Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
16.4.2017
Jaa kavereille:
Tulin äidiksi 29-vuotiaana. Olin ajatellut etukäteen, että minusta
tulee ihana äiti. Olin opiskellut sosionomiksi ja ollut töissä
päiväkodissa. Olin toimintaterapeuttiopintojeni loppusuoralla
odottaessani esikoista. Olin tehnyt vuosia töitä lasten
harrasteryhmien ohjaamisen parissa. Lasten maailma oli minulle tuttua.
Ja koska lasten kanssa oleminen oli minulle tuttua, ajattelin, että
myös vanhemmuus on minulle helppoa ja ihanaa.
Kuvitelmat ja todellisuus
Sain esikoisen, joka oli
kovin itkuinen, hän itki vatsavaivojaan monta tuntia päivässä. Olin
etukäteen kuvitellut, että kun minusta tulee äiti, olen
pullantuoksuinen ja kun mies tulee töistä kotiin, meillä on aina hyvää
ja ravitsevaa ruokaa. Ja niitä vastapaistettuja pullia. Ja olemme
lapsen kanssa iloisia ja onnellisia. Näin ei kuitenkaan käynyt. Kun
mies tuli töistä kotiin, olin vastassa usein kiukkuisena ja ehkä juuri
ja juuri olin ehtinyt vaihtaa päälleni päivävaatteet. Ruokaa yleensä
oli, mutta niitä ihania vastapaistettuja pullia ei ollut koskaan.
Pääasiassa olin aika kiukkuinen ja olin jatkuvasti väsynyt. En osannut
antaa hoitovastuuta miehelle, sillä minun piti suorittajaäitinä hoitaa
kaikki itse. Niin lapsi, koti kuin kaikki muukin. Suorittaminen, joka
oli ollut pitkään läsnä elämässäni ja näkynyt opiskeluissani, oli
siirtynyt vanhemmuuteen.
Jatkuvaa suorittamista
Parin vuoden päästä syntyi vielä toinen lapsi. Arki asettui
uomiinsa ja moni asia sujui hyvin. Kävimme kerhoissa, puistossa ja
tapasimme ystäviä. Tykkäsin olla kotona lasten kanssa. Luimme paljon
kirjoja, loruttelimme, leikimme. Meillä oli mukavaa, mutta minä olin
usein kireä kuin viulunkieli. En osannut rentoutua ja rauhoittua.
Harvoin pysähdyin hetkiin. Koko ajan piti tehdä jotain. Piti tehdä
ruokaa, pyykätä, leikkiä lasten kanssa, siivota kotia. Vaikka tein
paljon lasten kanssa, en omasta mielestäni kuitenkaan osannut tehdä
asioita oikealla tavalla. Aina olisin voinut tehdä paremmin. Puhuin
itselleni rumasti. Näin itseni rumana ja usein huonompana kuin muut.
Äitinä tiesin olevani hyvä ja meillä oli moni asia todella
loistavasti. Silti soimasin tapaani olla vanhempi. Olin usein
stressaantunut, ja stressi johti uniongelmiin.
Mindfulnessista apua koko elämään
Löysin mindfulnessin muutama vuosi
sitten. Menin kurssille löytääkseni apua unettomuuteeni. Ajattelin,
että saan elämääni keinon, jolla voin vaikuttaa unettomuuteeni.
Ensimmäisen kurssin käyminen johti seuraavaan ja taas
seuraavaan. Mindfulness alkoi avautua minulle
pikku hiljaa. Hain keinoa unettomuuteeni, onnekseni sain
mindfulnessista paljon enemmän. En pelkästään
yhtä keinoa vaan kokonaan uudenlaisen hyvinvoivan elämäntavan. Opin
olemaan rennompi ja levollisempi arjessa. Koko ajan ei tarvitse tehdä
jotain. Opin pysähtymään hetkiin. Opin olemaan myötätuntoisempi
itselleni ihmisenä ja vanhempana. Opin näkemään elämässä ja arjessa
kauneutta ja positiivisuutta. Muistan joskus ajatelleeni, että hokema
Onni löytyy arjesta
on suuri vitsi. Arki on pakkopullaa ja
ikävää, onni löytyy lomalta tai viikonlopusta. Arki tuntui
suorittamiselta eikä silloin ole aikaa miettiä onnellisuutta tai
pysähtymistä. Nyt arki tuntuu parhaalta osalta elämää. Arki pienine
kohtaamisineen ja hetkineen.
