Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
20.11.2017
Jaa kavereille:
Lukijan kysymys
Huudan 3-vuotiaalle lapselleni usein naama punaisena, ja
jälkikäteen häpeän käytöstäni. Minulta menee hermot todella
herkästi. Erityisen haastavia meillä ovat aamut ja päiväkotiin
lähtemistilanteet. Miten tästä raivostumiskierteestä pääsee irti?
Anna vinkkejä!
Ensinnäkin on hyvä, että olet miettinyt toimintatapaasi ja
haluat siihen muutosta. Lapselle huutaminen ei ole hyvä asia,
sen tietää jokainen vanhempi. Silti moni meistä vanhemmista huutaa
lapsilleen. Monesti lapselle huutaminen liittyy siihen, että vanhempi
itse on väsynyt, stressaantunut ja kuormittunut. Tai se voi liittyä
myös siihen, että vanhempi on keinoton eikä keksi siinä tilanteessa
muita keinoja kuin äänen korottamisen.
Haasteet usein samoja päivästä toiseen
Lapsiperheissä monesti ne samat tilanteet ovat kuormittavia
päivästä toiseen – esim. lähtemis- tai saapumistilanteet tai yöunille
meneminen. Kasvatuksen ongelmatilanteille on ominaista
toistuvuus ja kuormittavassa tilanteessa on vaikea keksiä uusia,
erilaisia toimintatapoja. Siksi näitä päivästä toiseen
toistuvia haastavia tilanteita on hyvä miettiä jo etukäteen. Mitä
niissä voi tehdä toisin, mitä voimme muuttaa? Mitä voin muuttaa omassa
toiminnassani, jotta päiväkotiin lähteminen menisi sujuvasti eikä
minun tarvitsisi huutaa lapselle? Voiko heräämistä vähän aikaistaa,
jotta lähtemistilanteessa ei tulisi niin kova kiire? Voiko vaatteet
laittaa jo illalla pinoon valmiiksi? Voi myös miettiä, onko meillä
oikeasti kiire vai tuleeko se kiire vain aikuisen ajatuksista? Mitkä
ovat minun odotukseni lapsen käytöksen suhteen? Ovatko ne
realistisia?
Miten opetella tauon ottamista?
Huutamisen lopettaminen ei ole ihan helppoa, mutta se on
mahdollista. On tärkeä oppia pitämään tauko ennen
reagointia. Esimerkiksi mindfulness-harjoitteiden mukaan ottaminen
osaksi elämää auttaa ottamaan tietoisen tauon ennen reagoimista. Kun
kiukku nousee pintaan, aivot ovat silloin alatiellä etkä pysty
järkevään toimintaan. On tärkeää saada aivot takaisin normaalitilaan,
ylätielle. Paras keino oman itsen rauhoittamiseen on syvään
hengittäminen rauhalliseen tahtiin. Voit auttaa kehoasi
rauhoittumaan myös maadoittamalla jalkasi lattiaan. Kun siirrät
huomiosi jalkoihisi, saat kontaktin kehoosi ja ajatuksesi siirtyvät
aivoista ja kiukustasi pois ja alat vähitellen rauhoittua.
Itselleen kannattaa olla armollinen. Jos huudat paljon
lapsellesi, muutosta ei tapahdu ihan hetkessä. Itselleen voi
tehdä vaikka tarrakortin, johon laittaa tarran jokaisesta päivästä,
kun pystyy olemaan huutamatta lapselle. Kun olet kerännyt kymmenen
tarraa, voit palkita itsesi vaikka kukkakimpulla tai
hierojakäynnillä. Huutamisen sijaan voit kokeilla kuiskaamista tai
vaikka kielen kevyttä puremista. Hypi tasajalkaa, poistu paikalta, käy
pesemässä kasvosi kylmällä vedellä, tee mitä vain, millä saat otettua
tauon ennen huutamista.
Mitä jos sinulle huudettaisiin töissä?
