Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
Viljami häviää lautapelissä, ja hän heittää pelinappulat pitkin
olohuonetta. Iida kiukustuu, kun leikki ei mene hänen mielensä mukaan,
ja hän lyö kaveriaan pikaistuksissaan.
Viljamilla ja Iidalla tunteet ovat ottaneet vallan. Miten lasten
kykyä säädellä tunteita voi vahvistaa? Millainen rooli aikuisella on
lapsen tunnesäätelytaitojen tukemisessa?
Mitä tunteiden säätelyllä tarkoitetaan?
Tunteiden säätelyllä tarkoitetaan kykyä käsitellä tunteita niin,
etteivät tunteet käy ylivoimaiseksi itselle tai tilanteeseen nähden
eivätkä ne vahingoita ketään. Jos ei osaa säädellä tunteitaan,
seurauksena voi olla hallitsemattomia tunnepurkauksia, ajautumista
tunteiden vietäväksi ja vellomista turhankin pitkään haastavissa
tunteissa. Kun ei ole tunteiden armoilla, pystyy toimimaan paremmin
arjessa.
Kiukkua voi oppia säätelemään niin, etteivät nyrkit enää heilu.
Jännitystä ja pelkoa voi oppia lieventämään. Kun lapsella on keinoja
tunteiden keholliseen tuntemiseen ja säätelemiseen, haastavia
tunnetilanteita tulee harvemmin, kun tunteet eivät vyöry enää yli niin
usein vaan lapsi pystyy elämään ne läpi.
Tunnesäätelyn pulmat aiheuttavat helposti lapselle häpeän tunnetta.
Kyky säädellä tunteita rakentaa positiivista minäkuvaa ja lisää
itseluottamusta. On lapselle hyvin voimauttavaa, kun hän oppii itse
vaikuttamaan tunteisiinsa eivätkä tunteet enää niin usein vie häntä
mennessään.
Aikuisen rooli lapsen tunnesäätelyn tukijana
Pieni lapsi tarvitsee paljon aikuisen ymmärtävää ja
rauhoittavaa tukea tunteidensa kanssa. Jotta lapsi oppii
säätelemään tunteita, se vaatii vuorovaikutusta ja sitä, että aikuinen
on toiminut ensin kanssasäätelijänä ja rauhoittajana. Kun lapsi on
tunnekaappauksen vallassa, aikuisen myötätuntoiset, tyynnyttävät ja
turvaa heijastavat viestit auttavat lasta rauhoittumaan ja pääsemään
takaisin sosiaaliseen yhteyteen. Tällöin lapsen oma toiminnanohjaus
ja tunteiden säätely tulevat taas mahdollisiksi.
Lapsen tunnekapasiteetti, kyky kohdata, säädellä ja elää
tunteita läpi kasvaa, kun aikuinen hyväksyy empaattisesti lapsen
tunteet ja tukee lasta tunteiden keholliseen kohtaamiseen.
Jokainen kokemus siitä, että on pystynyt elämään tunteet läpi
turvallisen aikuisen kanssa lisää lapsen tunnekapasiteettia ja näin
lapsen tunnesäiliö
eli kyky kohdata tunteita vahvistuu. On tärkeää,
ettei aikuinen selitä pois lapsen tunteita eikä myöskään mene mukaan
lapsen tunteeseen.
Aikuisen on tärkeä auttaa lasta kohtaamaan kaikkia
tunteita. Saa itkeä, saa kiukutella, saa jännittää. Tunteet
tulevat ja menevät aaltoina, ne voimistuvat ja taas vähän
laantuvat. Kun tunteen huipun on elänyt yhdessä läpi, tunne alkaa
hetken päästä taas helpottaa. Muista, että tunteet haluavat liikkua, ne
haluavat tulla läpieletyiksi ja prosessoiduiksi.
Aikuisen on hyvä olla lapsen lähellä ja samalla kunnioittaa
lapsen tilan tarvetta. Lapsi hyötyy siitä, että aikuinen
vahvistaa hänen turvan tunnettaan osoittamalla ilmein ja elein
hyväksyvänsä lapsen tunteen. Lasta tukee aikuisen myötätuntoinen
asenne.
Monia tilanteita voi estää eskaloitumasta, kun
opettelee sekä oman kehon että lapsen kehon merkeistä, milloin
tunnesäätelyn jarrut ovat pettämässä ja tarjoa lapselle tukea
rauhoittumiseen. Kun nyrkit heiluvat ja tavarat lentelee, sieltä on
paljon vaikeampi rauhoittua kuin pienestä ärtymyksestä.