Minun mindfulness-polkuni johti myöhemmin
ohjaajakoulutukseen asti. Mindfulness on tuonut
niin paljon hyvää elämääni, että haluan tarjota myös muille
vanhemmille mahdollisuuden tutustua mindfulnessiin.
Minulta kysellään usein, miten auttaa taapero- tai
leikki-ikäistä lasta rauhoittumaan unille. Mitä lempeitä keinoja on
tukea lapsen rauhoittumista? Kun lapsen mieli on levollinen, on
helpompi myös nukahtaa. Jokaisella vanhemmalla on varmaankin
kokemuksia siitä, että sillä hetkellä, kun pitäisi rauhoittua unille,
lapsi juokseekin pitkin kotia, nousee sängystä kymmenen kertaa ylös
pissalle ja juomaan ja taistelee unta vastaan.
Uskon, että positiivisten asioiden vahvistaminen on toimivampaa
kuin lapsen kouluttaminen
vuorovaikutuksen torjumisella. Tässä
muutama keino positiiviseen nukahtamishetkeen.
- On hyvä oppia näkemään lapsesta väsymyksen merkit ja
reagoida niihin ajoissa. Yliväsynyttä lasta on vaikea
rauhoitella unille, kun aivot ovat ylikierroksilla. Monesti
nukkumaanmenon aikaistaminen auttaa.
- Iltasatu on miellyttävä ja ihana rutiini. Lapsen
nukahtamista tukemaan on kirjoitettu myös erityisiä, rentoutumista
tukevia satuja. Esimerkiksi suosioon noussut kirja
Kani
joka tahtoi nukahtaa
ja saman kirjailijan uudempi kirja Norsu
joka tahtoi nukahtaa
. Kirja Nuutti Pikkukuutti
on lempeä
ja suloinen nukahtamistarina, joka johdattaa rentoutumisen
polulle. Tämän kirjan mukana on myös cd-levy, jossa on kirjan tarina
luettuna. Pikkukarhun nukkumaanmenokirja
johdattaa lapsen
meditatiiviselle matkalle kohti unta.
- Mindfulness-tyyppiset
harjoitukset auttavat lasta rauhoittumaan ja keskittymään
esimerkiksi hengitykseen tai kehoaistimuksiin. Lapsen voi opettaa
keskittymään vaikkapa hengitykseen asettamalla pehmolelun lapsen
vatsan päälle ja ohjaamalla lasta kohdistamaan hengitystä vatsaan.
- Lapsen koskettaminen pumpulipallolla
nukkumaanmenohetkellä esimerkiksi kasvoihin ja käsiin auttaa lasta
keskittymään kosketuksen aistimiseen.
- Koskettaminen auttaa lasta rauhoittumaan. Kun
laitat lapsen nukkumaan kosketa lempeän napakasti yhtä kehonosaa
kerrallaan ja sano:
Varpaat käy nukkumaan, jalkapohjat käy
nukkumaan, nilkoille hyvää yötä…
Etene näin koko keho päälaelle
asti. Tämä rauhoittaa molempia, sekä vanhempaa että lasta.
Ajatuskaruselli hidastuu, kun huomio siirtyy päästä
kehontuntemuksiin.
- Satuhieronta tukee lapsen rentoutumista ja
rauhoittumista. Olen aiemmin kirjoittanut
blogitekstin Satuhieronta
auttaa lasta nukahtamaan.
Millaisia keinoja sinulla on tukea lapsen rauhoittumista unille?
Voit lukea myös seuraavat kirjoitukseni:
Moni vanhempi ja lasten kanssa työskentelevä miettii, miten
tukea lapsen kykyä rauhoittua ja miten auttaa lasta säätelemään
tunteitaan. Mistä löytää tietoa näistä asioista? Mistä
löytää käytännön keinoja? Näitä olen myös itse miettinyt sekä
vanhempana että ammattilaisena.