Mieti tilannetta, että sinä tekisit jonkin asian hitaasti töissä
tai eri tavoin kuin esimiehesi toivoi. Auttaisiko se sinua toimimaan
jatkossa paremmin, jos esimiehesi huutaisi sinulle lähes päivittäin
asiasta? Vai saisiko se sinut pelkäämään esimiestäsi ja vaikuttaisiko
se haitallisesti suhteeseesi häneen? Kannattaa asettua lapsen
asemaan ja miettiä hänen näkökulmaansa. Lapsi haluaa toimia
oikein. Hän tekee parhaansa niillä taidoilla, jotka hänellä on sillä
hetkellä käytössä. Tee vakaa päätös, että sinä haluat muuttaa
omia toimintatapojasi ja kerro asiasta myös muille, näin onnistumisesi
todennäköisyys kasvaa.
Mitä lapseni tarvitsee juuri nyt?
Itselleni hyvä kysymys niissä tilanteissa, kun olen keinoton omien
lasteni kanssa, on ollut: mitä minun lapseni tarvitsee juuri nyt?
Monesti se on empatia ja lapsen näkökulman tavoittaminen
tilanteeseen. Toinen hyvä kysymys on: jos olisin itse lapsi ja
samassa tilanteessa, mitä tarvitsisin? Miten toivoisin, että
vanhempani käyttäytyisivät? Yleensä paras keino löytyy aikuisen
pehmenemisen ja empatian kautta.
Oman itsen työstäminen
Jotta pystyy muuttamaan omia toimintatapojaan, on tärkeää
työstää omaa itseään ja käydä läpi omaa saatua vanhemmuutta ja omien
vanhempien toimintatapoja, sillä ne vaikuttavat ratkaisevan
paljon siihen, millainen vanhempi olet ja millaisia tunteiden
säätelykeinoja itselläsi on käytössä. Omia mielen taitojaan on
tärkeää harjoittaa. Se, että tutustuu omaan itseen ja omiin
tunteisiin, on aina myös lasten etu. Kun olet tasapainossa itsesi
ja omien tunteidesi kanssa, annat myös lapsellesi hyvää mallia
tunnetaitoisesta elämästä.
Haluatko oppia lisää keinoja miten olla huutamatta lapselle?
Verkkovalmennus Myrskyn sydän – kuinka pysyä rauhallisena lapsen saadessa raivarit
antaa sinulle keinoja, miten voit lopettaa räjähtelyn ja huutamisen
ihmisille, joita rakastat kaikkein eniten. Valmennus vie sinut
syvälle omaan itseen ja auttaa sinua kasvamaan sekä ihmisenä että
vanhempana.
10.11.2017
Jaa kavereille:
Moni on kysynyt minulta viime aikoina, miksi
ohjaan mindfulnessia lapsiperheille enkä
vaikkapa yrityksissä. Ensinnäkin minun taustani ja vahvin osaamiseni
on lapsiperhetyössä – olen työskennellyt koko työurani lapsiperheiden
parissa. Toiseksi koen tärkeäksi, että lapset oppivat jo
pienenä niitä taitoja, joita tarvitaan myöhemmin opinnoissa,
työelämässä, parisuhteessa, vanhemmuudessa ja ylipäänsä kaikissa
ihmissuhteissa. Monet työssäkäyvät toivovat saavansa
mindfulnessista työkaluja stressinhallintaan,
keskittymiskykyyn ja arjen levolliseen kokemiseen. Lapsiperheideen
vanhemmat kaipaavat työkaluja erityisesti tunteiden
säätelyyn. Mitä, jos jo pienet lapset oppisivat näitä
taitoja?
Tunnetaitoja
Olin se kiltti tyttö, joka piilotti kaikki tunteensa
sisälleen. Se perfektionistinen suorittaja, joka kirjoitti
ylioppilaaksi ällän papereilla mutta joka oli ihan pihalla omien
tunteidensa ja itsensä kanssa. Minulla ei ollut kontaktia itseeni eikä
tunteisiini. Tiedän, että tämä on tuttu tarina monen muunkin
ikätoverini kohdalla. Meidän lapsuudessamme ei opetettu
tunnetaitoja.
