Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
Blogissani on tänään vieraskynäpostaus, blogihistoriani
ensimmäinen. Puheenvuoron saa Sari.
Mutta kun minä haluan sen!!
Mä haluaisin kiitos edes joskus lukea lehden rauhassa!
Et sinä päätä kun minä päätän!
En haluuu-uuu!
Kuulostaako tutulta? Ainakin meidän perheessämme kolmevuotiaan,
melkein viisivuotiaan ja kahden aikuisen kesken tulee joka päivä
tilanteita, joissa vähintään kaksi ihmistä haluavat täsmälleen eri
asioita. Tai molemmat lapset haluavat täsmälleen samaa asiaa, kuten
vaikka sitä yhtä lelua tai juuri tuonväristä liitua. Aikuinen haluaa
juoda rauhassa kahvia, lapsi haluaa aikuisen mukaansa leikkimään. Ja
niin edespäin.
Toisaalta vanhempi pystyy katsomaan asiaa isommasta näkökulmasta,
pystyy ehkä odottamaan hetken, ja ymmärtää, että lapsi ei tarvitse
asioita kiusallaan. Ja toisaalta vanhempikin saa tarvita
asioita. Vanhempikin saa olla väsynyt, ja vanhempi saa haluta välillä
omaa rauhaa. Mitä vähemmän vanhemmalla on omassa tankissa
tahdonvoimaa, sitä vaikeampi on olla empaattinen ja läsnäoleva ja
kärsivällinen sitä omaa kullannuppua kohtaan.
Vanhemmat siis tarvitsevat terveen itsekkyyden taitoja: omien
tarpeiden tunnistamista, rajojen pitämistä, avun pyytämistä ja niin
edelleen. Vaan mistä tietää, mikä on tervettä itsekkyyttä ja mikä ihan
puhdasta muiden laiminlyömistä? Se on nimittäin yksi niistä peloista,
joka usein nousee pintaan, kun pitäisi olla itsekäs. Mistä tiedän,
että en lipsahda sinne toiseen ääripäähän, että ajattelen vain omaa
itseäni ja laiminlyön täysin muut ihmiset?
Tässä blogitekstissä kerron yhden näkökulman, jonka kautta
peilaamalla voi varmistaa, että omien tarpeiden opettelu pysyy terveen
itsekkyyden puolella, eikä lipsahda laiminlyömisen puolelle.
Kenen tarpeista minä olen vastuussa?
Jokainen on lähtökohtaisesti vastuussa omista tarpeistaan.
Vanhempina me olemme lisäksi vastuussa lastemme tarpeista siltä osin
kuin he eivät itse osaa niistä vielä huolehtia. Pienen vauvan kohdalla
vanhemmat ovat vastuussa siitä, että he kuuntelevat lapsen viestejä ja
pyrkivät vastaamaan niihin oikea-aikaisesti ja täsmällisesti. Isomman
lapsen kohdalla vastuu vähenee asteittain. Toisten aikuisten ja
kanssakansalaistemme tarpeista olemme vastuussa yleisen
yhteiskunnallisen järjestyksen tasolla, niin että kohtelemme kaikkia
lähtökohtaisen kunnioittavasti, maksamme veromme ja noudatamme
liikennesääntöjä. Noin esimerkiksi.
Välillä tämän unohtaa. Olemme ehkä tottuneet siihen, että lapsemme
tarvitsevat meitä Aina Ja Kaikessa, vaikka oikeastaan he ovat
kasvaneet jo aika isoiksi. Tai ajattelemme, että olemme vastuussa
toisen ihmisen tunteista, ja joustamme omista tarpeistamme ettei
toiselle tulisi paha mieli. Tai kuvittelemme jo etukäteen, että toinen
ihminen todennäköisesti sanoo ei, vaikka emme ole edes kysyneet
mitään.
Laiminlyömistä on se, että ohitan sellaisen ihmisen tarpeet, josta
olen aidosti vastuussa – lasteni, sairaiden läheisten, tai jonkun
muun, joka ei pysty itsestään huolehtimaan. Tai nostan tärkeämmäksi
sen, mitä minä haluan, ohi sen, mitä toinen tarvitsee. Aina on jotain
sellaista, mitä haluaisin, jos minun ei tarvitsisi huolehtia kenenkään
muun tarpeista: haluaisin ajaa moottoritiellä kahtasataa, nukkua
puolillepäivin, olla maksamatta veroja. Aikuisuuteen kuuluu se, että
oman itsensä lisäksi on vastuussa muistakin.
