Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
17.5.2015
Jaa kavereille:
Pari vuotta sitten luin kirjan
Pari suhteessa. Muistan pysähtyneeni kirjan kysymysten äärelle.
Kirjassa kirjoitettiin lapsuudenkodista ja sen onnellisuudesta.
Mieleeni jäi muutama kirjan kysymys. Kirjassa kysyttiin, onko sinulla
onnellisuuden mallia? Millaisen onnellisuusketjun olet saanut isäsi
suvusta? Entä äitisi suvusta? Jäin pohtimaan tätä
teemaa. Onnellisuuden malleja.
Miten onnellisiksi tullaan?
Nykykäsityksen mukaan noin puolet
onnellisuudesta juontuu perimästä ja kymmenesosa ulkoisista
olosuhteista. Jopa 40 % onnellisuudesta riippuu siis itsestämme ja
asenteestamme. Onnellisuus tarkoittaa hyvinvointia ja koko
elämäntapaa. Myönteistä näkökulmaa voivat kaikki harjoitella.
Onnellisuuden opettelun voi aloittaa varhain. Aikuisille
tarkoitetut harjoitukset sopivat ikätasoon muunneltuna myös lapsille.
Harjoitusten tarkoitus on vahvistaa lapsen kykyä käsitellä
päivittäisiä vastoinkäymisiä, taitoa olla kiitollinen ja antaa
anteeksi. Keskitytään siihen, mikä on hyvin, eikä jäädä vatvomaan
epäonnistumisia. Myönteinen elämänasenne on tärkeä perimä lapsen
onnellisuuden kannalta. Jos itse lukeutuu pessimisteihin, kannattaa
yhdessä lapsen kanssa harjoitella myönteistä ajattelua.
Lapset heijastavat vahvasti vanhempiensa tunteita. He ovat
huolissaan ja onnettomia, kun vanhemmatkin ovat. Sen vuoksi vanhemman
on syytä muistaa pitää huolta omasta onnestaan. Näin lapsenkin onni
seuraa mukana.
Lapselle voi opettaa onnen rutiineja
Lapselle kannattaa
konkreettisesti opettaa, mistä onni muodostuu. Jokainen tarvitsee
lepoa, ravintoa ja esimerkiksi ystävien seuraa, tunteakseen olonsa
onnelliseksi. Lapsen kanssa voi yhdessä pohtia, milloin hänellä on
hyvä olla ja mitkä hetket kasvattavat onnellista oloa.
Yksi lapsille sopiva harjoittelumuoto on onnellisuuspäiväkirjan
pitäminen. Vanhemmat voivat pyytää lasta miettimään, mitkä kolme asiaa
ovat sujuneet päivänä aikana hienosti. Yhteiset myönteiset kokemukset
perheen kanssa lisäävät lasten onnellisuutta jo sinällään. Tutkijoiden
mielestä yksi hyvin yksinkertainen neuvo on perheen yhteiset
ruokailuhetket. Kun perhe viettää aikaa yhdessä, lapsen onnellisuuden
mahdollisuus kasvaa. Myös lasten kanssa leipominen on todettu olevan
hyvä tapa lisätä perheen yhteistä hyvää oloa ja onnellisuutta.
Tutkimukset amerikkalaiskouluissa ovat osoittaneet, että
positiivisen psykologian harjoittelu on parantanut lasten oppimista,
lisännyt toiveikkuutta, sosiaalisia taitoja ja liikunnallisuutta.
Käytöshäiriöt sekä ahdistus- ja masennusoireet ovat vähentyneet.
Onnentaitojen harjoittelussa on pitkälti kyse masennuksen
ennaltaehkäisystä. Lapsille onnellisuutta opettamalla satsataan aina
myös tulevaisuuteen.
Sain seuraavan viisaan
tarinan ratkaisukeskeinen
valmentaja -koulutuksestani:
Olipa kerran viisas heimopäällikkö, jonka nimi oli Kaksi
koiraa. Hän kertoi heimolleen: Sisälläni asustaa kaksi koiraa,
jotka taistelevat keskenään. Toinen koirista näkee ihmisissä hyvää,
kauneutta, voimavaroja, kykyjä, vahvuutta ja onnistumisia. Toinen
koirista näkee taas ihmisissä pahuutta, rumuutta, vajavuuksia,
heikkouksia, epäonnistumista ja puutteita.
Hän päätti tarinansa tähän, ja heimo oli yhtenä
kysymysmerkkinä. Vihdoin joku kysyi, kumpi koira voittaa. Tähän
intiaanipäällikkö vastasi: Tietenkin se, jota ruokin.