Tunnetaidot ovat elämän tärkeimpiä taitoja, niitä tarvitaan
päivittäin. Kun on hyvät tunnetaidot, tulee paremmin toimeen sekä
itsensä että muiden kanssa ja pystyy toimimaan rakentavasti
vuorovaikutussuhteissa. Mindfulness auttaa
tunnistamaan omia tunteita ja säätelemään niitä. Miten merkittävää
onkaan, että lapset oppivat jo pienenä tunnetaitoja. Mitä pienempänä lapset
saavat kontaktia itseensä ja tunteisiinsa, sitä empaattisempia ja
tunne-elämältään terveempiä nuoria ja aikuisia heistä kasvaa.
Stressinhallintaa
Muistan, että jo aika pienenä reagoin stressiin kovilla
päänsäryillä ja nukahtamisvaikeuksilla. Minua stressasi esimerkiksi
kokeet ja käsityötunnit. Stressipäänsärky, unettomuus ja tunne
kaaoksesta jatkui pitkälle aikuisikään. Minulla ei ollut mitään
keinoja stressinhallintaan.
Stressi heikentää ihmisen kykyä muistaa asioita, keskittyä ja olla
onnellinen. Rauhoittumisen taidot ovat avainasemassa, kun halutaan
vähentää stressiä ja löytää tasapainoa elämään.
Mitä jos lapset jo pienestä alkaen saisivat itselleen keinoja
stressinhallintaan? He oppisivat ottamaan pieniä taukoja päivään
hengityksen avulla. He oppisivat pysähtymään ja huomaamaan kehonsa
tuntemuksia. He oppisivat keinoja, jotka auttavat rauhoittumaan kohti
hyvää unta.
Pieniä työkaluja arkeen
Minulle mindfulness on tapa elää ja
olla tässä maailmassa. Toivon, että omissa ryhmissäni ja
omille lapsilleni olen voinut välittää ainakin näitä asioita, jotka
itse olen oppinut mindfulnessin kautta:
- Pysähdy, hengitä ja toimi vasta sitten.
- Älä usko kaikkia ajatuksiasi, joita mieleesi tulee.
Monesti ajatuksissamme lyttäämme tai epäilemme itseämme. Olemme
paljon enemmän kuin omat ajatuksemme.
- Tunne ja hyväksy tunteesi. Älä vastusta
tunnetta, ota se vastaan ja hengitä siihen. Mikä tahansa tunne,
voimakaskin, menee ohi.
- Elä arkea uteliaana ja ihmetellen kaikkien aistien
avulla.
- Pysähdy ja anna itsellesi lupa vain olla. Suo
itsellesi lepohetkiä päivän aikana. Näytä myös lapsille mallia
lepoon, rentoutumiseen ja stressinhallintaan.
- Ole lempeä ja armollinen itsellesi.
- Suuntaa ajatuksesi kiitollisuuteen ja positiiviseen
kaiken negatiivisen ja huonon huomaamisen sijaan.
- Kun illalla on vaikea nukahtaa, suuntaa ajatukset kehoosi ja
hengitykseesi.
Nämä ovat pieniä arjen asioita, joilla on kuitenkin iso merkitys
kenen tahansa elämässä. Jos lapset oppivat jo pienenä
tunnetaitoja, stressinhallintaa ja armollisuutta ja lempeyttä itseä
kohtaan, se vaikuttaa väistämättä laajemmin koko elämään.
Eivät pelkästään lapset vaan koko yhteiskunta voi terveemmin
ja paremmin.
Siksi minä ohjaan mindfulnessia lapsille.
3.10.2017
Jaa kavereille:
Tässä blogitekstissä on esittelyssä neljä lapsille sopivaa tunteita
käsittelevää kirjaa.
