Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
14.2.2018
Jaa kavereille:
Yksi hyvä tapa opettaa lapselle tunnetaitoja on rikkaan tunnekielen
käyttäminen arjessa ja tunteista keskustelu. Kirjat voivat toimia
hyvänä apuna tunteista keskusteluun. Tässä blogitekstissä esittelen
viisi lapsille sopivaa tunteista kertovaa kirjaa.
Laria ärsyttää
Lari Lihapulla on perfektionisti. Lari on paras ja älykkäin
lihapulla. Hän haluaa tehdä aina asiat parhaalla mahdollisella
tavalla. Kaikki on hyvin ja täydellistä, kunnes eräänä päivänä hän
epäonnistuu. Hän ei saakaan täysiä pisteitä kokeesta. Hän tuntee
itsensä täysin epäonnistuneeksi. Täydellinen Tuomo alkaa kuiskia Larin
korvaan pelottavia ajatuksia ja Lari alkaa uskoa näihin ajatuksiin.
Hän sortuu muuttumattomuuden asenteeseen. Hänen päänsä menee jumiin ja
hän alkaa uskoa, että hän on tyhmä, eikä muuksi muutu.
Larin vanhemmat alkavat huolestua Larista ja toteavat, että Larin
pitäisi löytää uusia ajatusmalleja, jotta hän selviäisi arjen
haasteista ja pettymyksistä paremmin. Lari alkaa vähitellen päästä
eroon jumiutuneista ajatusmalleista ja hän oppii hyväksymään, että on
täysin normaalia tehdä virheitä. Kirjan lopussa on vanhemmille
suunnattu tieto-osuus kasvun asenteen harjoittelusta.
Lari tuntee itsensä vihaiseksi
Lari Lihapulla tykkää leikkiä ystäviensä kanssa. Joskus Lari
pahoittaa mielensä, kun hän ei saa mitä hän haluaa. Hän alkaa täristä
ja raivota. Hänestä tuntuu, ettei hän pysty enää hillitsemään itseään.
Vihan kanssa eläminen ei tee Larin oloa hyväksi, ja elämästä tulee
vaikeaa. Eräänä päivänä Lari tuntee itsensä niin vihaiseksi, että hän
lyö nyrkillä seinään. Hän menee pihalle rauhoittumaan. Pihalla hän
näkee täti Salvian. Täti Salvia opettaa Larille, että tunteet tulevat
ja menevät kuin pilvet taivaalla. Ne muuttuvat koko ajan. Täti Salvia
opettaa Laria ottamaan yhteyttä kehoonsa hengittämisen avulla ja
sisäisen säätiedotuksen tarkkailua. Lari huomaa, että kun hän
hengittelee syvään muutaman kerran, hän ei tunne itseään enää yhtä
vihaiseksi kuin aikaisemmin.
Kirjan lopussa on vanhemmille suunnattu tieto-osuus ja ehdotuksia,
mitä voi tehdä niinä hetkinä, kun lapsi tuntee itsensä vihaiseksi.
Miltä Sipukaisesta tuntuu?
Miltä Sipukaisesta tuntuu? on tarkoitettu avuksi
vanhemmille ja kasvattajille, jotka haluavat opettaa lapselle
tunteiden tunnistamista. Kirjassa pieni peikko nimeltä Sipukainen on
vuoroin innostunut, iloinen, surullinen, onnellinen tai kateellinen.
Toisinaan Sipukaista myös pelottaa, hävettää tai inhottaa. Erilaiset
tilanteet kuvataan arkisten ja lapsille tuttujen tilanteiden kautta:
Sipukaista uhkaa kiukkukohtaus, kun hän ei saakaan laittaa itse
kenkiään jalkaan. Tai paha mieli ja kateus tulee siitä, kun isä
hyppyyttää pikkusiskoa polvella ja Sipukainen tulee harmistuneena ja
mustasukkaisena tönimään vierelle. Tekstin lomassa on tunteisiin
liittyviä kysymyksiä keskustelun virittämiseksi ja pieniä loruja
tunteista.
Vesta-Linnea mieli mustana
Vesta-Linnea mieli mustana on tarina mustasukkaisuudesta,
sisarkateudesta ja ulkopuolisuuden tunteesta. Vesta-Linnea leikkii
mielellään kesämökillä nuorimman sisarensa Frejan kanssa. Freja
suostuu kaikkeen, ja Vesta-Linnea saa olla leikkimökin prinsessa.