Tervettä itsekkyyttä puolestaan on huolehtia niistä tarpeista,
joista on aidosti itse vastuussa – siltä osin kuin niistä on
vastuussa.
Jos vauvani on täysimetyksellä ja kieltäytyy pullosta, niin on
tervettä itsekkyyttä jättää menemättä baariin kavereiden kanssa, jos
se aiheuttaisi vauvalle ruokailuongelmia ja minulle itselleni
ahdistusta ja huolta vauvan hyvinvoinnista. Jollekulle saattaa tulla
siitä paha mieli, mutta toisten aikuisten paha mieli ei ole minun
vastuullani. Tervettä itsekkyyttä on myös huomioida, tarvitsisinko
sen baari-illan sijasta jotain toisenlaista omaa aikaa
, ja
miten sen voisi toteuttaa ilman, että lapsi tai minä kärsimme.
Jos puolestaan tiedän, että lapsen tarpeista (ruoka, läheisyys,
turvallisuus) on huolehdittu silloinkin, kun olen pois, eikä minua
itseäni ahdista olla iltaa poissa lapseni luota, niin silloin mikään
ei estä viettämästä omaa aikaa vaikkapa baarissa kavereiden kanssa.
Minun ja lapseni lisäksi päätös tietysti vaikuttaa niihin ihmisiin,
jotka ovat kutsuneet minut mukaansa. He saattavat olla pettyneitä
siihen, etten tule mukaan, tai loukkaantuneita, että valitsen perheen
enkä heitä. Voin hyvin olla empaattinen ja ymmärtäväinen heidän
suhteensa – tottakai on mälsää, jos omat suunnitelmat joskus
kariutuvat. Minä en kuitenkaan ole vastuussa heidän tarpeistaan, eikä
minun tarvitse joustaa omasta hyvinvoinnistani, jotta he saisivat mitä
haluavat. (Ihminen, joka yrittää sellaista vaatia, pistää itse asiassa
oman haluamisensa minun tarpeideni edelle, eikä sekään ole järin
kunnioittavaa.)
Mistä sitten tietää, mikä on haluamista ja mikä on tarvitsemista?
Itse ajattelen sen näin: Ihmisillä on luontaisesti erilaisia
tarpeita. Fyysiset tarpeet, kuten ruoan, levon ja läheisyyden tarve,
ovat usein helppoja hyväksyä. Emotionaaliset ja henkiset tarpeet,
kuten empatian, kuulluksi ja nähdyksi tulemisen, järjestyksen ja
yhteyden tarpeet, ovat välillä vaikeampia hahmottaa, mutta ne ovat
ihan yhtä keskeisiä kuin fyysisetkin tarpeet.
Halu kohdistuu johonkin strategiaan, jolla yritän täyttää
tarvettani. Tarvitsen järjestystä, joten haluan siistin keittiön.
Tarvitsen lepoa ja rauhaa, joten haluan lukea lehden ja juoda kupin
kahvia. Tarvitsen yhteyttä toisiin, joten haluan lähteä baariin
kavereiden kanssa. Ja niin edespäin. Sama pätee lapseen: hän tarvitsee
leikkiä ja hassuttelua, joten hän haluaa juuri sen lelun, joka
sisaruksella on kädessä, koska se herätti hänessä jonkun inspiraation.
Tarpeista tinkiminen johtaa fyysiseen ja henkiseen
loppuunpalamiseen. Tarpeita voi kuitenkin kohdata monilla eri
strategioilla – vaikka ne eroaisivatkin siitä, mitä alunperin
halusin. Usein halu kertoo tärkeitä asioita niistä tarpeista, joita
sen strategian taustalla on, ja sen vuoksi on tärkeää huomata, mitä
haluan. Samoin on tärkeää huomata, mitä lapsi haluaa, ja opetella
tulkitsemaan siitä, mitä hän mahdollisesti tarvitsee. Terveelle
itsekkyydelle keskeistä on kuitenkin se, että jos se oma halu ei
kohtaa muiden tarpeita, niin silloin strategiaa
muutetaan. Edelleenkään en ohita tarpeitani, vaan sen sijaan pyrin
kohtaamaan ne tavalla, joka huomioi myös muiden tarpeet.