Molli
Katri Kirkkopellon kirja Molli kertoo Mollista, joka
kärttyisenä ja epäluuloisena elelee talossaan. Eräänä päivänä Sisu
koputtaa ovelle. Molli on tuohtunut ja närkästynyt: Kuka kehtaa tulla
häiritsemään minua? Hän hätistää Sisun pois. Molli kuitenkin huomaa
kaipaavansa Sisua takaisin ja hän alkaa etsiä kirjoista tietoa
ystävyydestä ja hymyilemisestä. Vähitellen Molli alkaa muuttua ja
samalla muuttuu hänen ympäristönsäkin. Kun Sisu lopulta palaa
uudelleen, on hänellä vastassa jotain ihan uutta ja yllättävää.
Kirjassa kiehtoo se ajatus, että olemme tottuneet ajattelemaan
itsemme tietynlaisina ja miten kankeita olemme uusille asioille.
Muutos on kuitenkin mahdollista ja kun annamme uusien asioiden tulla
elämään, se voi muuttua monella tapaa paremmaksi. Tarinan lisäksi
pidän myös kirjan kuvituksesta. Mollin ilmeet ovat mainioita.
Kamalan ihana päivä
Elina Kauppilan Kamalan ihana päivä on tarina Meinistä,
joka on temperamenttinen pieni ihminen. Meini ja hänen vanhempansa
heräävät päivään, jossa aamiainen ei maistu, pukeminen hirvittää ja
tavaroita menee rikki. Tunteet räiskyvät päivän aikana. Pidin kirjassa
erityisesti kiukkueläimestä, joka lopulta lähtee pois ja hänelle
vilkutetaan. Tarinan lopussa oli ihana viiden sormen
kiitollisuusharjoitus ja Meinin päivä päättyi rentouttavaan
satuhierontaan.
Kirja antaa tunnetaitoja sekä lapsille että vanhemmille. Lisäksi
kirjassa on pieniä lapsille
sopivia mindfulness-harjoituksia.
Mindfulness-harjoitukset liittyvät esimerkiksi
aisteihin, hengittämiseen ja ilon ja kiitollisuuden aiheiden
miettimiseen.
Elina kesyttää tiikerin
Ben Furmanin kirja Elina kesyttää tiikerin on
ratkaisukeskeinen tarina, jossa kiukkukohtaus nujerretaan
lapsen omilla ehdoilla ja koko lähisuvun kannustamana. Päähenkilö,
Elina, saa kiukkukohtauksia, joista äiti on huolissaan. Elinan mummi
muistuttaa, että äidillä itselläänkin on ollut samanlaisia
kiukunpurkauksia omassa lapsuudessaan ja että niistä päästiin eroon
yhteistuumin tarinateatterileikin avulla.
Tarinan lopussa Ben Furman kertoo kiukkukohtauksista, selittää
tarinassa esitetyn ratkaisun periaatteen ja tarjoaa vinkkejä idean
soveltamiseen käytännössä.
Piki
Katri Kirkkopellon Piki on tarinallinen kuvakirja ryhmässä
tapahtuvasta kiusaamisesta, itsetunnon vahvistamisesta, tunteista ja
ystävyydestä. Piki on innoissaan, hän on menossa ensi kertaa metsään,
jonne muut lapset ovat rakentaneet majan. Mutta kuinka käykään? Uudet
kaverit eivät otakaan Pikiä mukaan, vaan läimäyttävät oven kiinni sen
nenän edessä. Onneksi on Iso, jolla on lämmin syli ja jonka sanat
rauhoittavat murheellista Pikiä. Yhdessä Ison kanssa Piki miettii,
miten päästä leikkeihin mukaan ja millainen on hyvä kaveri. Kirjan
viesti on se, että jokainen on oikeus olla olematta kiusattu tai
kiusaaja.
Viime aikoina on ilmestynyt muutama aivan loistava tunteita
käsittelevät lastenkirja, joten tämä viime vuonna
aloittamani postaussarja saa vielä jatkoa.
Sarjan
ensimmäisessä osassa esittelin viisi kirjaa.