Wendla-sisko pyrkii leikkiin mukaan ja haluaa myös prinsessaksi. Ja
äiti on tietysti taas Wendlan puolella. Vesta-Linnea vetäytyy omalle
rantakivelleen kaislikkoon ja on täysin yksin mustasukkaisuudessaan,
hän jopa kuvittelee omat hautajaisensa. Vesta-Linnea kokee, että
hänellä on perheessään kaikkein kurjin osa keskimmäisenä lapsena.
Pikkuhiljaa Vesta-Linnea kuitenkin oivaltaa itse, miten sopu saadaan
aikaan.
Kirja koskettaa, hauskuuttaa ja jättää lopulta turvallisen ja hyvän
olon. Tarinan lisäksi kirjassa on kiva, oivalluttava ja värikylläinen
kuvitus.
Zorro-kettu ja harmipussi
Zorro-kettu tapaa pyöräilymatkalla kaksi ilkimystä, jotka alkavat
ilkkua Zorrolle. Kiusaajat ovat outoja, Zorro ajattelee. Kotona hän
purskahtaa itkun, hän ei saa kerrottua äidille ilkimyksistä, vaikka
haluaisikin. Illalla äiti kertoo hänelle tarinan Pussinäädästä, jonka
oikea nimi on Elmo, mutta jota kutsutaan Rontiksi, koska hän on niin
ilkeä kaikille. Nimittely suututti, mutta vähitellen Elmo alkoi
ajatella itsensä Ronttina, koska kaikki sitä kuitenkin Rontiksi
kutsuivat. Rontti kantoi mukanaan harmipussia, johon hän keräsi
harmituksia, ikäviä muistoja ja kiusankappaleita. Niistä se muokkasi
pahanmielenmöykkyjä. Möykyt tekivät Rontin alakuloiseksi, joskus
vihaiseksikin, mutta silti ne olivat tavallaan tärkeitä
hänelle. Rontti on unohtanut, mitä on olla hyvällä tuulella ja mitä
ovat ilo ja ystävyys. Se kuvittelee, että ilkeilijät ovat rohkeita ja
sekin haluaa olla rohkea.
Rontin pelastajaksi löytyy tähtihäntäinen Bluu, joka osaa tehdä
revontulitaikoja. Taika ja lempeät lampaat auttavat auttavat Ronttia
päästämään irti pahasta olostaan ja ilkeilystä. Rontti ottaa
käyttöönsä vanhan Elmo-nimensä ja harmipussin tilalle tulee
aarrepussi. Zorro oivaltaa, että huolet helpottuvat kun niistä puhuu.
Niinpä Zorro kertoo äidilleen ilkimyksistäja kiusaamisesta. Yhdessä
he miettivät, mitä hankalissa tilanteissa olisi hyvä tehdä. Kivan
tarinan lisäksi kirjassa on kaunis kuvitus.
Lue myös sarjan edelliset osat
23.1.2018
Jaa kavereille:
Veikolla on mennyt kokeet viime aikoina vähän huonosti, alta
oman tason. Vanhemmat miettivät, millä kannustavat Veikkoa
opiskelemaan. Pitäisikö antaa rahaa palkkioksi tai luvata uusi
kännykkä?
Hillalla on haasteita siirtyä paikasta toiseen. Päiväkodista
ei huvittaisi lähteä kotiin ja kaverin luonakin on aina niin kivat
leikit, ettei sieltä malttaisi lähteä pois. Hillan vanhemmat ovat
käyttäneet rusinapalkitsemista saadakseen Hillan toimimaan, kuten he
toivovat. Nyt he ovat huomanneet, ettei pelkät rusinat enää riitä
vaan Hilla haluaakin nyt leluja tai muita isompia palkintoja. Kotona
Hilla ei halua siivota leluja, silloin vanhemmat ovat laittaneet
Hillan suosikkilelut kaappiin muutamaksi päiväksi.
Sekä Veikon että Hillan vanhemmat pysähtyvät hetkeksi pohtimaan.
Mitä nämä keinot opettavat lapsille? He haluaisivat kasvattaa lapsensa
myönteisillä keinoilla, ilman uhkaamista, lahjomista ja kiristämistä.
Mitä se opettaa lapsille, että heitä palkitaan rusinoilla tai rahalla
tai heitä uhkaillaan lelujen menettämisellä? Mitä taitoja lapset
oppivat näiden keinojen kautta?