Lapsen kanssa voi harjoitella tunnesäätelytaitoja
Lasten tunnesäätelytaitoja voi vahvistaa. Erilaisten
tunnetaitoharjoitusten avulla voi opetella rauhoittamaan kehoa ja
mieltä ja oppia ottamaan taukoa ennen reagointia. Yksi
keskeinen asia tunnesäätelytaitojen vahvistamisessa on yhteys omaan
kehoon. Kehon muutosten havainnointi on tärkeä taito, jotta
opitaan reagoimaan ajoissa, ennen kuin tunteet ovat vyöryneet täysin
yli.
Lasta voi opettaa esimerkiksi rauhoittamaan omaa hengitystä,
kiinnittämään huomiota aisteihin haastavissa tunnetilanteissa tai
maadoittamaan jalkoja lattiaan. Nämä ovat keinoja, jotka hyödyttävät
ihmistä ihan kaikissa ikävaiheissa ja missä tahansa stressaavissa
tilanteissa tai haastavien tunteiden hetkellä.
Kaipaatko sinä keinoja lapsen tunnesäätelytaitojen vahvistamiseen?
Toivotko saavasi keinoja tukea lapsen rauhoittumisen taitoja
haastavissa tunnetilanteissa?
Moni aikuinen ja kasvattaja ei ole saanut omassa lapsuudessaan
tukea ja keinoa tunnetaitoihin ja tunteiden säätelyyn, ja siksi lasten
tunteiden säätelyn tukeminen tuntuu vaikealta. Ehkä sinunkin
kohdallasi on niin. Helpottaakseni sinua olen tehnyt ladattavan ja
tulostettavan materiaalipaketin lapsen tunnesäätelytaitojen
tukemiseksi. Materiaalipaketti sisältää teoriatietoa tunnesäätelyn
taidoista, tunteiden säätelyn kehittymisestä, aikuisen roolista lapsen
tunnesäätelyn tukijana ja erilaisista keinoista tunteiden
säätelyyn. Lisäksi pakettiin kuuluu 20 harjoitusta. Tutustu
Toiminnallisin kortteihin lapsen tunnesäätelyn tueksi
-materiaalipakettiin ja
tilaa se itsellesi täältä.
30.6.2021
Jaa kavereille:
Eikös jokainen osaa hengittää? Miksi hengitykseen pitäisi tutustua?
Hengitys virtaa meissä jatkuvasti, huomasimme me sitä tai emme.
Tasapainoinen ja virtaava hengitys on valtava voimavara ja
hyvinvoinnin lähde. Kun tutustuu omaan hengitykseen ja oppii
rauhoittamaan sitä, voi löytää syvemmän yhteyden itseensä ja omiin
tunteisiin.
Kiire, huolet, stressi, haastavat tunteet saavat hengityksen
helposti epätasapainoon. Epätasapainoisen hengityksen
voi tunnistaa siitä, että leposyke on kiivasta ja tihentynyttä.
Hengityksen virtaavuuden kokemus puuttuu. Hengitystä pidätetään tai
hengityksen virtaus katkaistaan lihasjännityksen avulla.
Epätasapainoisessa hengityksessä uloshengityksen jälkeinen lepotauko
on lyhyt tai se puuttuu kokonaan. Huokailu, haukottelu ja ilman
nieleminen voivat myös kertoa epätasapainoisesta hengityksestä. Myös
se kertoo epätasapainoisesta hengityksestä, jos levossakin hengittää
suun kautta. Ylihengittäminen ja tauoton hengittäminen viestivät myös
epätasapainoisesta hengityksestä, kuten myös apuhengityslihasten
epätarkoituksenmukainen käyttö.
Tasapainoinen hengitys näkyy virtaavuutena.
Tasapainoinen hengitys on yhteydessä riittävän turvalliseen ja
tasapainoiseen vuorovaikutussuhteeseen ja kykyyn ymmärtää mitä itsessä
ja toisessa tapahtuu.
Hengitystapasi vaikuttaa ihan kaikkeen.
Vireystasoon, tunteisiisi, mielialaan, ruuansulatukseesi, asentoosi ja
ryhtiisi. Hyvä hengitys tuo tasapainoa koko elämääsi.
Omaan hengitykseen kannattaa tutustua
Oman hengityksen äärelle on hyvä oppia pysähtymään. Monesti
hengitys muuttuu jo silloin, kun sen huomioi. Jos huomaat, että
hengityksesi on pinnallista ja nopeaa, se on usein merkki siitä, että
elämässäsi on jotain liikaa. Stressiä, samaa kehää pyöriviä itseä
soimaavia ajatuksia, kiirettä, kehoon jumittuneita tunteita.