Lapsi oppii käyttäytymisensä säätelyä vain sopivasti
kuormittuneena. Miellämme lapsen helposti
huonokäytöksiseksi, jos hänen käyttäytymisensä ei mielestämme sovi
tilanteeseen. Esimerkiksi sukujuhlissa energiaa pursuvaa ja
liikkeeseen pyrkivää lasta pidetään usein
kurittomana. Näennäisesti huonossa käyttäytymisessä on
kuitenkin kyse oman kuormituksen säätelystä. Lapsi säätelee
omaa stressiään liikkeen avulla. Jos säätelyyn ei ole mahdollisuutta
tai sen tarve sivuutetaan, kuormitus kasvaa liian suureksi. Kuormitus
ei ole itsessään huono asia. Oleennaista on tasapaino, jota voi
tavoitella säätelemällä kuormituksen lisäksi vireyttä ja tunteita sekä
vahvistamalla sisäistä rauhoittumisjärjestelmää. Näitäkin keinoja voi
oppia jo lapsena.
Kirja Tenavat tasapainoon. Näin autat lasta säätelemään vireyttä ja
kuormitusta antaa keinoja lapsen vireystilan, kuormituksen ja
tunteiden säätelyn sekä sisäisen rauhoittumisjärjestelmän
vahvistamiseen. Lisäksi kirjassa on perustietoa vireyden ja
kuormituksen taustalla olevista tekijöistä. Kirjan keinoissa
yhdistellään mindfulnessia, toimintaterapiaa ja
sensorisen integraation terapiaa. Kirjan kirjoittaja Merja Tompuri on
toimintaterapeutti.
Koska hyvinvoiva aikuinen vahvistaa lapsen hyvinvointia,
kirjassa on kiinnitetty huomiota myös aikuisten tasapainon
tukemiseen. Kirjassa on runsaasti erilaisia tehtävä- ja lomakepohjia
sekä aikuisen käyttöön että lapsen kanssa tehtäväksi.
Aikuinen pystyy arvioimaan esimerkiksi oman arjen tasapainoa lomakkeen
kysymysten avulla ja lapsen kanssa pystyy miettimään vaikkapa omia
ikäviä tunteita ja ilon aurinkoa.
Kirjassa on paljon harjoituksia ja tarinoita, joita on
helppo hyödyntää lapsen kanssa. Harjoitukset ovat konkreettisia ja
lapsen maailmaan vietyjä. Pidin erityisesti näkökulman
vaihtamiseen ja kiukun tunteen käsittelyyn liittyvistä
harjoituksista. Mieleeni jäi erityisesti tunnepommi-harjoitus. Kuinka
kuvaavaa: Tunnepommi. Mikä sen voi sytyttää? Kuinka pitkä pommin
sytytyslanka on? Mitä tapahtuu, jos pommi räjähtää? Miten räjähdys
vaikuttaa ympäristöön ja toisiin ihmisiin? Pidin myös uhka- ja
puolustusjärjestelmän toimintaan liittyvästä teoriaosuudesta ja
harjoituksista. Tarina Manteli-koirasta kuvaa hyvin lapsentasoisesti
sitä, mitä stressireaktiossa tapahtuu ja mikä tarkoitus
stressireaktion heräämisellä on.
Sain kirjasta ajatuksia ja myös ihan konkreettisia harjoituksia
niin lasten tunnetaito-
kuin mindfulness-ryhmiinkin. Kirja sopii
mielestäni hyvin erityisesti lasten kanssa työskenteleville
(päiväkotien, kerhojen, alakoulun henkilökunta), terapeuteille
(fysioterapeutit, toimintaterapeutit, puheterapeutit),
mindfulness-ohjaajille, lasten
tunnetaito-ohjaajille yms. Lisäksi kirja sopii vanhemmille, jotka
etsivät keinoja lapsen tunteiden säätelyn ja rauhoittamisjärjestelmän
tukemiseen.
Sain kirjan arvostelukappaleeksi PS-kustannukselta.