Mitä tarkoitetaan myönteisillä kasvatuskeinoilla?
Myönteiset kasvatuskeinot perustuvat lasta arvostavaan
kohtaamiseen. Myönteinen kasvatus on lapsilähtöistä ja lempeää
ohjausta, kuten hyvän huomaamista lapsessa ja perhe-elämässä, selkeää
viestintää, lapsen tunteiden ja tarpeiden tunnistamista ja niihin
rauhallista vastaamista. Aikuinen suhtautuu lapseen empaattisesti ja
kykenee näkemään lapsen toiminnan takana olevat tunteet ja tarpeet ja
tavoittamaan lapsen näkökulman tilanteeseen.
Kaikki lähtee siitä, että aikuinen muuttaa omaa toimintaansa ja
omaa käytöstään.
Keskeistä on lapsen sisäisen motivaation
ruokkiminen eli ei lähdetä kasvattamaan lasta ulkoisten
motivaattoreiden kautta. Se, että lasta palkitaan rusinoilla, rahalla
tai uudella kännykällä tai uhataan laittaa lapsen lelut tai kännykkä
pois käytöstä kahdeksi päiväksi, ei tue lapsen sisäistä motivaatiota.
Ulkoiset motivaatiokeinot eivät ole pitkäjänteisiä kasvatustapoja
vaan tuovat ehkä hetkellisen helpotuksen tilanteeseen.
Myönteiset kasvatuskeinot vaativat aikuiselta enemmän kuin
esimerkiksi palkitseminen, rankaiseminen ja uhkailu. Perinteiset
kasvatuskeinot perustuvat siihen, että aikuinen hallitsee ja aikuinen
saa lapsen tottelemaan käyttämällä esimerkiksi lapsen manipulointia ja
erilaisia palkitsemis- tai uhkailukenoja (Koska et auttanut lelujen
siivoamisessa, laitan kaikki suosikkilelusi piiloon ja saat ne
takaisin kun taas käyttäydyt kunnolla
). Nämä toimintatavat saattavat
tuoda hetkellistä helpotusta tilanteeseen, mutta ne eivät ole pitkän
tähtäimen keinoja eivätkä opeta lapselle niitä taitoja, joita hän
tarvitsee elämässään.
Taitoja elämää varten
Kasvatuksen tavoitteena on opettaa lapselle taitoja elämää
varten. Tunnetaitoja, ongelmanratkaisutaitoja, vuorovaikutustaitoja,
kykyä kriittisyyteen ja omaan ajatteluun. Opettavatko
perinteiset keinot lahjonta, uhkailu ja kiristäminen näitä taitoja?
Eivät.
Lasten kanssa käytetään usein uhkailua, lahjontaa ja kiristämistä,
mutta kuinka moni meistä aikuisista viihtyisi työpaikassa tai
kaverisuhteissa, jossa käytettäisiin vastaavia keinoja? Lapsi ei opi
mitään rakentavaa noiden toimintatapojen kautta.
On hyvä tiedostaa, että lapsi helposti alkaa käyttää
kaverisuhteissaan samoja keinoja, joita hänen kanssaan käytetään
kotona. Haluatko sinä, että lapsi lahjoo omia kavereitaan tai
uhkailee heitä?
Myönteisten kasvatuskeinojen käyttö tukee lapsen kasvua
tasapainoiseksi nuoreksi ja aikuiseksi. Lapsi saa vahvan itsetunnon ja
oppii itse ajattelemaan ja pohtimaan asioita. Hän saa hyvät
tunnetaidot. Lapsi saa vuorovaikutus- ja tunnetaitoja ja työkaluja
koko elämäänsä varten.
Myönteisten kasvatuskeinojen käyttö on aikuiselle
vaativampaa kuin perinteinen palkitsemis–rankaisemis-tyyli ja vaatii
aikuisen omien vuorovaikutus- ja tunnetaitojen parantamista.
Pitkällä tähtäimellä myönteiset kasvatuskeinot antavat lapselle sekä
elämisen taitoja että auttavat aikuista luomaan hyvän ja lämpimän
suhteen lapsen kanssa.