Omaa hengitystä voi käyttää työkaluna arjessa. Se kertoo
hyvinvoinnistasi. Annan sinulle tehtäväksi tutustua hengitykseesi:
Kysy arjessa niin usein kuin mahdollista itseltäsi: missä tunnen
hengitykseni? Näin tulet tietoiseksi, millaisesta olotilasta
hengityksesi antaa viitteitä ja kehität kykyä tunnistaa, mitä
kehossasi tapahtuu.
Voit kiinnittää huomiota, mitä hengityksellesi tapahtuu, kun
esim. selaat somea, kun ärsyynnyt, kun suutut, kun naurat, kun sinua
jännittää, kun imuroit, kun kävelet, kun olet menossa illalla
nukkumaan ja kun heräät. Samalla tulet ottaneeksi päivääsi
mikrotaukoja. Niitä tuskin on kenenkään elämässä liikaa. Lisäksi
pelkästään jo sillä, että palaa hengityksen äärelle, on kehoa ja
mieltä rauhoittava vaikutus.
Hengitys kehon ja mielen rauhoittajana
Rauhallinen hengitys on parasta ensiapua hätääntyneelle ihmiselle,
haastavien tunteiden kanssa ja akuutissa stressissä olevalle. Hyvää
ensiapua ovat seuraavat keinot:
- Laita jalat tukevasti maahan, maadoita itsesi.
- Hengitä nenän kautta, se vähentää ylihengittämistä.
- Harjoittele hengitysliikkeiden tiedostamista ja oman kehon
tuntemusten havainnointia.
- Laita kätesi vatsan päälle, se rauhoittaa ja luo turvallisuuden
tunnetta.
- Painota rauhallista uloshengitystä. Rauhoittuakseen ei ole
tarpeen hengittää syvään. Hengityksen syventäminen pikemminkin
aktivoi meidät kuin rauhoittaa. Rauhoittumiseen auttaa paremmin
ajatus hellittämisestä ja rauhallinen uloshengitys, jonka jälkeen
voi syntyä itsestään lepotauko. Rauhallinen uloshengitys aktivoi
autonomisen hermoston parasympaattista, rauhoittavaa
järjestelmää.
- Lisää rauhoittavia sanoja hengitykseen:
Ei ole mittään
hättää
, Tämäkin tunne menee ohi. Tuen itseäni tämän tunteen
kanssa
, Hengitys hengitykseltä oloni rauhoittuu.
Miten hengitystä voi käyttää työvälineenä omassa arjessa?
Ensimmäinen askel hengityksen kanssa on tietoiseksi tuleminen ja
omien tapojen ihmettely. Seuraavaksi voi kokeilla erilaisia keinoja
auttaa itseä kohti rakentavampaa ja rauhoittavampaa olemisen tapaa ja
suhtautumista.
Tässä muutama vinkki, miten hengitystä voi käyttää työvälineenä
omassa arjessa:
- Pyri hengittämään pääosin nenäsi kautta. Se estää
ylihengittämistä ja vahvistaa kokemusta tietoisena olemisesta.
Aina kun huomaat, että hengität suun kautta, pyri siirtymään nenän
kautta hengittämiseen.
- Kuulostele hengitystäsi arjessasi ja opettele tunnistamaan, mitä
hengitys kertoo sinulle itsestäsi ja tunteistasi.
- Tauota päiviäsi. Yhdistä palautuminen ja pienet rauhoittumisen
hetket sekä arkeen että työhön. Salli itsellesi lupa vain olla.
- Opettele sinulle sopivia tapoja rauhoittumiseen. Kokeile
hengityksen rauhoittamista haastavissa tunnetilanteissa. Kiinnitä
huomiota myös tukevaa asentoon, maadoittumiseen, juurtumiseen.
Hengitys häiriintyy, jos kadotat yhteyden maan vetovoimaan ja
kannatelluksi tulon kokemiseen.
- Vahvista myötätuntoista suhtautumista itseesi. Se tukee myös
tasapainoista hengitystä. Itsen sättiminen ja soimaaminen vie
kehosi ja hengityksesi epätasapainoon.
