajoista taas takaisin jaloilleen. Miten
mennä myrskyissä kohti ja läpi ja löytää uudelleen silta ja yhteys
toiseen. Kaikissa suhteissa tulee katkoksia, mutta keskeistä on se,
miten luoda uudelleen yhteys toiseen. Tämä pätee niin parisuhteeseen
kuin myös suhteeseen lapsen kanssa. Vanhemmuudessa sillan ja yhteyden
rakentaminen on vanhemman vastuulla, parisuhteessa molempien vastuulla.
Jarkko Rantanen puhui aiheesta Vanhemmuus – tunnetaitojen
korkeakoulu. Jarkko aloitti luennon kuvaamalla maailman
suurinta kuilua, mikä on tietämisen ja tekemisen välillä. Kuinka usein
onkin niin, että tietää, miten tilanteessa pitäisi toimia, mutta
käytännössä toimiikin juuri päinvastoin. Luennolta sai konkreettisia
vinkkejä miten toimia lapsen raivokohtauksen hetkellä. Se ei ole
hetki, jolloin kannattaa toimia järjen tasolla (miksi sinä nyt noin
teit, enkös ole sanonut jo kymmenen kertaa…
) vaan olla sanomatta
mitään ja ottaa kiukku vastaan. Lapselle on tärkeää nimetä tunteita,
sekä omia että lapsen. Näin lapset saavat tunnesanastoa
käyttöönsä. Jarkko kysyi luennolla hyvän kysymyksen: Millaisia lapsia
haluamme kasvattaa? Tottelevaisia, auktoriteettiuskoisia vai
itsenäisesti ajattelevia? Luennolla käytiin myös läpi vanhemmuuden
tunteita ja saatiin ajatuksia siihen, miten hallita omia tunteita
vanhempana. Keskeistä on osata pysähtyä ja hengittää, hengittää ja
hengittää. Rauhoittaa itsensä. Tärkeää on myös sen muistaminen,
etteivät lapset ole hankalia tahallaan. Lapsen aivot ovat vielä
kehittymässä, eivätkä he voi hallita tunteitaan. Ajan myötä lapset
kasvavat ja tunne-elämä tasoittuu.
Joni Jaakkola puhui siitä, miten oman hyvinvoinnin voi
saada arjen prioriteetiksi. Joni painotti sitä, että elämässä
voi olla vain yksi prioriteetti kerrallaan. Samalla kertaa ei voi olla
prioriteetteina työ, perhe ja oma terveys. Kalenteri näyttää, mihin
käytät oikeasti eniten aikaa tällä hetkellä. Vasta kun tekee vähemmän
turhempaa, tekee enemmän parempaa. Mitkä ovat elämässä niitä asioita,
jotka teet ja mitä et vain tee enää. Joni Jaakkola toi luennolla
esille, että suomalaiset katsovat keskimäärin televisiota 27 tuntia
viikossa, mutta omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen voi olla vaikea
löytää aikaa. Luennolla muistutettiin myös, että kehosi on ainoa
paikka, missä elät koko elämäsi. Miten huolehdit kehostasi?
Päivän päätteeksi Ville Ojanen puhui lapsen ja aikuisen
sosiaalisista aivoista. Mitä ihmisen sosiaalisista aivoista
tiedetään, mikä merkitys tiedolla on vanhemmuuden kannalta ja miten
aivojaan kannattaa käyttää. Luennolla keskeiseksi asiaksi nousi
yhteyden rakentaminen. Kohtaamisen laatu on ratkaisevaa. Lapsen pitää
tulla kuulluksi ja nähdyksi sellaisena kuin hän on. Opimme toistojen
kautta ja aivot kykenevät muuttumaan. Kun toistat jotain asiaa
tarpeeksi, aivot muuttuvat uuteen suuntaan. Kannattaa siis valita
tarkasti, mitä asioita lähtee toistamaan elämässä ja vanhemmuudessa.
Aivot ovat lähtökohtaisesti suuntautuneet enemmän negatiiviseen kuin
positiiviseen, mutta tietoisilla valinnoilla (esim. kiitollisuuden
harjoittaminen) aivoja voi suunnata enemmän positiiviseen suuntaan.
Päivän keskeisiksi asioiksi nousivat yhteyden
rakentaminen lapseen ja puolisoon, läsnäoleva ja
arvostava kohtaaminen ja tunnetaitoinen vanhemmuus
sekä ihmisyys. Kaikki luennoitsijat korostivat, että
vanhemman on tärkeää pitää huolta omasta
hyvinvoinnistaan. Päivässä korostui myös inhimillinen
vanhemmuus. Kukaan ei ole täydellinen, teorian ja käytännön kuilu on
välillä suuri, mutta vanhemmuus on siitä armollista, että aina tulee
eteen uusia tilanteita, joissa voi toimia toisin.