Samat keinot kantavat ikävaiheesta toiseen
Kun omat kasvatusmenetelmät perustuvat lasta arvostavaan ja
kunnioittavaan vuorovaikutukseen ja tunnetaitoiseen vanhemmuuteen,
silloin ei tarvita ikävaiheesta toiseen vaihtuvia keinoja. Kun
hallitsee minä-viestintää, empaattista ja aktiivista
kuuntelua, tunnetaitojen tukemista ja pystyy itse säätelemään omia
tunteitaan ja pysymään rauhallisena vuorovaikutustilanteissa,
ei tarvitse erikseen miettiä, mikä keino toimii taaperon,
leikki-ikäisen tai koululaisen kanssa.
Keskeistä on lapsen näkökulman tavoittaminen, kyky asettua lapsen
asemaan tilanteessa ja kyky nähdä käytöksen takana oleva tunne ja
tarve. Kun nämä pystyy löytämään ja sanoittamaan, tilanne lähtee
monesti ratkeamaan automaattisesti, ilman vastakkainasetteluja.
Oletko sinä kyllästynyt lapsen palkitsemiseen, manipulointiin,
jankuttamiseen ja uhkailemiseen?
Tule mukaan Myönteisiä keinoja kasvatukseen -verkkovalmennukseen.
Olen jo ratkaissut nämä ongelmat puolestasi. Myönteisiä keinoja
kasvatukseen -verkkovalmennus ohjaa lasta arvostavaan ja empaattiseen
kohtaamiseen. Se antaa muita keinoja kuin uhkailu, palkitseminen,
rankaiseminen ja kiristäminen. Valmennus vie sinut pintaa syvemmälle
tarkastelemaan omia toimintatapojasi ja tekemään muutoksia niihin.
11.1.2018
Jaa kavereille:
Olen sekä mindfulness-ohjaaja,
satuhierontaohjaaja että lasten tunnetaito-ohjaaja. Halusin kirjoittaa
satuhieronnan, jossa yhdistän näitä kaikkia. Halusin
kirjoittaa satuhieronnan, jossa on mukana läsnäolevan koskettamisen
lisäksi kehon tuntemusten havainnointi, hengitykseen keskittyminen ja
ajatus tunteista aaltoina, jotka menevät ohi.
On tärkeää, että lapsi oppii tunnistamaan omia olotilojaan ja
tunteitaan ja pysähtymään niiden äärelle. Lapselle on hyvä kertoa,
että tunteet tulevat ja menevät, ne ovat kuin meren aallot.
Tunteen vallassa ei tarvitse riehua kuten pyörremyrskyn keskellä. Ison
tunteen vallassa on hyvä opetella hengittämään kaikessa rauhassa
tunteeseen ja antaa tunteiden aaltojen rauhoittua.
Satuhieronta tehdään lapsen vaatteiden päälle. Lapsi voi maata
vatsallaan alustalla. Tärkeää on, että aikuinen on levollinen
ja läsnäoleva. Aikuinen hieroo lasta vakaalla ja rauhallisella
otteella. Hieronta ei saa satuttaa eikä kutittaa lasta ja
hieronnan pitää aina tuntua hyvältä.
Tunteiden aallot
Tunnustele, miltä tuntuu päässäsi, miltä tuntuu selässäsi, miltä
tuntuu käsissäsi, miltä tuntuu jaloissasi?
(aikuinen koskettaa rauhallisesti lapsen päätä, selkää, käsiä ja
jalkoja)
Millainen tunnetilasi on tällä hetkellä? Oletko iloinen,
surullinen, vihainen vai pelkäätkö?
(sivellään rauhallisesti lapsen selkää)
Tunnetko itsesi rauhalliseksi vai levottomaksi? (sivellään
rauhallisesti lapsen selkää)
Päivään mahtuu erilaisia tunteita.
Iloa ja kiitollisuutta, (tehdään ympyrää lapsen selkään)
Vihaa ja kiukkua (tehdään myrskyä lapsen selkään)
surua ja itkua (sivellään lapsen selkää keskeltä sivulle päin)
pelkoa ja jännitystä. (tehdään sadetta
sormilla lapsen selkään)
Kaikki tunteet ovat sallittuja, kaikki tunteet kuuluvat elämään.
Sinulla on lupa kaikenlaisiin tunteisiin. (sivellään lapsen selkää
ylhäältä alas)
Tunteet ovat kuin meren aallot, ne tulevat ja menevät. (tehdään
käsillä aaltomaisia liikkeitä lapsen selkään)
Välillä tunne on kuin iso aalto, joka syöksyy päälle ja tuntuu
melkein kuin jäisit sen aallon alle. (tehdään käsillä isoa
aaltoliikettä)
Tuntuu kuin olisit keskellä pyörremyrskyä. (tehdään
pyörremyrskyä lapsen selkään)
Ison tunneaallon ja myrskyn tullessa voit pysähtyä.