15.2.2017
Jaa kavereille:
Jokainen lapsi kiukustuu, raivostuu, turhautuu.
Se on hyvä asia, sillä sopiva määrä turhautumista saa ponnistelemaan
ja kasvua ja kehitystä liikkeelle, kunhan samalla onnistumisen
kokemuksiakin on riittävästi.
Pienen lapsen tunteidensäätelykyky on vielä kehittymätön. Hän ei
kiukuttele pahuuttaan. Kiukkukohtauksen iskiessä lapsi tuntee
neuvottomuutta tunteidensa keskellä. Lapselta ei pidä vaatia asioita,
joihin hän ei vielä kehityksensä puolesta ole valmis.
Aivojen alatie
Kiukun hetkellä aivot menevät helposti aivojen alatielle
eli hätätilaan. Kiukku sumentaa aivot niin, ettei mikään järkevä puhe
mene perille. Silloin lapsi tarvitsee
rinnalleen turvallisen ja rauhallisen aikuisen, jotta
hän pystyy koostamaan itsensä aikuisen tuella. Lapsi tarvitsee kiukun
hetkellä varmuutta siitä, että aikuinen rakastaa häntä kiukkuamisesta
huolimatta. Jos aikuisen aivot menevät alatielle lapsen kiukutessa ja
aikuinen huutaa ja raivoaa, se voi olla lapselle hyvin pelottava
kokemus. Vanhemman tehtävänä on kannatella lasta romahduksen hetkellä
ja tukea lasta tunteiden säätelyn kehittymisessä. Lapsen on
helpompi rauhoittua, kun aikuinen pysyy rauhallisena.
Aikuinen voi estää aivojen alatielle menoa esimerkiksi
pitämällä huolta omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan,
tunnistamalla omia tunteitaan sekä niiden taustalla olevia tarpeita ja
miettimällä jo etukäteen itselleen rauhoittumiskeinoja. Näitä
rauhoittumiskeinoja voivat olla vaikkapa hengittäminen syvään,
vesilasin juominen ja rauhoittava sisäinen puhe.
Turvallinen aikuinen lapsen tukena
Pitelemätön raivo on lapselle pelottava kokemus.
Kiukkukohtaus kertoo, että lapsen kestokyky on tullut täyteen.
Lapsen näkökulmasta tunteiden hallinnan menettäminen on totaalinen
romahdus. Lapsen jättäminen yksin haastavien tunteiden kanssa tekee
tilanteesta vielä pelottavamman. Lapsi tarvitsee turvallisen aikuisen
apua kestääkseen tunneryöppynsä.
Vihaisiin tunteisiin on kaikilla lupa. Oikeus vihan
tunteeseen ei kuitenkaan oikeuta mihin tahansa tekoon.
Itsensä, muiden ja tavaroiden vahingoittaminen pitää kieltää ja
estää. Lapselle voi ehdottaa sallittuja tapoja purkaa kiukkua. Näitä
tapoja voivat olla vaikkapa jalkojen tömistäminen, käsien puristaminen
nyrkkiin tai erilaiset itsen rauhoittamiskeinot hengittämisen
avulla.
Mikä auttaa sinua rauhoittumaan kiukun hetkellä? Millaisia tapoja
kiukun purkamiseen olet opettanut omille lapsillesi?
Myötätunto itseä kohtaan on välttämätöntä hyvälle
vanhemmuudelle. Olemalla myötätuntoinen itselleen vanhempi
kestää paremmin turhautumiset ja hankaluudet, joita vanhemmuuteen
liittyy. Tuolloin vanhemmuus tuntuu vähemmän rankalta ja sisältää
enemmän iloa.
Monet vanhemmat suhtautuvat itseensä hyvin kriittisesti, ja
myötätunnon osoittaminen itselle voi tuntua hyvinkin vieraalta
ajatukselta. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että
myötätuntoisesti omiin epäonnistumisiin ja puutteisiinsa suhtautuvat
voivat huomattavasti paremmin kuin ne, jotka jatkuvasti kritisoivat ja
syyttelevät itseään.