Jos joudun kieltäytymään jonkun toisen ehdotuksesta, koska se ei
vastaa omia tarpeitani, voin silti tehdä sen kunnioittavasti ja
selkeästi. Sillä ehkä vastaan toisen ihmisen nähdyksi ja kuulluksi
tulemisen tarpeeseen. Kun lapsi pyytää kaupassa jotain sellaista, mitä
ei voida nyt hankkia, niin voin vastata, että totta, se on hieno,
sinä haluaisit sen, ja nyt se ei ole kauppalistalla
.
Tervettä itsekkyyttä on se, että kunnioitan kaikkien tarpeita, ja
huolehdin niistä, joista olen itse aidosti vastuussa. Käytännössä sen
opettelu on joskus todella vaikeaa. Kohti tervettä itsekkyyttä
-kursseilla harjoitellaan juuri näitä teemoja luottamuksellisessa ja
kunnioittavassa hengessä. Verkkokurssi alkaa 11.3. ja Helsingin
iltakurssi 25.3. Lue
lisää: http://lupaollamina.fi/terve-itsekkyys.
Sari Paavilainen on opettaja, valmentaja ja kahden lapsen
äiti. Sari auttaa vanhempia stressaamaan vähemmän ja onnistumaan
enemmän, välineinään kurssit, valmennukset, blogi ja uutiskirje. Sarin
verkkosivuilta
lupaollamina.fi voit
tilata sähköpostiisi ilmaisen Hyvän vanhemmuuden minikurssin – tai
tule mukaan Kohti tervettä
itsekkyyttä -kurssille verkossa tai Helsingissä Ipanaisella!
Lapsen emotionaalinen turvallisuuden tunne kehittyy kosketuksen
kautta. Jos lapsi saa pienenä hellyyttä, hänen on helpompi itsenäistyä
kuin sellaisen, joka on saanut vähemmän läheisyyttä. Lapsi kehittyy
vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa, ja kaikista vuorovaikutuksen
muodoista kosketus on syvällisin. Kosketus on suora väylä
ihmiseen.
Jukka Mäkelän mukaan kosketuksella pitäisi olla lapsiperheiden
terveysneuvonnassa yhtä keskeinen osa kuin unella, ravinnolla tai
liikunnalla. Kuka pitää huolen, että lapsi saa tarpeeksi
halauksia?
Hellät kosketukset kulkeutuvat syvälle aivoihin alueelle, jossa
ihminen muodostaa kokonaiskuvaa kehostaan ja mielestään.
Kosketuksella on keskeinen merkitys siihen, millaiseksi ja kuinka
ehyeksi lapsi itsensä tuntee. Kun lasta silitetään, erittyy
oksitosiinihormonia, joka tuottaa mielihyvää. Se parantaa stressin
säätelyä, laskee verenpainetta ja lievittää kipua. Samalla se saa
ihmiset luottamaan toisiinsa ja uskomaan toisistaan hyvää.
Antropologissa tutkimuksissa on havaittu, että kulttuureissa,
joissa on paljon hyväntahtoista kosketusta, on vähemmän aggressiivista
kosketusta. Suomalainen kulttuuri korostaa karaisemista ja yksin
selviämistä. Lapset jätetään liian helposti päättelemään itsekseen,
että he ovat ok. Sen sijaan meidän pitäisi kertoa heille ajatuksemme
monin tavoin. Ihminen tarvitsee hitaita kosketuksia, jotka kulkevat
syviä hermosäikeitä pitkin ja kertovat, että minä olen hyvä.
Teen työtä myönteisen koskettamisen parissa. Niin
liikuntaleikkitunneillani, jumpparyhmissäni,
vauvahierontakursseillani
kuin satuhierontatunneillani
koskettaminen on keskeisessä osassa. Aina kun kosketamme, tulemme
kosketetuksi itsekin. Kosketus on huomioon ottamista ja huomatuksi
tulemista. Kädet ovat sydämen jatke.
Lähde: Jukka Mäkelä: Kosketus on lapselle yhtä tärkeää kuin
uni
, Meidän perhe -lehti 2/2015
Satuhieronta ei ole vain lapsen hyvinvoinnin tukemista, vaan
aikuisetkin saavat siitä voimaa ja apua omaan jaksamiseensa. Monet
aikuiset ovat kertoneet, että satuhieronnan kautta tulleet
rentoutumisen hetket ovat opettaneet heitä itseäänkin ottamaan
rauhallisemmin. Kiireen kierteessä olevat aikuiset saattavat kylvää
levottomuutta myös lapsiin. Kun aikuinen rentoutuu ja rauhoittuu, se
peilautuu myönteisesti lastenkin käytökseen.