(pysäytetään kädet lapsen alaselälle ja tunnustellaan lapsen
hengitystä)
Voit pysähtyä ja keskittyä hengittämään rauhallisesti, vatsaan
asti. (pidetään käsiä paikallaan lapsen alaselällä)
Voit kuulostella tunnetta. Voit antaa sen myllertää sisälläsi.
(tehdään ympyrää lapsen selkään)
Voit päättää, ettei sinun tarvitse lähteä tunteen aallon ja
myrskyn mukaan. (tehdään aalto lapsen selkään)
Voit vain olla ja hengittää. Se on vain tunne, joka menee pian ohi.
(sivellään rauhallisesti lapsen selkää)
Isoinkin tunne menee ohi. Tunteiden aalto tasoittuu.
(pysäytetään kädet lapsen alaselälle)
Tunnustele, millainen olosi on nyt.
(pidetään käsiä lapsen selällä)
Muista, että olet rakas ja tärkeä. Olet hyvä ja riittävä juuri
sellaisena kuin olet. (silitellään lapsen selkää ylhäältä alas,
lopuksi pysäytetään kädet lapsen selälle).
Läsnäolevia satuhierontahetkiä!
15.12.2017
Jaa kavereille:
Lapsi istuu lumoutuneena lelukuvaston ääressä. Haluan ton ja
ton ja ton. Ja vielä ton! Hän ympyröi kuvastosta leluja toisensa
perään ja tekee massiivisen lahjalistan joulun suosikkileluista.
Tuttu tilanne monissa lapsiperheissä
Mistä syntyy hyvä joulu?
Joulu lähenee, ja perheissä mietitään joululahjoja. Joululahjoja
pohtiessa on hyvä myös miettiä omaa arvomaailmaa. Mitä haluat
lapsellesi opettaa? Mitä materia merkitsee sinulle ja perheellesi?
Tuleeko onni, ilo ja ainakin hetkellisesti tyytyväiset lapset materian
kautta? Täytyykö kaikkien toiveiden toteutua? Monestako lahjapaketista
syntyy hyvä joulu? Tuleeko tunne joulun onnistumisesta pakettien
lukumäärän vai yhdessäolon kautta? Mistä asioista syntyy teidän
perheenne hyvä joulu?
Krääsää vai laatua?
Monien kodit ovat jo pullollaan leluja, ja on jopa vaikea löytää
paikkoja uusille leluille. On hyvä olla harkitsevainen sen suhteen,
millaisia leluja lapselle ostaa. Osa leluista on ihan täyttää krääsää
ja hajoaa nopeasti. Toki on paljon hyviä ja laadukkaita leluja. Hyviä
leluja ovat sellaiset, jotka jättävät mielikuvitukselle tilaa ja
joilla lapsi saa mahdollisuuden keksiä erilaisia luovia leikkejä. Hyvä
lelu on myös kestävä ja säilyy vaikka sukupolvelta toiselle. Myös
kirjat ja lautapelit ovat kivoja lahjoja ja luovat yhteisyyden hetkiä
perheeseen. Vain neljäsosa vanhemmista lukee säännöllisesti lapsilleen
– mielestäni aivan liian harvat. Lukeminen on helppo tapa olla yhdessä
lapsen kanssa. Lapselle lukeminen kehittää monia lapsen taitoja
tunnetaidoista keskittymiskykyyn.
Läheisyyttä ja läsnäoloa materian sijaan
Mitä jos tänä vuonna lukuisten lelulahjojen sijaan perheissä
satsattaisiin läheisyyden ja läsnäolon joululahjoihin? Lahjoihin,
jotka tuovat perheeseen yhteistä iloa? Mitä, jos lapsille annettaisiin
aikaa ja kiireetöntä yhdessä oloa? Monissa perheissä arki on kiireistä
ja vanhemmat väsyneitä eikä aikaa jää siihen, että vain oltaisiin
ja lötköteltäisiin yhdessä. Mitä jos tänä vuonna keskityttäisiin
siihen, että pysähdytään yhdessä leikkimään uusilla leluilla? Mitä jos
pysähdyttäisiin lukemaan kirjoja ja pelaamaan lautapelejä? Mitä jos
pyydettäisiin sukulaisilta lahjakortteja yhteisen tekemisen pariin? Ja
mitä jos tänä jouluna tehtäisiin vaikkapa satuhierontaa tai
mindfulness-harjoituksia
yhdessä lapsen kanssa?
