Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
Ohjaan Lasten Tunnetaitoryhmiä. Mitä tunnetaitoryhmässä tapahtuu?
Mitä lapsi saa tunnetaitoryhmän kautta? Mitä hyötyä lapselle on
tunnetaitoryhmästä?
Tunnetaitoryhmä tukee ja kannustaa lasta
Tunnetaitoryhmissä harjoitellaan taitoja, joista on hyötyä
koko elämään. Tunnetaitoryhmä tarjoaa lapselle ja vanhemmalle tukea
kodin tunnekasvatuksen rinnalle. Vanhemmat ovat mukana
kahdella kurssikerralla, ja nämä kerrat mahdollistavat sen, että myös
vanhemmat saavat käyttöönsä uusia keinoja tunnekasvatukseen ja lapsen
tunteiden ymmärtämiseen.
Tunnetaitoryhmässä lapsi oppii tulemaan tietoiseksi
tunteistaan ja tunnistamaan niitä. Lapsi oppii ilmaisemaan
tunteitaan luovin keinoin (liike, musiikki, maalaaminen, leikit).
Lapset saavat keinoja oman itsen rauhoittamiseen ja tästä
taidosta on hyötyä esimerkiksi kiukun tai kovan jännityksen
hetkellä. Ryhmässä on tavoitteena edistää lapsen tervettä
minäkuvaa ja itsetuntemusta. Tunnetaitoryhmä auttaa
kasvattamaan lapsen itsearvostusta: Olen tällainen, ja minussa on
paljon vahvuuksia.
Tunnetaitoryhmän menetelmistä
Tunnetaitoryhmässä harjoitellaan tunne- ja
tietoisuustaitoja luovin ja hauskoin menetelmin turvallisessa
pienryhmässä. Ryhmässä käytetään menetelminä esimerkiksi
maalaamista, piirtämistä, leikkaamista ja liimaamista,
mindfulness-harjoituksia, soittamista, liikkumista ja
satuhierontaa. Lapset saavat mukaansa joka kerralla myös pieniä
kotitehtäviä, joita voivat tehdä kotona yhdessä vanhemman
kanssa. Kotitehtäviin kuuluu esimerkiksi myönteisen kirjeen
kirjoittaminen lapselle, lapsen tunnepommien tunnistaminen ja niiden
pohtiminen, perheen riitelysääntöjen luominen ja koko perheen
vahvuuksien miettiminen.
Vanhemmat ovat mukana ensimmäisellä ja viimeisellä
ryhmäkerralla. Ensimmäisellä ryhmätapaamisella teemana on
kiukku ja sen kohtaaminen ja myös vanhemmat saavat keinoja lapsen
kiukun kohtaamisen ja rauhoittumisen tukemiseen. Viimeisellä kerralla
teemana on onnen asiat perheessä ja tällä kerralla lapset tekevät
yhdessä vanhempien kanssa onnenrasiat, joiden kautta pääsee pohtimaan
hyviä asioita omassa perheessä. Molemmilla kerroilla vanhempien
ollessa mukana ryhmässä, teemme myös satuhierontaa ja perheet saavat
tästä ihanan työkalun myös omaan arkeensa.
Vanhemmat saavat jokaisen ryhmäkerran jälkeen sähköpostilla
tietoa käsitellyistä teemoista ja infoa itselleen vanhempana.
Vanhempien infokirjeiden teemoja ovat esimerkiksi: Miten tukea lasta
tunnereaktioissa? Lapsen rauhoittumisen tukeminen. Lupa kaikenlaisiin
tunteisin. Liikennevalot tunteiden hallintaan. Myönteisten tunteiden
lisääminen vanhemmuudessa.
Tunnetaitoryhmän tavoitteet
Tunnetaitoryhmän tavoitteena on antaa lapselle eväitä koko elämää
varten. Tavoittena on tutustuttaa lapsia tunteisiin, niiden säätelyyn
ja tuoda esille tietoisuuden ja rauhoittumisen tärkeyttä. Mitä
nuorempana näiden taitojen harjoittaminen aloitetaan, sitä
empaattisempia, tunne-elämältään tasapainoisempia
ja itsetunnoltaan terveempiä
aikuisia lapsista kasvaa.