Lähteitä
Hengitys virtaa (Minna Martin)
Hengitysterapeutin työkirja (Minna Martin, Maila Seppä,
Rauni Nissinen)
Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena
-koulutuksen muistiinpanot
12.6.2021
Jaa kavereille:
Tunnetaidot ovat itsetuntemuksen ja hyvän mielenterveyden
perusta. Omien tunteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen auttaa
myös hahmottamaan toisen tunteita, mikä on olennainen osa
vuorovaikutustilanteita ja niissä toimimista.
Tunnetaitojen harjoittelemisen myötä itsetuntemus,
levollisuus ja keskittymiskyky paranevat. Lapsi saa rohkeutta
itsensä ilmaisemiseen. Tunnetaitoiset lapset tulevat myös paremmin
toimeen ystäviensä kanssa. Hyvät tunnetaidot vahvistavat myös kykyä
säädellä stressiä.
Tunnetaitoja pystyy opettelemaan ja oppimaan, sekä aikuisen
mallista että erilaisten tunnetaitoharjoitusten avulla.
Lapselta ei voi odottaa taitoja, joita hänen kanssaan ei ole
harjoiteltu. Tunnekasvatuksen tavoitteena on antaa lapselle
eväitä koko elämää varten. Tavoitteena on, että lapsi tutustuu
tunteisiinsa, niiden säätelyyn, rakentavaan ilmaisuun ja
purkamiseen. Mitä nuorempana näiden taitojen harjoitteleminen
aloitetaan, sitä tunne-elämältään tasapainoisempia ja itsetunnoltaan
terveempiä aikuisia lapsista kasvaa.
Tunnetaitoja ei opita vain puhumalla ja kuuntelemalla, vaan
kokemalla, tutkimalla ja harjoittelemalla, ihan normaaleissa arjen
tilanteissa. Aikuisen omien tunnetaitojen ja mallin merkitys on
suuri.
Miten lapsen tunnetaitoja voi tukea arjessa? Mitkä ovat ydinasioita
lapsen tunnetaitojen tukemisen kannalta? Tässä kirjoituksessa
annan vinkkejä lapsen tunnetaitojen tukemiseen arjen keskellä.
Vinkkejä lapsen tunnetaitojen tukemiseen arjessa
Kiireetön ja rauhallinen arki
Tärkeää on kiireetön aika lapsen kanssa, jotta keskustelu
esimerkiksi lapsen päivän tapahtumista ja hänen mieltä painavista
asioista on mahdollista. Jos aikuinen on koko ajan kiireinen, lapsi
aistii tämän eikä nosta esille asioitaan. Päivän päätteeksi voit
keskustella päivän aikana ilmenneistä tunteista: Mikä sinun tänään
innosti? Tunsitko tänään itsesi vihaiseksi joissakin tilanteissa?
Missä tilanteissa sinä olit vihainen? Mistä asioista tunsit tänään
iloa?
Kiireettömyys ja rauhallisuus mahdollistaa myös
pysähtymisen oman kehon ja tunteiden äärelle. Se on tunteiden
tunnistamisen kannalta tärkeää. Myös tunteiden säätely on helpompaa
silloin, kun lapsen (tai aikuisen) keho ei ole koko ajan
ylikierroksilla stressistä ja kiireestä.
Tunnepuheen käyttäminen
Rikkaan tunnekielen käyttäminen arjessa on yksi avain
lapsen tunnetaitojen vahvistamiseen. Tunteiden nimeäminen
auttaa myös tunnesäätelyssä: tunne lähtee lievenemään, kun se
nimetään.
Sanoita omia ja lapsen tunteita ääneen: Kylläpä
tänään tunsin itseni iloiseksi, kun työkaveri kehui työpanostani.
Taidat olla tosi innoissasi, kun sait synttärikutsun ystävältäsi ja
näen sinun nauravan ja pomppivan.
Minua hermostutti, kun bussi
tuli myöhässä ja pelkäsin, etten ehdi tärkeään työtapaamiseen
ajoissa.
Kun puhut tunteista lapsen kanssa, vältä luennointia. Sen sijaan
voit kysyä kysymyksiä, jotka auttavat lasta pohtimaan kokemuksiaan ja
miettimään itse ratkaisuja tilanteisiin. Kun torni kaatui ja tunsit
itsesi vihaiseksi, mitä voisit tehdä näissä tilanteissa? Mikä auttaisi
sinua rauhoittumaan?
Ongelmanratkaisutaitojen vahvistaminen on yksi osa
tunnetaitojen tukemista. Lasta voi tietoisesti ohjata miettimään
erilaisia vaihtoehtoja, miten tunteiden äärellä ja haastavissa
tunnetilanteissa voisi toimia.