Millaisia ajatuksia tämä aihe herättää sinussa?
Tämän kirjoituksen lähteenä on ollut Antti S. Mattilan
kirjoitus Opeta lapselle onnellisuutta
Meidän perhe -lehdessä
4/2014. Lisäksi netistä löytyvä artikkeli Lapsen
voi kasvattaa onnelliseksi - lue 10 tärkeää kohtaa on antanut
ajatuksia tähän kirjoitukseen.
Minulla on
takana mindfulness-ohjaajakoulutukseni kaksi
ensimmäistä koulutuspäivää. Tutustuimme toisiimme, muodostimme
pienryhmät, keskustelimme
erilaisista mindfulness-kursseista ja tietenkin
teimme myös mindfulness-harjoituksia. Mieleeni
jäi erityisesti harjoitus, jossa mietimme sisäistä säätilaa. Millainen
säätila on kehossasi? Entä mielessäsi? Onko aurinkoista, pilvistä,
myrskyistä tai ukkosta? Sisäinen säätila on harjoitus, joka jokaisen
olisi hyvä tehdä mahdollisimman usein. Miltä minusta tuntuu? Ja jos
tuntuu kovin synkältä ja pilviseltä, voisi miettiä mitä tarvitsen
voidakseni hyvin? Onko oma hyvinvointini ylipäänsä tärkeä minulle?
Pidänkö huolta omasta sisäisestä säätilastani?
Olen lukenut mindfulness-ohjaajaopintoihin
liittyen Rick Hansonin teosta Kehitä
buddhan aivot–52 helppoa harjoitusta. Ensimmäinen luku on
Ole itseäsi varten
. Monille se on vaikeampaa kuin
kuulostaa. Meistä monet on kasvatettu ajattelemaan, ettei omalla
itsellä ole niin suurta merkitystä kuin muilla. Kuvittele, millaista
on olla hyvä ystävä jollekin toiselle ihmiselle. Mieti sitten, olenko
minä sellainen ystävä itselleni?
Rick Hanson pyytää jokaista kysymään itseltään useaan kertaan
päivän mittaan: Olenko nyt itseni puolella? Pyrinkö toimimaan oman
etuni mukaisesti?
Hyviä tilanteita näille kysymyksille ovat
esimerkiksi kun itsellä on paha olla tai kun joku painostaa itseä
tekemään jotain. Itseltään voi kysyä: Mitä nyt olisi parasta tehdä,
kun olen itseni puolella?
Ja tehdä sitten se niin hyvin kuin
osaa.
Itseä varten oleminen tarkoittaa sitä, että välittää itsestään.
Kun pitää hyvää huolta itsestään, on myös enemmän annettavaa
toisille. Ja silloin myös oma sisäinen säätila pysyy hyvänä. Toki
elämään kuuluvat myös sateet, pilvet ja välillä myrskytkin, mutta ne
eivät enää tempaa niin paljon mukaansa, kun ne huomaa ajoissa ja on
myös keinoja tehdä asialle jotain.
Millainen on sinun sisäinen säätilasi tänään? Miten kehosi voi?
Entä mielesi?
30.4.2015
Jaa kavereille:
Luennoin pari päivää sitten Ipanaisella taaperoiden ja
leikki-ikäisten uniasioista. Nostin luennolla keskeiseksi univinkiksi
positiivisen nukkumaanmenon. Miten lapsen saa saatettua positiiviseen
tunnetilaan esimerkiksi hellyystankkauksen avulla ja miten lasta voi
auttaa rauhoittumaan ja rentoutumaan.
Hyvää yöunta edistäviä tekijöitä ovat esimerkiksi säännöllinen
vuorokausirytmi, aktiivinen vuorovaikutus, fyysinen liikkuminen ja
hellyys päivän aikana sekä positiiviset ja säännölliset iltarutiinit.
Positiivisten asioiden vahvistaminen on toimivampaa kuin
lapsen kouluttaminen
vuorovaikutuksen torjumisella, koska
nukahtaminen edellyttää tyytyväistä ja rauhallista mieltä. Yksi osa
iltarutiineja voi olla satuhieronta.