Katso seuraavat alkavat
tunnetaitoryhmät ja tunnetyöpajat täältä!
20.6.2017
Jaa kavereille:
Miten saada lapsi tottelemaan
on yksi suurimmista
kysymyksistä, mitä vanhemmat pohtivat. Vanhemmat haluavat, että lapsi
tottelisi ilman että samasta asiasta pitää sanoa monta kertaa. Mitä
totteleminen on? Millaisia ajatuksia totteleminen sinussa herättää?
Ajattelen, ettei lapsen tarvitse aina totella.
Lähden kasvatuksessa siitä, että lapsi
saisi työkaluja oman ajattelun kehittymiseen ja oppisi miettimään
tilanteita. Ajattelen, että aikuisen tehtävä on opettaa lapselle uusia
ongelmanratkaisutaitoja ja antaa lapselle välineitä tunteiden
hallintaan. On myös tärkeää, että aikuinen oppisi näkemään, mitä
lapsen ns. tottelemattomuuden takana on. Sillä myös aikuisen oletukset
siitä, että lapsen pitäisi aina totella, ovat monesti aika pöhköjä.
Myös lapsella on oikeus tulla kuulluksi. Lapset ovat lapsia, heidän
kuuluu saada käyttäytyä kuten lapset.
Aikuisen on hyvä tuulettaa omia ajatuksiaan
Miksi haluat, että lapsesi tottelee sinua? Siksi, että sanot niin?
Mietitkö, mitä se kertoo sinusta vanhempana, jos lapsesi ei tottele
sinua?
Mitä totteleminen sinulle merkitsee?
On hyvä kuunnella itseään eri tilanteissa ja miettiä, onko se sinun
oma äänesi, joka siellä taustalla puhuu, vai puhutko nyt samalla
äänellä ja teetkö samalla tavoin kuin vanhempasi ovat tehneet.
Miksi kyseinen asia on sinulle on niin tärkeää, että haluat itse
riidellä esim. siitä, että lähdette puistosta pois tunnin päästä tai
että läksyt pitää tehdä heti koulun jälkeen? Kyseenalaista omaa
ajatteluasi! Mieti ja etsi perusteluja!
Monet meistä tämän päivän vanhemmista on kasvatettu
auktoriteetilla, vallalla ja pelolla ja tämä saattaa näkyä myös
ajatuksissa tottelemisen suhteen. Haluatko itse toimia kasvattajana
samalla tavoin kuin omat vanhempasi? Mitä hyvää omien vanhempiesi
kasvatustavoissa oli, mitä haluat tehdä eri tavoin?
Sen sijaan, että odottaa lapselta tottelua joka tilanteessa, on
hyödyllisempää pohtia seuraavia kysymyksiä:
- Miksi lapsi käyttäytyy eri tavoin kuin toivon?
- Mitä tarpeita hänellä on toimintansa taustalla?
- Mitä toivon lapsen oppivan?
- Miten voisin sen parhaiten hänelle opettaa?
Mielestäni kysymyksen miten saada lapsi tottelemaan
sijasta
olisi parempi kysyä, miten saan lapseni kuuntelemaan tai miten
voimme toimia paremmin yhteistyössä.
Muutamia keinoja, joiden avulla aikuisen ja lapsen yhteiselo on
sujuvampaa
Molemminpuolinen kunnioitus ja reilu suhde
Jos haluat, että lapsesi kuuntelee sinua, kuuntele myös lasta.
Jotta lapsesi voisi kunnioittaa sinua, sinun tulee kunnioittaa
häntä. Silloin kun viestität, että lapsen tunteet, toiveet, tarpeet ja
ajatukset ovat tärkeitä silloinkin, kun olet eri mieltä, osoitat
kunnioitusta lasta kohtaan. Mene lapsen tasolle puhuessasi hänelle,
puhu empaattisella äänellä ja ennakoi tilanteita.