Aikuisen mallin merkitys
Lapsen tunnetaitojen tukemiseen liittyy olennaisesti
aikuisen omat tunnetaidot ja aikuisen suhtautuminen lapsen tunteisiin
arkisissa tilanteissa. Tällä on paljon suurempi merkitys kuin
yksittäisillä tunnetaitoharjoituksilla lapsen tunnetaitojen
vahvistamiseksi.
Lapsi tarvitsee paljon turvaa tunnetilanteissa.
Hän tarvitsee aikuisen, joka sietää hänen tunnemyllerrystään ja jakaa
tunnetta hänen kanssaan. Vahvista siis omia tunnetaitojasi, se auttaa
sekä sinua että lasta paljon. Et voi viedä lasta pidemmälle kuin missä
itse olet omien tunnetaitojesi kanssa.
Voit tietoisesti sanoittaa omaa toimintaasi tunteiden äärellä:
Kylläpä minua jännitti tänään pitää töissä puhe. Tein muutaman
rauhallisen pitkän uloshengityksen ja jännitys lähti vähitellen
helpottamaan.
Nyt tunnen itseni niin vihaiseksi, että minun on
parempi nyt rauhoittaa itseäni hetken aikaa.
Lapsen tunteiden validointi
Validoinnilla tarkoitetaan tunnetilan ymmärrystä ja sen
todeksi ottamista. Jos lapsi kertoo, että hänen kissansa
kuoli, hänen tunnekokemuksensa on luultavasti suru ja ikävä. Aikuinen
voi todeta esimerkiksi: Sua taitaa surettaa kissan kuoleminen. Saa
olla surullinen ja itkeä.
Tai: Sulla taitaa olla tosi kova
ikävä kissaa.
Moni lähtee tällaisessa tilanteessa ohittamaan
lapsen tunnekokemusta ja ratkaisemaan sitä: Ei kannata surra, kissa
oli jo vanha. Voit saada uuden kissan tilalle.
Nämä lauseet eivät
kohtaa lapsen tunnekokemuksen kanssa.
Empaattisen kohtaamisen avulla lapsi tulee kuulluksi ja
nähdyksi eikä hänen tunnekokemustaan ohiteta järkeilyllä,
harhauttamisella ja selittelyllä. Validointi edellyttää kykyä
empatiaan eli kykyä samastua ja ymmärtää toisen kokemusta. Mitä
enemmän aikuinen suhtautuu empaattisesti lapsen tunteisiin, sitä
enemmän lapsi oppii tunteiden hyväksyvää kohtaamista ja empatiaa sekä
itseään että toisia kohtaan.
Tunteiden kehollisuus
Tunteet ovat kehollisia. Jännitys voi tuntua perhosina vatsassa,
pelko voi karmia selkäpiitä, suru voi tuntua koko kehon lamaannuksena,
viha saa koko kehon kiristymään ja sykkeen nousemaan. Tärkeä osa
tunnetaitojen vahvistamista on
oman kehoyhteyden vahvistaminen: Mitä minun kehossani
tapahtuu? Mitä se kertoo tunteistani ja tarpeistani? Tunteita ei voi
tietää tuntevansa, jos yhteyttä niihin ei ole muodostunut.
Tunnekehoyhteyden vahvistaminen alkaa kehon äärelle
pysähtymisistä: Tutkitaan sitä, mitä omassa kehossa
tapahtuu. Lasta voi ohjata huomaamaan kehonsa muutoksia tunteiden
äärellä: Huomasin, että kätesi meni nyrkkiin. Oletkohan vihainen
nyt?
Sanoit, että vatsassasi myllertää, kun olet menossa uuteen
päiväkotiryhmään. Mistähän tunteesta vatsasi myllerrys voisi
kertoa?
Erilaiset pienet pysähtymiset oman kehon äärelle, rentoutumis-,
tietoisuustaito- (mindfulness-), hengitys- ja
kosketusharjoitukset tukevat tunnekehoyhteyden vahvistumista.
Tutustuminen oman kehon tuntemuksiin vahvistaa sekä kykyä
tunnistaa että säädellä ja purkaa tunteita. Koska tunteet
ovat kehollisia, myös parhaat tunnesäätelykeinot ovat kehollisia. Oman
kehon kautta voi vaikuttaa tunteiden voimakkuuteen ja kestoon.