10.9.2017
Jaa kavereille:
Omat lähtökohtani vanhemmuuteen
Olin lasteni syntyessä sekä sosiaali- että terveysalan
ammattilainen. Olin ajatellut, että vanhemmuus on minulle helppoa. Ja
kyllähän minulla oli paljon tietotaitoa esimerkiksi lapsen
kehityksestä ja osasin myös olla ja leikkiä lasten kanssa, olinhan
ollut jo vuosia päiväkodissa töissä. Se, mikä minut yllätti, oli omien
tunnereaktioiden voimakkuus ja lisäksi se, miten omien vanhempieni
käyttämät toimintatavat puskevat läpi omaan vanhemmuuteeni. Uhkailu,
rankaiseminen, kiristäminen, tottelemisen vaatiminen, negatiivisuuden
kehässä pyöriminen.
Jo lasteni ollessa pieniä tiesin, että
halusin muuta. En halunnut olla se äiti, joka sanoo
lapselleen: laitan nämä lelut pois, kun et ole käyttäytynyt
kunnolla ja saat sitten ne taas takaisin kun osaat taas käyttäytyä ja
totella.
Tiesin, että tuo tapa on suoraan minun
lapsuusvuosiltani 1970-luvulta – nyt on menty vuosikymmeniä eteenpäin
ja kasvatuksesta ja toimivista tavoista tiedetään paljon enemmän.
Pöyristyttävää on, että on edelleenkin ammattilaisia, jotka ohjaavat
vanhempia juuri noihin vuosikymmeniä vanhoihin, lapsen ja aikuisen
suhdetta vahingoittaviin keinoihin. Ja nämä ihmiset puhuvat näistä
jopa positiivisina keinoina, mitä ne eivät todellakaan ole.
Pelkopohjaisista kasvatusmenetelmistä rakkauspohjaisiin menetelmiin
Minun ollessani lapsi käytettiin paljon pelkopohjaisia
menetelmiä, kuten pakottamista, uhkailua, kiristämistä,
erilaisia rankaisuja, nolaamista, häpäisemistä ja myös lapsen
ehdottoman tottelemisen vaatimista. Minut kasvatettiin tottelevaiseksi
ja kiltiksi lapseksi, ja olen tehnyt ison työn aikuisena, että olen
päässyt siitä ylikiltin tytön roolista eoron. En halunnut kasvattaa
omia lapsiani näin. Halusin kasvattaa heitä rakkauden ja yhteyden
kautta. Mutta miten se olisi mahdollista, kun omasta selkärangasta
puski nuo vanhat menetelmät?
Rakkauspohjaisissa menetelmissä kasvatus ei perustu
rangaistuksiin ja lapsen pelkoon vaan lapsen ja aikuisen väliseen
tunne- ja tarvetason yhteyteen. Aikuisen roolina on ohjata ja
opettaa lapselle sopivaa käyttäytymistä esimerkkien ja rajojen kautta,
joita vahvistetaan kunnioituksella ja empatialla. Lapsella on myös
oikeus tulla kuulluksi ja hänen tunteensa ja tarpeensa otetaan
huomioon ilman että aikuinen jyrää häntä omalla toiminnallaan.
Oman itsen työstäminen vanhempana
Halusin kasvattaa empaattisia ja tunnetaitoisia lapsia, mutta nämä
ominaisuudet tuntuivat puuttuvan minulta itseltäni. Alkoi luennoilla
ja kursseilla käyminen ja oman itsen työstäminen. Opettelin aktiivista
ja empaattista kuuntelua ja minä-viestien käyttöä. Opettelin
tunnistamaan omia tunteitani, jotta voin tunnistaa niitä myös
lapsissani. Opettelin tunnistamaan omia tarpeitani, jotta voin
tunnistaa niitä lapsissani ja pystyn näkemään heidän käyttäytymisensä
taakse. Opettelin näkemään hyvää lapsissani ja koko perhe-elämässämme.
Opettelin keinoja omaan itsehilliintään ja rauhoittumiseen.
Työstin itseäni, jotta voin olla parempi vanhempi.