Hyvän huomioimista ja riittävästi myönteistä vuorovaikutusta päiviin
Mitä enemmän lapsi näkee hyvää itsessään sinun silmiesi ja sanojesi
kautta, sitä yhteistyöhaluisempi hän on. Päivässä on tärkeää olla
mahdollisimman paljon hyvän huomaamista, lapsen vahvuuksien
sanoittamista ja lapsen kehumista. On hyvä miettiä myös omaa
puhetapaansa. On parempi sanoa esimerkiksi kävele rauhallisesti
kuin
älä juokse
. Näin lapsi tietää, mitä sinä toivot hänen
tekevän.
Minä-viestien käyttö on aina tehokkaampaa kuin sinä-viestit.
Minä-viesteillä tarkoitetaan rakentavaa tapaa kertoa omista tunteista
ja tarpeista, minä-muodossa. Sinä-viestit ovat viestejä, joissa
kerromme toisesta jotain, usein kriittisesti ja syytellen. Mieti,
mikä ero on sanoa puolisollesi: Sinä olet taas unohtanut laittaa
pyykit kuivumaan
tai Minua harmittaa se, että pyykit haisevat
pahalta kun ne ovat olleet pitkään pyykinpesukoneessa
.
Aikuisen rauhallisuus
Aikuisen on tärkeä pysyä rauhallisena, vaikka lapsi tekisi eri
tavoin kuin itse toivot. Jos itse huudat, hermoilet ja tiuskit, et voi
odottaa lapseltasi hyvää ja mallikelpoista käytöstä. Pidä huoli omasta
hyvinvoinnistasi, jotta jaksat kasvatustilanteissa lapsen kanssa.
Opettele ottamaan tauko ennen reagointia. Hengitä muutama kerta
syvään. Tunne myötätuntoa itseäsi ja lastasi kohtaan.
Lapselta kysyminen
Kysy lapselta, miksei hän halua tehdä kuten haluat. Kuuntele
perusteluja, älä vaadi tottelemista. Suhtaudu empaattisesti lapsen
perusteluihin. Perustelujen kuunteleminen ei kuitenkaan tarkoita, että
tehtäisiin kuten lapsi tahtoo. Aina ei voi toimia lapsen tahdon
mukaan, mutta lapsella on näin mahdollisuus tulla kuulluksi ja saada
mielipiteensä esille.
Pyyntöjen perustelu
Kun haluat saada lapsen toimimaan, kuten toivoisit, perustele
pyyntösi. Kerro, miksi juuri tämän taidon oppiminen tai asian
tekeminen on hänelle tärkeää. Lapsen on helpompi noudattaa ohjeita,
kun hän ymmärtää niiden merkityksen.
Lopuksi
Millaisia lapsia sinä haluat kasvattaa? Tottelevaisia ja
auktoriteettiuskoisia, jotka tekevät aina kuten joku toinen sanoo? Vai
haluatko kasvattaa lapsia, jotka ovat itsenäisesti ajattelevia,
kuuntelevia, kriittisiä ja osaavat ratkaista ongelmia?
Voit lukea myös seuraavat kirjoitukseni:
Miksi tunnetaitoja on hyvä harjoitella?
Miten lapsi hyötyy tunnetaitojen harjoittelusta?