Kaipaatko sinä toimivia ja helppoja tapoja vahvistaa lapsen
yhteyttä itseensä ja tunteisiinsa? Haluaisitko keinoja lapsen
tunnetaitojen tukemiseen? Toivoisitko pääseväsi keskusteluja
syvemmälle tasolle lapsen tunnetaitojen tukemisessa? Olen tehnyt
Toiminnalliset kortit lapsen tunnetaitojen tukemiseksi,
joissa on sekä teoriatietoa lapsen tunnetaitojen tukemisesta että
peräti 100 tehtävää lapsen tunnetaitojen vahvistamiseen.
Tutustu Toiminnallisiin kortteihin
lapsen tunnetaitojen tukemiseksi ja tilaa ne itsellesi
tästä.
17.4.2021
Jaa kavereille:
Väkivaltaa ja kiusaamista voi ehkäistä vahvistamalla lapsen
empatiataitoja. Kun ihminen pystyy asettumaan toisen asemaan, hän ei
loukkaa ja kiusaa muita. Kyvyttömyys empatiaan on iso riski sille,
että lapsesta tulee kiusaaja.
Empatiataitoinen ihminen ymmärtää toisen tunnetilan ja osaa
reagoida hänen tunneilmaisuunsa. Empatiataitoinen ihminen myötäelää
toisen ihmisen tunteita, viestejä ja näkökulmia. Empatiataidot ovat
tärkeitä toisten ihmisten ymmärtämisessä. Empatiataidot lisäävät
vuorovaikutustaitoja ja auttavat hoitamaan suhteita toisiin
ihmisiin.
Empatiataidot (kuten kaikki metakognitiiviset taidot) kypsyvät
samaa vauhtia kuin aivojen etuotsalohkot. Empatiataidot kehittyvät
pitkälle aikuisikään saakka. Ja empatiataitoja voi vahvistaa vielä
aikuisenakin.
Empatiataitoja voi oppia
Miten lapsen empatiataitoja voi vahvistaa? Seuraavassa käyn läpi
aikuisen suhtautumistavan merkitystä, tunteiden sanoittamista ja
lapselle lukemisen merkitystä empatiataitojen vahvistamisessa.
Aikuisen suhtautumisen ja toimintatavan merkitys
Lapsi oppii empatiaa, kun hänelle ollaan empaattisia
Lapsi tarvitsee kokemuksen siitä, että hänen viestinsä ymmärretään ja
niihin tartutaan. Lapsi tarvitsee perusturvaa ja myötätuntoista
suhtautumista. Ilmapiiri kotona, varhaiskasvatuksessa, koulussa ja
kerhoryhmissä vaikuttaa lapsen empatiataitojen kehittymiseen.
Empatiakyvyn kehittymisen edellytyksenä on kokemus siitä, että on
saanut osakseen empatiaa. Esimerkin voima on ylivoimainen, ja aikuisen
toimintatavat ovat keskeisessä asemassa.
Lapsi, joka kohdataan myötätunnolla, oppii empatiaa. Suhtaudu
lapseen ja hänen tunteisiinsa myötätuntoisesti ja lämmöllä. Pysy
lapsen rinnalla haastavienkin tunteiden hetkellä.
Jotta voit suhtautua lapsiin lämmöllä, sinun tulee opetella
itsemyötätuntoa ja suhtautua ensin itseesi ja omiin tunteisiisi
hyväksyen, sallivasti ja armollisesti. Myötätunnon ja empatian
kasvattaminen itseä kohtaan lisää hyvinvointia ja ennaltaehkäisee
väkivaltaa. Itsemyötätuntoa voi opetella ja oppia.
Empatiataitoihin vaikuttaa paljon vuorovaikutus perheessä
Silloin, kun vanhemmat ja kasvattajat puhuvat ajatuksiaan ääneen ja
sanoittavat mielensisältöjään, lapsen ajattelu ja kyky tunnistaa omia
mielentilojaan kehittyy. Tämä tukee lapsen kykyä samastua ja asettua
toisen asemaan.
Empatian kehittymiseen vaikuttaa paljon se, onko perheessä
empatiaa tukeva kulttuuri. Kun lapsen tunteisiin ja
tarpeisiin vastataan eikä hän jää yksin tunnekokemustensa kanssa,
lapsen perusturva vahvistuu.
Muista, että vastoinkäymiset ja virheet ovat inhimillisiä, niitä
sattuu kaikille. Älä rankaise lastasi (tai itseäsi) mokista. Pyydä
anteeksi lapselta, jos olet tehnyt väärin. Lapsi oppii esimerkin
voimalla.