Mitä jos tänä vuonna joulussa korostuisikin läsnäolo, yhteinen
tekeminen ja läheisyys materian sijaan? Muista, että joulussa
tärkeintä on your presence, not your presents
.
Jaan vielä vuosi sitten kirjoittamani Joulun taika -satuhieronnan,
jossa korostuu joulun tärkeimmät asiat:
Joulun taika
Mauri-tontulla on päällään punainen takki (sivellään lapsen selkää)
ja päässään punainen lakki. (sivellään lapsen päätä).
Tonttu miettii joulun salaisuutta, (sivellään lapsen selkää)
joulumieli ei vaadi tavaraa uutta (pysäytetään kädet selälle).
Tonttu korvaasi kuiskuttaa (kosketetaan lapsen korvaa)
ja sinua joulun tärkeimmistä lahjoista muistuttaa. (sivellään lapsen
selkää)
Tärkeintä on rakkaus, läsnäolo, yhdessäolo, aika, (piirretään
sydäntä lapsen selkään)
niistä syntyy joulun taika. (sivellään aaltomaisesti lapsen selkää)
Näitä lahjoja ei voi paketista avata (sivellään lapsen selkää selän
keskiosista kylkiin päin)
ne kaikki voi sydämessään tavata. (piirretään sydäntä)
Hyvää joulua! (Pysäytetään kädet selälle).
30.11.2017
Jaa kavereille:
Poikani istuu rauhassa ja sinnikkäästi rakentaa isoa palapeliä,
vaikka palat ei aina meinaa mennä kohdalleen. Lapsiryhmässä näen
ystävän myötätuntoisesti lohduttavan toista ikävän hetkellä.
Muistanko näissä hetkissä pysähtyä, nostaa esiin lapsen vahvuuden ja
hyvän hetken? Vaalinko ja vahvistanko hyvää vai puutunko lapsen
käyttäytymiseen vain epätoivotuissa tilanteissa? Valinta on meidän
aikuisten.
Positiivisen kasvatuksen peruspilareihin kuuluvat huomion
keskittäminen hyvään ja luonteenvahvuuskasvatus. Hyvän huomaamisen ja
luonteenvahvuuksien hyödyn ymmärtäminen ja teorian sisäistäminen ovat
useimmille helppoa. Ymmärtää hyvin, miten hyvää lisäämällä yhteistyö
lapsen kanssa paranee ja koko perheen ilmapiiri kohenee ja kuinka
vahvuuksia vahvistamalla voi saada niin lapsen kuin vanhemman
kukoistamaan.
Aivomme on kuitenkin biologisesti viritetty kiinnittämään huomiota
negatiivisiin asioihin ja uhkiin. Näin olemme selviytyneet
vuosituhansien ajan. Meidän pitää tietoisesti vaalia hyvää ja nostaa
esiin ilon sekä onnistumisen hetket, jotta vahvistaisimme aivojen
myönteisten tunteiden kokemista.
Hyvän huomioiminen tuo arkeen monta hyvää puolta. Se vahvistaa
lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhdetta, opettaa optimismia,
vahvistaa lapsen itsetuntoa ja minäpystyvyyttä.
Jatkuvat ei, älä, lopeta
saavat lapsen helposti tuntemaan
itsensä huonoksi ja taidottomaksi. Lapsen hyvään ja vahvuuksiin
keskittyminen taas vahvistavat lapsen uskoa itseensä ja kykyyn oppia
uusia asioita.
Jos siis tuntuu, että arki kaipaisi enemmän hyvää, niin ei muuta
kuin toimiin! Päätöksen tekeminen on ensimmäinen askel.
Sen lisäksi tarvitsemme
myös harjoitusta. Miten sitten saada mieli kiinnittämään
huomiota enemmän hyvään? Itse aloitin laittamalla
kännykkään muistutus, joka kuusi kertaa päivässä vilkutti
kiinnitä huomiosi hyvään
. Toinen
kännykkäkikka on laittaa taustakuvaksi, joku kuva tai
lause, joka muistuttaa samasta asiasta, joka kerta kun
vilkaisetkaan kännykkään. Kotona voit laittaa jääkaappiin,
eteisen oveen muistilapun tai seinälle taulun samalla
muistutuslauseella. Itse laitoin töissä muistilapun
tietokoneen kulmaan. Siinä se juurrutti aivoihin töiden
keskellä hyvän huomaamisen ajatuksen.