Olen käynyt vuosien ajan kursseilla ja luennoilla, jotta olen nyt
vanhempana rauhallinen ja empaattinen. Nyt olen koonnut vuosikausia
opiskelemani asiat neljän viikon verkkokurssiksi, jotta kaikkien tie
vanhemmaksi, joka ei enää käytä uhkailua, rankaisemista, kiristämistä,
lapselle jäkättämistä ja jankuttamista, ei olisi ihan niin pitkä kuin
minun oma polkuni on ollut.
17.8.2017
Jaa kavereille:
Työpäivän jälkeen kiireisenä kauppaan, lapsi on mukana. Sekä
vanhemmalla että lapsella on jo vähän nälkä. Aikuinen ajattelee, että
ihan nopeasti hoidan ostokset. Kaikki menee hyvin, kunnes lapsi näkee
karkkihyllyn. Haluan karkkia, osta mulle karkkia, haluan tuon
pussin, jossa on sekä hedelmäkarkkeja että salmiakkia. Mä
haluuuunn!!!!
Ja kun aikuinen ei ole kuulevinaankaan, lapsi
toistaa tuon kaiken entistä kovemmalla äänellä ja kenties tehostaa
sanomaansa heittäytymällä makaamaan lattialle. Kuinka monelle
vanhemmalle tämä on tuttu tilanne? Luulen, että aika monelle.
Aika tyypillinen toimintatapa monelle väsyneelle,
stressaantuneelle ja nälkäiselle vanhemmalle on seuraavanlainen:
Lapsi haluaa karkkia. Aikuinen toteaa ensin normaalilla äänellä:
Tule pois, me ei nyt tällä kertaa osteta karkkia.
Mitään ei
tapahdu, lapsi huutaa kovemmin haluavansa karkkia. Seuraavaksi
aikuinen ottaa lasta kädestä ja tiuskaisee lapselle: Nyt mennään.
Me ei mitään karkkeja osteta.
Lapsi itkee entistä kovemmin,
aikuinen alkaa viedä väkisin häntä kohti kassaa. Aikuinen tuntee,
kuinka kaikkien muiden kaupassa olevien asiakkaiden katseet
nauliutuvat häneen. Aikuista hävettää lapsen huuto ja hänen
suhtautuminen muuttuu entistä kovemmaksi lasta kohtaan. Hän riuhtoo
lasta ja katsoo häntä kiukkuisella ilmeellä. Kenties hän alkaa myös
uhkailla lasta, ettei enää koskaan ota lasta mukaan kauppaan tai ettei
lapsi enää ikinä saa karkkia.
Mitä tässä tapahtuu lapsen kannalta?
Hänet ohitetaan täysin. Hän ei tule nähdyksi, kuulluksi eikä
kohdatuksi. Aikuinen ei pysähdy lapsen tarpeen ja tahdon äärelle.
Miten tilanteen pystyy hoitamaan lasta kuunnellen ja empaattisesti?
Aikuisen olisi tärkeää pysähtyä lapsen äärelle ja sanoittaa
hänelle tilannetta: Huomaan, että haluat karkkia. Sinua
harmittaa, kun et saa karkkipussia. Meillä ei ole tänään
karkkipäivää. Sinua harmittaa, mutta kyllä me tästä selvitään.
Tule syliin, mennään kassalle.
Näin lapsi tulee kohdatuksi, hänen tunteensa
tulevat sanoitetuiksi. Hän saa empatiaa, hänet on kuultu. Voi
olla, että lapsi silti huutaa ja raivoaa, mutta joka tapauksessa
tilanne on lapsen kannalta paljon turvallisempi kuin se, että aikuinen
retuuttaa häntä vihaisena kohti kassaa ja uhkailee sanoillaan ja
ilmeillään.
Aikuisen on hyvä käyttää eri aistikanavia lapsen rauhoittamiseen:
- lempeää kosketusta ja silittelyä
- pehmeää ja empaattista ääntä
- lempeää, hyväksyvää katsetta
Näin lapselle luodaan turvaa.
Kun aikuinen auttaa lasta rauhoittumaan, lapsen omat
säätelykeinot kehittyvät vähitellen. Lasta ei jätetä
tilanteessa liian yksin.
Mikä on sinun tapasi hoitaa tilanne kaupassa?