Tunteiden sanoittaminen
Empatiataitojen taustalla on kyky tunnistaa ja nimetä omia
tunteita. Käytä tietoisesti tunnepitoista kieltä arjessa.
Puhu omista tunteistasi ja sanoita lapsen tunteita. Muista, että et
voi koskaan täysin tietää toisen tunteita, joten ei ole hyvä
sanoa: Sinä olet nyt vihainen.
On parempi sanoa: Sinä taidat
nyt tuntea itsesi vihaiseksi.
Tai: Minusta näyttää, että
sinä tunnet nyt itsesi vihaiseksi.
Lasta voi myös aktivoida keskustelemaan siitä, miltä
toisesta ihmisestä tuntuu. Jos lapsi ei osaa eläytyä toisen
tunteisiin, aikuinen voi kertoa ajatuksiaan siitä, miltä toisesta
saattaa tuntua eri tilanteet.
Yksinkertaisia kysymyksiä lapsen empatiataitojen vahvistamiseksi
ovat: Miltähän Villestä mahtaa tuntua? Mitä luulet, miltä Maisasta
tuntuu?
Kysymykset auttavat asettumaan toisen saappaisiin ja
pohtimaan tilannetta toisen näkökulmasta. Kysymyksiä voi käyttää niin
kirjoja lukiessa, telkkariohjelmia katsoessa kuin arkisissa
tilanteissakin. Toisen asemaan asettumisen harjoitteleminen on
erityisen tärkeää tunnekylmille lapsille, joiden on vaikea ymmärtää ja
jakaa toisen ihmisen tunteita.
Empatiataitoja kehitettäessä avainasemassa on toisten ajatusten ja
tunteiden tunnistaminen ja sen ymmärtäminen, että ne voivat poiketa
siitä, mitä itse kokee. Empatiataitoihin liittyy kyky kunnioittaa
jokaisen omaa kokemusta.
Lue ja keskustele
Lue lapselle kirjoja. On todettu, että kirjojen lukeminen
lisää kykyämme tuntea empatiaa. Kirjoja lukiessa ja
kuunnellessa pohdimme maailmaa jonkin toisen ihmisen ajatusten läpi ja
kohtaamme erilaisia tilanteita toisten kautta. Tämä auttaa näkemään
tilanteita muiden silmin
. Kirjoja lukemalla ja kuuntelemalla
lapsi tutustuu uusiin maailmoihin ja oppii eläytymään siihen, miltä
toisesta tuntuu. Lukeminen lisää myös suvaitsevaisuutta. Lisäksi
lapselle lukeminen vahvistaa aikuisen ja lapsen suhdetta, joka on myös
tärkeä asia lapsen empatiataitojen kehittymisen kannalta.
Lapsille kannattaa lukea monipuolisesti erilaisia kirjoja. Kirjan
ei tarvitse tuoda tunnetaitoja alleviivatusti esille ollakseen
kehittävä. Hyviä kirjoja ovat esimerkiksi Piki, Pallo
kuuluu kaikille, Toivo ja valas, Stella ja
toivomustähti sekä Molli ja Kumma.
Haluaisitko sinä kasvattaa empaattisia, tunnetaitoisia ja toiset
huomioon ottavia lapsia? Kaipaatko työkaluja lapsen empatiataitojen
tukemiseen? Keskustelukortit lapsen empatiataitojen
vahvistamiseksi on helppo työkalu.
Tutustu empatiakortteihin tästä.
Lähteet
Empatiataidot
Kiusaamista vastaan empatiakykyä vahvistamalla
Ovatko empatiataidot rapistumassa?
Kiusaaminen – syyt, seuraukset ja puuttuminen
14.3.2021
Jaa kavereille:
Pum! Kiukkuräjähdys! Tavarat lentelevät, nyrkki heiluu. Voiko
kiukkuräjähdyksiä ennaltaehkäistä?
Kyllä, osan tunneräjähdyksistä voi ehkäistä. Kiukku on kuitenkin
yksi normaaliin elämään kuuluva tunne eikä kaikkea kiukkua ole
tarkoitus poistaa elämästä. Kiukkua ei ole tarkoitus vältellä eikä
silotella lapsen elämää niin, ettei hän tuntisi kiukkua.
Millaisia ennakoivia keinoja voi käyttää ennen tunnereaktion
syntymistä?