Jokainen vanhempi menettelee joskus väärin. Tiuskii tai on
huomaamatta lasta. Kun suhtaudumme itseemme myötätunnolla, on
helpompi kestää nämä puutteet itsessään vanhempana ja pyytää
käytöstään anteeksi. Tämä auttaa lasta tuntemaan, että häntä
rakastetaan ja myös tekee lapselle tiettäväksi, että vanhemmat ovat
myös inhimillisiä, erehtyväisiä ihmisiä. Ja virheet eivät ole mikään
maailmanloppu.
Epätäydellisyys kuuluu elämään
On tärkeää pyytää lapseltaan anteeksi, kun on mennyt liian
pitkälle, mutta yhtä tärkeää on olla kritisoimatta itseään
liikaa. Etenkään lapsen nähden. Unohdin käydä hakemassa
bensaa, vaikka tankki on melkein tyhjä! Kyllä minä olen tyhmä ja
vastuuton.
Tämä viestii lapselle, että itsensä kritisoiminen on
arvostettavaa ja asianmukainen reaktio, kun ei ole tyytyväinen
itseensä. Mutta kuka meistä haluaa lastensa kärsivän
itsekritiikin kourissa samalla tavalla kuin on itse joutunut
kärsimään? Jos vanhempi repii itsensä kappaleiksi silloin,
kun on itse töpeksinyt, hän lähettää lapsilleen väärän viestin.
Paljon parempaa esimerkkiä antaa, kun oman rajallisuutensa myöntää
lasten edessä selvästi, mutta myötätuntoisesti: Onpa ärsyttävää.
Unohdin käydä ostamassa bensaa ja nyt tankki on tyhjä. Töissä on viime
viikolla ollut melkoinen kiire, joten eipä mikään ihme, että se
unohtui. Bensaa taitaa kuitenkin olla sen verran, että pääsen
huoltoasemalle.
Esimerkin näyttäminen lapselle on yksi
tehokkaimmista keinoista opettaa lapsia suhtautumaan itseensä
myötätuntoisesti. Tärkeää on opettaa lapsille, että virheiden
tekeminen on sallittua ja että epätäydellisyys kuuluu
elämään.
Ennen kuin alkaa torua lasta, vanhemman kannattaisi
miettiä, onko hänen omassa reaktiossaan kyse egon
puolustamisesta. Samastuuko vanhempi lapseensa, jolloin hän
kokee tämän huonon käytöksen antavan hänestä itsestään huonon
vaikutelman? Kun lapsi vääntelehtii ravintolassa koko ajan eikä pysty
istumaan hiljaa paikallaan, onko ongelmana todella vääntelehtiminen
vai se, että muut paikalla olevat ajattelevat äidin tai isän olevan
huono vanhempi, koska lapsi käyttäytyy huonosti? Jos vanhempi ei pysty
myöntämään, että kyse on hänestä itsestään ja suhtautumaan
myötätuntoisesti tämän erittäin inhimillisen reaktion johdosta, hän
luultavasti hoitaa tilanteen huonosti. Jos taas itseensä
suhtautuu myötätuntoisesti, on helpompi suhtautua lapseensa
myötätuntoisesti.
Mindfulness lisää itsemyötätuntoa
Mindfulness on yksi keino lisätä
itsemyötätuntoa omaan elämään. Jotta itselleen voi olla myötätuntoinen
täytyy ensin huomata ne hetket, kun soimaa itseään tai tuntee
syyllisyyttä ja
riittämättömyyttä. Mindfulness auttaa
huomaamaan omia ajatuksia. Mindfulnessin myötä
voi oppia myös pysymään tässä hetkessä ilman että mieli lähtee
ylireagoimaan tilanteisiin. Tietoinen läsnäolo tuo takaisin
nykyhetkeen ja mahdollistaa tilanteen tarkastellun tasapainoisesti ja
se on itseen kohdistuvan myötätunnon perusta.
Onko sinun helppoa vai vaikeaa suhtautua itseesi myötätuntoisesti
vanhempana?
Lähde: Itsemyötätunto. Luovu itsesi soimaamisesta ja löydä
itsevarmuutesi
, Kristin Neff