Satuhieronta on satujen yhdistämistä kosketukseen ja kevyeen
hierontaan. Se on rentoutumista ja rauhoittumista, läsnäoloa ilon ja
leikin kautta. Myönteisen kosketuksen voima rauhoittaa lasta. Uni ei
tule käskemällä, mutta aikuinen voi auttaa lasta turvalliseen ja
rentoon olotilaan. Vanhemman tehtävä on rauhoittaa ja olla läsnä,
jotta lapsen on hyvä kääntyä kohti unen alkua: aikuisen tehtävä on
auttaa lapsi unikuntoon. Iltasatuhieronta on hyvä keino päästä
tankkaamaan läheisyyttä. Alaspäin suuntautuvat vedot rauhoittavat
lasta, kuten myös vedot kehon keskiosista kohti ääreisosia. Kun mieli
on levollinen ja hyvä, on unen saaminen helpompaa. Rauhallisen lapsen
voi jättää yksin nukahtamaan omaan sänkyynsä.
Sanna Tuovisen kirjassa Satuhieronta–läsnäolevan kosketuksen ja
sadun taikaa
on monia ihania satuhierontoja, myös
nukahtamistilanteisiin sopivia. Satuhierontoja voi myös keksiä itse
tai käyttää pohjana jotain lapselle tuttua tarinaa. Omat lapseni
haluavat monesti iltaisin kuulla tarinan kuluneesta päivästä. Mitä
kaikkea päivän aikana onkaan tapahtunut. Ja nyt on aika rauhoittua
unille. Hyvää yötä, olet rakas ja tärkeä juuri sellaisena kuin
olet. Pitkät, hitaat sivelyt selkään, käsiin, jalkoihin ja päähän.
Lasta voi myös lempeän napakasti koskettaa yhtä kehonosaa
kerrallaan ja sanoa: varpaat käy nukkumaan, jalkapohjat käy
nukkumaan, jaloille hyvää yötä. Vatsakin käy nukkumaan ja kädet. Koko
ihana tyttö / poika käy nukkumaan
. Ajatuskaruselli hidastuu, kun
huomio siirtyy päästä kehontuntemuksiin.
Olipa kerran pieni mehiläinen, joka lenteli, kierteli ja
kaarteli koko päivän. Se nautti lentämisestä, tuulesta ja toisten
mehiläisten tapaamisesta. Se lensi kavereiden kanssa. Välillä tuuli
tuiversi ja mehiläinen suorastaa pyöri tuulen mukana. Aurinko
paistoi ja auringon säteet lämmittivät mehiläistä. Tuli ilta ja kuu
nousi taivaalle. Se olikin täysikuu. Oli aika käydä nukkumaan. Hyvää
yötä, mehiläinen. Hyvää yötä myös sinulle lapseni. Olet ihana.
Rakastan sinua.
Meillä satuhieronta on ollut osa iltarutiineja jo pitkään. Oletko
sinä käyttänyt satuhierontaa iltaisin? Millaisia vinkkejä sinulla on
lapsen rauhoittamiseen illalla?
Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat kirjoitukseni:
21.4.2015
Jaa kavereille:
Lasten tarpeet, työn vaatimukset, kotityöt, puolison tarpeet,
lasten harrastukset, vanhenevat vanhemmat, ystävät ja heidän huolensa,
päiväkodin ja koulun vanhempainyhdistys, lemmikit, mökki… ja
viimeisenä minä itse. Jos aikaa riittää. Jos edellä mainituilta
asioilta sattuisi jäämään aikaa ja energiaa, sitten voisin tehdä
jotain itseäni varten. Kuulostaako tutulta?
Koenko itseni tärkeäksi? Annanko itselleni luvan huolehtia
itsestäni? Koenko, että minun tarpeillani on merkitystä? Olemalla
ensin olemassa, näkyvä ja läsnä itselleni voin olla sitä myös
muille. Kuuntelemalla ensin itseäni voin kuunnella aidosti myös
muita. Olemalla hyvä itselleni olen parempi myös muiden kanssa.
Tuntemalla rakkautta ensin itseäni kohtaan voin tuntea aidosti
rakkautta myös muita kohtaan.
Vanhemmuudessa olisi hyvä muistaa, että itsestä huolehtiminen ei
ole ketään vastaan. Mistä minä nautin? Voisinko suoda itselleni jotain
nautinnollista tänään, huomenna ja myös ensi viikolla? Mitä se voisi
olla? Jokaiseen päivään olisi hyvä löytää pieniä hetkiä, jotka tuovat
hyvää mieltä ja rauhoittumista. Näitä pieniä hetkiä voivat olla
esimerkiksi hyvä ruoka, inspiroiva aikakausilehti, tulppaanikimppu,
vartalovoide, oma rauhallinen hetki katsellen ikkunasta ulos,
venyttely, rauhallinen iltapalahetki tai vaikkapa jalkakylpy. Olisi
hyvä tehdä jotain iloa ja kivaa tuottavaa, vaikka vain muutaman
minuutin ajan. Arjen ilolle on luotava kasvualusta.