Ennakoivia keinoja ennen tunnereaktion syntymistä
Grossin prosessimalli jakaa tunteiden
säätelykeinot ennakoiviin ja reaktiosidonnaisiin sen mukaan,
pyritäänkö niillä vaikuttamaan tunnereaktioon ennen sen syntymistä vai
sen jälkeen. Ennakoivia keinoja käytetään nimensä mukaisesti ennen
reaktion syntymistä, jolloin pyritään ylläpitämään tasapainon tilaa.
Ennakoinnin avulla pyritään vaikuttamaan tulevien tapahtumien
kulkuun. Keinoja ovat:
Tilanteen valinta niin, ettei se aiheuta suurta tunnereaktiota
Ei esimerkiksi mennä pitkän päivän päätteeksi tai nälkäisenä
ruokakauppaan, jos tietää, että se on liian kuormittavaa lapselle
ja lapsi helposti raivostuu kaupassa.
Tilanteen muokkaaminen vähemmän mielipahaa tuottavaksi
Tähän voi kuulua esimerkiksi ympäristöön tehtävät muutokset tai se,
kuinka pitkän ajan toimintaan käyttää. Lasten kanssa toimiessaan
aikuinen kulkee tilanteessa ikään kuin askeleen edellä. Jos tietää,
että sisarukset jaksavat pelata keskenään lautapeliä vain vartin,
heidän luokseen kannattaa mennä ennen tuon aikarajan loppumista ja
ehdottaa jotain muuta tekemistä ennen ennakoitua ristiriitaa. Samoin
lapsen kanssa voi mennä kauppaan sellaiseen aikaan, kun sekä lapsella
että aikuisella on hyvä vireystila ja esimerkiksi jonoja ei ole.
Lapsen huomion suuntaaminen muuhun kuin tilanteeseen
Jos illan kauppareissua ei voi välttää ja kassajono on pitkä ja
huomaa, että lapsi alkaa hermostua, lapsen kanssa voi miettiä tulevan
illan yhteistä pelihetkeä ja tutkia kukkakaalin kummallisilta
näyttäviä kukintoja.
Huom! Tällä ei tarkoiteta sitä, että mielipahan hetkellä lapsi
harhautetaan tunteesta pois vaan nimenomaan ennaltaehkäisevänä
keinona.
Kognitiivinen muutos eli tilanteen tulkinta uudella tavalla
Tällä tarkoitetaan näkökulman vaihtamista. Lapsi voi itse muuttaa
ajatustaan tilanteesta. Esimerkiksi hävitessään lautapelissä voi
ajatella: Nyt kävi näin, toinen voitti tuurilla. Seuraavalla kerralla
minä voin voittaa.
Kognitiivinen muutos voi auttaa myös aikuista suhtautumaan kiukkuun
eri tavalla. Aikuinen voi ajatella, että lapsen kiukkuisuus johtuu
väsymyksestä eikä ole ärsyttävää uhmakkuutta.
Tutkaile lapsen kuormitusta ja stressiä
Jos lapsi on jatkuvasti kiukkuinen ja ärtynyt ja tulee usein tosi
vihaiseksi, on hyvä miettiä, onko lapsi liian stressaantunut ja
kuormittunut ja nukkuuko hän liian vähän. Silloin pitää miettiä, miten
lapsen elämän kokonaiskuormitusta saisi vähennettyä. Tällöin ei
yleensä yksittäiset keinot auta. Stressaantuneena kuormitustaso on
niin kova, että pieneltäkin tuntuvat asiat saattavat kuormittaa
kohtuuttoman paljon. Tällöin vaikkapa joku ihan yksinkertainen kysymys
(Missä on vessa?
) aiheuttaa suuren stressireaktion, kun
kuormitusta on jo valmiiksi paljon taustalla.
Mieti, miten lapsen elämään voisi luoda tarpeeksi pysähtymistä
ja rauhan hetkiä, ettei hän kävisi koko ajan ylikierroksilla.
Mietityttääkö sinua, miten tukea lapsen tunnesäätelyä? Haluatko
rauhallisemman ja positiivisemman perhe-elämän? Toivoisitko, että
lapsesi osaisi säädellä tunteitaan paremmin?
On lapselle itselleen helpottavaa, kun hän oppii tapoja säädellä
kiukkua eikä hänen enää tarvitse räiskiä pahaa oloa ulos. Se tekee
myös perhearjesta helpompaa ja myönteisempää. Tule mukaan
verkkovalmennukseen Kiukun kesyttäjät – tunnetaitoja lapselle ja vanhemmalle, jossa
pääset yhdessä lapsesi kanssa harjoittelemaan tunnesäätelytaitoja.
Lähde: Tenavat tasapainoon -koulutusaineisto