Satuhieronta voi olla yksi tapa harjoittaa tietoista läsnäoloa eli
mindfulnessia. Pysähtymistä on hyvä harjoitella säännöllisesti, sillä
juuri toiminnan ja levon tasapaino luo hyvinvointia. Satuhieronta voi
avata portin rauhoittumisen polulle ja läsnäolon maailmaan.
Lepo ja rentoutuminen ovat meille itsellemme kullanarvoisia
hetkiä. Rentoutuminen palvelee myös ympärillämme olevia: rentoutuneina
pystymme kohtaamaan ihmiset ystävällisemmin ja rennommin. Kun tunnet
tien rentoutumiseen, pystyt paremmin tukemaan myös lastasi
rentoutumisen opettelussa.
Suhde omaan itseen on kaikista ihmissuhteista tärkein. Oman itsen
kuuntelu, arvostaminen ja rakastaminen ovat asioita, joita on hyvä
harjoittaa joka päivä. Pienet positiiviset hetket ja ajatukset voivat
olla käänteentekeviä omalle hyvinvoinnille ja oman voiman löytymiselle.
Vanhemmille suunnatuilla satuhierontakursseilla tehdään sisäinen
sopimus Voin hyvin
, jossa vahvistetaan ystävyyttä oman itsen
kanssa ja otetaan vastuu omasta hyvinvoinnista. Jokaisella on lupa ja
oikeus tehdä valintoja, jotka tukevat omaa hyvinvointia.
Tervetuloa voimaantumaan ja tutustumaan satuhierontaan!
Satuhieronta on rentoutumista ja rauhoittumista ilon ja leikin
kautta. Satuhieronnan avulla pääsee löytöretkeilemään lapsen kanssa
satujen ja myönteisen kosketuksen polulle. Se on satujen ja
mielikuvien yhdistämistä kosketukseen ja kevyeen hierontaan.
Satuhieronta on läsnä olevaa vuorovaikutusta ja lapsen itsetunnon
tukemista. Satuhieronta mahdollistaa jakamattoman huomion hetkiä ja
nähdyksi tulemista.
Myönteisen kosketuksen merkityksestä
Tällä lapsilähtöisellä ja luovalla menetelmällä on myönteisiä
vaikutuksia niin lasten kuin aikuistenkin hyvinvointiin.
Satuhieronnassa yhdistyy kaksi lapsen kasvun ja kehityksen kannalta
olennaista asiaa: satu ja hyvä kosketus. Myönteinen kosketus on
edellytys tasapainoisen tunne-elämän kehittymiselle. Lapsilla on
luontaisesti synnynnäinen halu rakentavaan yhteyteen.
Perusturvallisuus ja kiintymyssuhteet syntyvät pienistä toistuvista
asioista, kohtaamisista, katseista, sanoista, kosketuksesta — siitä,
että on arvokas ja tärkeä.
Lapsi ei tiedä, että häntä rakastetaan,
ellei hänelle kerrota sitä. Kolme tärkeintä kanavaa ovat hyväksyvä
katse, kosketus ja läsnäolo. Satuhieronnassa yhdistyvät nämä kaikki.
Jakamaton huomio ja myönteisen kosketuksen viestit vahvistavat lapsen
oman arvokkuuden kokemusta. Parhaimmillaan satuhieronnan avulla
voidaan tukea myönteistä vuorovaikutussuhdetta. Jakamaton huomio
tankkaa lapsen tunneakkua.
Jokainen meistä—ikään katsomatta—tarvitsee myönteistä kosketusta
voidakseen hyvin. Myönteinen kosketus kertoo, että meistä välitetään
ja meidät nähdään. Juuri tästä satuhieronnassa on kyse: kun olemme
kosketusyhteydessä, olemme enemmän läsnä. Kosketus rentouttaa ja
rauhoittaa. Kun viestimme myönteisellä katseella ja kosketuksella,
yhteys menee sydämen tasolle asti. Kosketus ja yhteys toisiin ihmisiin
on kirjaimellisesti elämänvoimaa.