Olisi tärkeää, että jokaiseen päivään sisältyisi hetkiä, jolloin
vanhempi rentoutuu ja lepää ja hetkiä, jolloin vanhempi nauraa.
Hyvinvoiva elämäntapa on arvostusta, rakkautta ja ystävällisyyttä
itseä kohtaan. Se on päivittäistä asennoitumista ja virittymistä
hyviin asioihin, toistuvia pieniä ja isoja valintoja hyvään suuntaan.
Hyvinvoiva elämäntapa on sitoutumista omaan hyvinvointiin ja sen
pitämistä tärkeänä.
Miten sinä pidät huolta itsestäsi ja lataat akkujasi? Millainen on
sinun Oman Hyvinvoinnin Reseptisi?
14.4.2015
Jaa kavereille:
Mitä on mindfulness? Se on
tietoisuustaitoja, hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Se on aistien
herättelyä. Omien ajatusten hyväksymistä. Arvostelemattomuutta.
Rakkauden välittämistä itselle ja sen jälkeen muille.
Mindfulnessissa on tarkoitus huomata, mitä
juuri siinä hetkessä tapahtuu ja mitä omassa päässä liikkuu,
arvioimatta ja arvostelematta mitään.
Olen aloittamassa opinnot mindfulness-ohjaajaksi.
Olen työstänyt koulutukseen liittyvää ennakkotehtävää. Mitä
mindfulness on tuonut elämääni? Millaisia
käännekohtia olen kokenut? Mitä hyvää olen oppinut itsestäni
harjoittelun aikana?
Aloin tutustua mindfulnessiin kolmisen vuotta
sitten. Huomasin, että mindfulness-kursseja
tarjotaan työväenopistoissa ja aikuisopistoissa ja että myös
psykiatrian puolella mindfulness on kova
sana
. Kävin erilaisia lyhytkursseja, jotka vähän tutustuttivat
minua mindfulnessin maailmaan. Vuosi sitten keväällä
osallistuin mindfulness-intensiivikurssille ja
viime syksynä jatkokurssille. Niiden myötä minulle avautui, miten
laajasta asiasta on kyse.
Olen omassa elämässäni saanut valtavan
hyödyn mindfulnessista ja siksi haluan
kouluttautua myös ohjaajaksi ja näin päästä viemään eteenpäin
mindfulness-sanomaa.
Mitä mindfulness on tuonut elämääni? Koen,
että tiedostan paremmin kehoni tuntemukset ja omat tunteeni ja
ajatteluni. Osaan katsella asioita aiempaa laajemmasta
perspektiivistä. Tunnistan esimerkiksi: Tämä on stressaantunutta
ajattelua.
En lähde enää negatiiviseen ajatteluun mukaan niin
voimakkaasti. Osaan ohjata itseäni aiempaa paremmin myönteisen
ajattelun äärelle. Lasten kanssa olen rauhallisempi ja huomaan
ottavani tauon ennen reagointia. Olen siirtynyt automaattiohjauksesta
tietoiseen reagointiin. Tiedostan sisäisen puheeni enkä anna sille
enää niin paljon valtaa. Olen oppinut lempeyttä itseäni kohtaan. Ja se
on ollut iso askel, olen ollut vuosia suorittaja ja piiskannut itseäni
aina vaan parempiin suorituksiin. Olen myös oppinut olemaan
taistelematta tunnetta vastaan. Kun tunteen antaa tulla ja olla ja
hyväksyy sen, se menee paljon nopeammin pois. Ennen jäin vellomaan
tunteisiin kiinni päiväkausiksi. Tai jopa viikkokausiksi. Minulla on
hyvin yliaktiivinen mieli, joka on tyypillisesti ajatellut asioita
negatiivisen kautta. Nyt olen oppinut toisenlaista tapaa ajatella
asioita. Mindfulness on tuonut hyvinvointia
elämääni.
Mindfulness-ohjaajaopintoni sisältävät sekä
teoriaa, käytäntöä että ohjausharjoittelua. Minua kiinnostaa
erityisesti mindfulness ja vanhemmuus. Mitä
mindfulness voi tuoda vanhemmuuteen? Mitkä ovat
sen hyödyt vanhemmuudessa? Miten lapsille voi opettaa
mindfulnessia?
Onko mindfulness sinulle tuttua?
Mitä mindfulness on tuonut sinun elämääsi?