13.3.2016
Jaa kavereille:
Luin viime syksynä mindfulness-ohjaajaopintojen reflektiivistä
referaattia varten Myla ja Jon Kabat-Zinnin kirjan Jokapäiväiset
ilonaiheet. Kirja innoitti minut pohtimaan tietoista vanhemmuutta.
Tietoinen vanhemmuus ei ole temppuja, kikkoja tai tekniikoita vaan
tapa elää. Se on tietoisuutta itsestä. Se on ymmärrystä siitä, että
vastuu tunteista on aina tuntevalla ihmisellä. Se on armoa ja
lempeyttä. Läsnäolemista ja hyväksymistä. Luottamusta.
Tietoinen vanhemmuus on itsemme kasvattamista, jotta voimme
kasvattaa lastamme. Kyse on sinällään yksinkertaisista asioista.
Siitä, että on läsnä ja kuuntelee lasta. Tiukoissa tilanteissa
hengittää syvään ja antaa ajatusten, negatiivistenkin, tulla ja
mennä. Keskittyy olemaan tunteen kanssa ja miettii, miksi reagoi niin
voimallisesti. Tietoisuus tuo automaattiohjauksen tilalle pysähtyminen
hetkeen. Automaattiohjaus on toimimista menneisyyden mallien
mukaan
, totuttu tapa, miljoona kertaa toistettu, syvään juurtunut
toimintamalli. Kun aletaan oppia pysähtymistä ennen reagointia,
tuutista
ei tulekaan samaa vaan ajatuksiin tulee tilaa ja silloin
automaattiohjauksen sijaan mieleen voi tulla erilaisia vaihtoehtoisia
toimintatapoja.
Aina kun tunnistamme ja ymmärrämme jotain omasta lapsuuden
kokemuksestamme, se voi toimia oppaanamme omassa vanhemmuudessamme.
Kun tunnemme jonkin vanhan ja tuhoista toimintatavan läsnäolon, oli se
sitten piittaamaton ja lapsen tunteita vähättelevä äänensävy, lasta
paheksuva tai halveksuva ilme tai loukkaava nimittely, voimme tehdä
toisenlaisen valinnan. Voimme valita joko automaattisen reagoinnin ja
jatkaa samalla mallilla tai voimme päättää tehdä toisin ja tarkastella
selkeämmin omaa reaktiota. Omaa toimintatapaa voi tutkia vaikkapa
seuraavien kysymysten avulla:
Mitä minä oikein teen juuri nyt? Miksi reagoin niin
vahvasti tässä tilanteessa? Mihin tämä minua vie, jos jatkan
kulkemista tähän suuntaan? Mitä lapseni todella tarvitsee minulta
juuri nyt? Mitä vaihtoehtoja minulla on?
Kysymykset ovat kirjasta Jokapäiväiset ilonaiheet
.
Tietoisen, läsnäolevan vanhemmuuden kautta luomme lapselle tilan,
jossa hänellä on mahdollisuus olla oma itsensä, koska läsnä tässä
hetkessä ei ole vaatimuksia, odotuksia, pettymyksiä, huolia tai
pelkoja. On vain tämä hetki ja sen hyväksyminen, mitä tällä hetkellä
on. Tietoinen läsnäolo ei tuo ongelmatonta, meditatiivisen
rauhallista, haasteetonta tai tasaista lapsiperhearkea. Tietoinen
vanhemmuus ei tarkoita ettemme ajoittain kokisi voimakkaita
turhautumisen tunteita tai toivoisi, ettei tiettyjä tilanteita
syntyisi, kun tunnemme omien tarpeidemme olevan ristiriidassa lapsen
tarpeiden kanssa. Jos tuomme tietoista läsnäoloa näihin tilanteisiin,
voimme tunnistaa suuttumuksen, katkeruuden ja turhautumisen tunteemme,
mutta mytös myötätunnon ja ymmärtäväisyyden tunteemme. Voimme päättää
reagoida viisaimman kautta.
Tietoinen suhtautuminen alkaa myötätuntoisella suhtautumiselle
itseemme. Oppimalla suhtautumaan lempeämmin sisäiseen
kriitikkoomme
(sisäinen tuomitseva puhe) sen valta alkaa
vähentyä. Opimme olemaan vähemmän kriittisiä itseämme ja toisiamme
kohtaan.
Tietoinen vanhemmuus on
esillä mindfulness-kursseillani
ja myös voimavaroja vanhemmuuteen
-päivissä.