Kiintymys läheisiin on ihmisen suurin turvallisuuden tunteen
tuoja
Turvallinen yhteys tarkoittaa lapselle sitä, että hän voi
luottaa olevansa aikuisen silmissä tärkeä ja arvokas juuri sellaisena
kuin hän on. Ja että juuri tämä aikuinen vastaa hänen
tunnetarpeisiinsa. Turvallisen kiintymyssuhteen luomiseen vaikuttaa
aikuisen kyky ilmaista aitoja, myönteisiä tunteita. Lapselle voi
osoittaa rakkauttaan myönteisellä kosketuksella ja antamalla
jakamatonta huomiota. Lapselle on tärkeää kertoa usein, mitä
positiivista hänessä näkee ja mistä hänessä iloitsee. Myös
satuhierontaan voi liittää näitä viestejä: Sinä olet aarre. Sinä olet
arvokas. Sinä olet rakas ja tärkeä. Kiitos, että olet elämässäni.
Miten uskomaton onni minua onkaan kohdannut, kun olen saanut näin
upean, kauniin ja ihanan lapsen.
Yhdessä vietetty aika
Yhdessä vietetty aika on edellytys hyvän suhteen luomiselle lapsen
kanssa. Vanhemman käsi ja kosketus on lapselle sata kertaa
arvokkaampaa kuin kännykkä, kaukosäädin tai hiiri. Vanhemman
kannustava katse ja hyvä kosketus pysyy lapsen mielessä koko
eliniän. Lastenpsykiatri Ross Campbell on
sanonut: Jakamaton huomio ei ole mitään sellaista, mitä on mukavaa
antaa lapselle, mikäli aikaa liikenee. Se on lapsen kipeä tarve.
Tämä kirjoitus on julkaistu 4.2.2015 sivustolla Lupa olla minä
vieraskynäbloggauksena.
Olen tehnyt unelmapäivä-harjoitusta useassa eri
yhteydessä. Kursseilla ja erilaisissa hyvinvointiin liittyvissä
päivissä. Haluan jakaa tämän harjoituksen myös teidän kanssanne, sillä
se saattaa selkeyttää omia arvoja, valintoja ja itselle ihanteellista
elämäntapaa.
Millainen olisi unelmaelämäsi arkipäivä?
Millainen toivoisit jokaisen päiväsi olevan? Miten haluaisit
viettää unelmaelämäsi arkipäivän?
- Millainen olisi unelmapäiväni?
- Miltä minusta tuntuisi?
- Millainen mielentilani olisi?
- Mitä päivääni kuuluisi?
- Missä olisin?
- Mitä tekisin?
- Kenen kanssa olisin?
- Miltä ympärilläni näyttäisi?
Millainen olisi aamuni, johon herään? Millainen olisi päiväni? Entä
iltani? Millaisin fiiliksin kävisi nukkumaan ja mitä ajattelisin
kuluneesta päivästä?
Vastaukset kysymyksiin voivat antaa vihjeitä mm. näistä asioista:
- Mitä kaipaisin elämääni lisää?
- Mitä tärkeää elämästäni puuttuu nyt?
- Minkälaisia asioita tekisin, jos minulla olisi enemmän aikaa tai
jos todella valitsisin?
- Mitä todella arvostan?
Mieti seuraavaksi unelmapäivän toteutusta nykyisessä elämäntilanteessa:
- Minkälaisia elementtejä unelmapäivästä voisin toteuttaa nyt
heti, tässä arjessa?
Mieti luovasti millaisen päivän voisit toteuttaa ja kokeile sitä.
Kokeileminen saattaa tuoda paitsi tyydytystä myös uusia oivalluksia
siitä, mitä oikeastaan kaipaakaan. Vähitellen voit tuoda
unelmapäivääsi ja tavallista arkipäivääsi yhtä lähemmäs toisiaan.
Vaikka tekisit vain pieniä tekoja toisin, ajatus unelmapäivästä voi
inspiroida, sitä kautta pienet päivittäiset tapahtumat liittyvät
johonkin suurempaan ja merkityksellisempään.
Unelmointi on voimakas kanava oman elämän hyväksi tekemiseen. Se on
paljon enemmän kuin hyvien ajatusten tuoma hetken mielihyvä tai hetken
pako arjen haasteista. Omien unelmien miettiminen ja niistä
kirjoittaminen ja puhuminen ovat hyvä tapa vauhdittaa unelmien
toteutumista. Sanat muuttuvat todeksi ja uusia mahdollisuuksia avautuu
uudenlaisen havaitsemisen, toiminnan ja muiden tarjoamien
tilaisuuksien kautta.
Millaisia ajatuksia sinussa herättää unelmapäivä-harjoitus?