Toiseksi on hyvä miettiä,
mitä kaikkea arjessa tuntuu olevan hyvää? Missä haluaisin
muistaa pysähtyä? Miten muistan kehua siitä, että
sisarukset leikkivät rauhassa yhdessä ja koululainen tulee
ajoissa kotiin?
Viimeisessä vaiheessa vaikeatkin tilanteet alkoivat näyttää
valoisammilta. Epäonnistumisissa ja epätoivotun käyttäytymisen
kohdalla mietin, mikä tilanteessa onnistui ja meni hyvin, mitä voimme
tästä oppia, ja keskityin virheiden sijaan kasvumahdollisuuksiin. Sen
ansiosta tilanteiden selvittely nopeutui ja molemmat osapuolet
lähtivät tilanteesta hyvillä mielin.
Kuin ensi kertaa pyörän selässä
Aluksi mielen tietoinen ohjaaminen hyvään voi tuntua kankealta,
oudolta ja teennäiseltä.
Äh! Tämä ei tunnu yhtään luonnolliselta!
tuskailee eräs
vanhempi, ja hän on aivan oikeassa. Kun opettelemme uutta, se tuntuu
usein aluksi vieraalta ja teennäiseltä. Ensimmäisellä lenkillä
kroppamme taistelee vastaan oikeaa juoksuasentoa, eikä juoksu tunnu
kulkevan. Ajan kanssa kehomme tottuu oikeaan asentoon ja juoksu
sujuu. Samalla tavalla toimii mieli. Meidän täytyy tietoisesti
harjoitella uutta ja uskoa että se tuo hyvää. Kun aika kuluu, alkaa
lauseet muotoutua suuhumme ja uusi tapa puhua vakiintua. Hyvän
huomaaminen ja luonteenvahvuuskieli juurtuvat mieleemme ja kieleemme.
Miten kauan tämä vie aikaa? Se on todella yksilöllistä.
Itselläni meni vuoden verran, ennen kuin rehellisesti
pystyin sanomaan, että hyvät hetket pysäyttivät automaattisesti ja
vahvuudet olivat juurtuneet mieleen niin, että useimmat tulivat
mieleeni täysin lunttaamatta listaa.
Mielestäni kaikessa harjoittelussa on hyvä
muistaa armollisuus. Muutokset eivät tapahdu
hetkessä, ja vastoinkäymisiä tulee aina. Ei kannata luovuttaa, vaikka
jonain päivänä ärsyttää, ei meinaa nähdä mitään hyvää ja mieli näkee
vain virheitä. Silloin on hyvä levähtää ja kerätä voimavaroja. Mieli
tarvitsee myös lepoa.
Vahvuuksilla kohti kukoistusta
Missä minä olen hyvä? Mitä osaan? Mitkä ovat minun taitojani?
Tutustuessaan luonteenvahvuussanoihin vanhemmat toteavat usein
käyttävänsä jo monia luonteenvahvuussanoja, mutta niitä ei välttämättä
yhdistetä lapsen käytökseen ja toimintaan aina
positiivisesti. Täytyy olla rehellinen
, Ole reilu ja jaa
karkit tasan
, Tuo ei ole ollenkaan ystävällistä
. Vahvuudet
tulee esiin ehdottomina arvoina, käskyinä ja negaatioina. Kysyttäessä
lapsen vahvuuksia tai sitä, osaako lapsi itse nimetä vahvuutensa,
tulee hiljaista.
Positiivisen psykologian VIA-jaottelun mukaisesti
luonteenvahvuuksia on 24: Luovuus, Uteliaisuus, Arviointikyky,
Oppimisen ilo, Näkökulmanottokyky, Rohkeus, Sinnikkyys, Rehellisyys,
Innostus, Ystävällisyys, Rakkaus, Sosiaalinen älykkyys, Reiluus,
Johtajuus, Ryhmätyötaidot, Anteeksiantavuus, Vaatimattomuus,
Harkitsevaisuus, Itsesäätely, Kauneuden arvostus, Kiitollisuus,
Toiveikkuus, Huumorintaju ja Hengellisyys. Näihin Kaisa Vuorinen
ja Lotta Uusitalo-Malmivaara ovat lisänneet Suomessa vielä Huomaa
Hyvä! -materiaalin vahvuuksiin myötätunnon ja
sisukkuuden.
Luonteenvahvuuksiin on siis tarkoitus tutustua ja tutkia yhdessä
lapsen kanssa. Mitä vahvuuksia minulla on? Millaisia eri vahvuuksia
meillä on? Miten käytän vahvuuksiani? Mitä haluaisin vielä oppia ja
mitä vahvuutta kasvattaa?
Mitä ne sitten ovat? Luonteenvahvuudet ovat todellista, syvintä
sinua. Niiden käyttäminen innostaa, energiatasosi nousee ja haluat
jatkuvasti toimia vahvuuden varassa. Niitä voidaan käyttää elämän eri
alueilla oppimisessa, työssä, ihmissuhteissa ja leikissä.
Tärkeintä on muistaa, että luonteenvahvuudet ovat taitoja, joita
voi harjoitella. Jokainen voi harjoitella itsesäätelyä, vahvistaa
kiitollisuutta ja tulla sinnikkäämmäksi. On hyvä pitää mielessä kasvun
asenne, minä pystyn ja voin oppia!
Kolmella tavalla osaksi arkea
Arjessa luonteenvahvuuksia voi käsitellä kolmella tavalla:
- Spontaanisti
- Näet tilanteen, jossa lapsi tai joku muu käyttää
vahvuutta. Havainnoit, tunnistat, nimeät ja kehut sen
käytöstä.
Upeaa! Käytit hienosti rohkeuden vahvuuttasi, kun uskalsit
kiivetä aivan kiipeilytelineen ylös asti.
Ihanaa, kun tulit ajoissa kotiin. Käytit hyvin
itsesäätelyäsi ja nyt voimme rauhallisin mielin viettää
loppuiltaa.
(Kehun loppuun voi siis
lisätä myös mitä hyötyä vahvuuden käytöstä oli lapselle,
aikuiselle tai molemmille.)
- Lapsen aloitteesta
- Vahvuudesta puhuminen voi lähteä myös lapsesta. Hän voi pohtia,
mitä rehellisyys on. Käyttää vahvuussanaa omassa puheessa tai kysyä
vanhemmalta, missä minä olen hyvä. Tilanteisiin kannattaa tarttua ja
pysähtyä hetkeksi kyseisen vahvuuden tai lapsen vahvuuksien
pohtimisen äärelle.
- Aikuisen suunnittelemana
- Vahvuuksia voi käsitellä suunnitellusti, vaikka yksi kerrallaan
vahvuustuokioiden muodossa. Vahvuustuokio on kuin mikä tahansa muu
perheen tai vanhemman ja lapsen yhteinen hetki, kuten askarteluhetki
tai yhteinen lukuhetki. Vahvuustuokiossa tutustutaan
luonteenvahvuuteen, sen eri muotoihin, tehdään siihen liittyviä
harjoituksia ja bongaillaan vahvuutta. Vahvuustuokioihin on valmiita
harjoituksia eri materiaaleista, tai sitten niitä voi keksiä itse
tai yhdessä lapsen kanssa.
Tarkoittaako tämä sitä, että kun lapsen kanssa harjoitellaan
kaikkia vahvuuksia, niin on tarkoitus olla kaikissa yhtä vahva?
tiedustelee eräs kurssilainen. Ei todellakaan. On kuitenkin hyvä
tuntea kaikki luonteenvahvuudet. Näin niitä voi nähdä myös toisissa ja
tunnistaa myös omat mahdollisuudet kehittyä.
Vahvuustaidot ovat
mielestäni samanlaisia kuin tunnetaidot. Tunnistamme kaikki
tunteetkin, vaikka emme tunne niitä samaan aikaan eikä välttämättä
kaikkia usein. Tunnistamme tunteita toisissamme ja kehitämme
tunneälykkyyttä. Luonteenvahvuuksien tunnistaminen auttaa meitä
tuntemaan itseämme paremmin sekä toimimaan myös toisten ihmisten
kanssa, kun voimme nähdä sekä omat että heidän vahvuutensa.
Vieraskynätekstin kirjoittaja Tiia Trogen kirjoittaa
suosittua Positiivisen kasvatuksen
blogia.