Tapaan paljon kursseillani ja
luennoillani vanhempia, jotka kertovat olevansa ihan pihalla omien
tunteidensa kanssa. Oman lapsen voimakkaat tunteet ovat nostaneet
esille tunteita, joita ei tiennyt olevan olemassakaan. Itsestä on
yht’äkkiä tullut äkkipikainen, kiivas ja huutava vanhempi, joka ei
pärjää omien tunteiden eikä myöskään lapsen tunteiden kanssa. Kaikilla
näillä vanhemmilla on sama kokemus: meidän ikäluokalle ei ole
päiväkodissa eikä koulussa opetettu tunnetaitoja. Eivätkä
omat vanhemmatkaan niitä ole osanneet opettaa. Joku on saattanut saada
hyviäkin malleja omasta kotikasvatuksestaan esim. tunteiden
nimeämiseen ja työstämiseen, suurin osa kokee, että omat tunnetaidot
ovat aika heikot. Tämä tunnetaitojen puute saattaa näkyä omassa
elämässä esimerkiksi niin, että on vaikea kohdata vihaa tai surua,
tunteet ryöpsähtävät hallitsemattomina esille tai että tunteita
yrittää vältellä, koska ei ole keinoja niiden läpikäymiseen. Tunteiden
tukahduttaminen saattaa näkyä epämääräisenä pahana olona tai kuin
höyrykattilamaisena paineena sisällämme. Tai masennuksena ja
psykosomaattisina oireina (päänsärky, lihasjännitykset). Aika yleistä
on se, että tunnistaa kaksi tunnetilaa: että on ihan ok ja että
v*tuttaa. Haluammeko me omille lapsillemme tätä samaa?
Lapset ovat paras mahdollinen kohderyhmä tunteiden
käsittelyn opettamista ajatellen. Tunnetaidot ja kyky
empatiaan kehittyvät hiljalleen vuorovaikutussuhteessa turvallisen
aikuisen kanssa. Tunteiden ja käyttäytymisen säätely on osa
itsesäätelyn taitoja. Niistä nousee kyky toimia ympäristölle
suotuisalla, tilanteeseen sopivalla ja omien tavoitteiden mukaisella
tavalla.
Mitä hyötyä hyvistä tunnetaidoista on?
Tutkimuksissa* on todettu, että tunnetaitoja
edistävillä menetelmillä kasvatetut lapset osaavat keskittyä paremmin,
kokevat enemmän positiivisia tunteita ja vähemmän negatiivisia
tunteita, ovat fyysisesti terveempiä, pärjäävät akateemisesti
paremmin, tulevat paremmin toimeen ystävien kanssa, ovat suositumpia
ikäistensä ja opettajiensa keskuudessa, selviytyvät paremmin
vastoinkäymisistä, pystyvät paremmin rauhoittamaan itsensä, ovat
vähemmän taipuvaisia väkivaltaan ja käyttäytymisongelmiin ja ajautuvat
harvemmin rikoksiin ja huumeisiin. Kukapa meistä ei haluaisi
edistää lapsissaan tuollaisia asioita?
Tunnetaidot voimavarana
Pitkällä tähtäimellä tunnetaidoilla on tärkeä merkitys
mielen hyvinvoinnin voimavarana. Ne auttavat paitsi omien
tunteiden säätelyssä, myös ongelmien ratkaisuissa. Lapsi tarvitsee
viestin siitä, että hänen tunteensa ovat luvallisia ja aikuinen kestää
hänen tapansa opetella niiden ilmaisua. Haaste on usein siinä, että
vanhemmilla itsellään ei ole hyviä tunnetaitoja ja heiltä puuttuu
tietoa, miten lasten tunnekasvatusta voisi lähteä tukemaan. Vanhemmat
haluavat toimia toisin kuin omat vanhemmat ovat tehneet, mutta eivät
tiedä miten. Juuri tästä syystä ohjaan Lasten Tunnetaitoryhmiä
ja tunnetyöpajoja, jotta lapset ja vanhemmat saisivat työkaluja
tunteiden kohtaamiseen ja säätelyyn.
Katso seuraavat alkavat tunnetaitoryhmät
ja tunnetyöpajat täältä!
* Tutkimustulokset ovat Jarkko Rantasen
kirjasta Vaikuta tunteisiin!.
13.5.2017
Jaa kavereille:
Millaiset mindfulness-harjoitukset ovat
lapsille sopivia? Lasten kanssa toiminnallisuus ja
leikinomaisuus ovat tärkeitä. Lapset lähtevät harjoituksiin
mukaan helpoiten uteliaisuuden ja leikin kautta,
varsinkin mitä pienemmistä lapsista on kyse. Rauhalliset ja
lyhytsanaiset ohjeet sopivat parhaiten harjoitusten ohjaamiseen. Alle
kouluikäiset lapset tarvitsevat mielikuvia ja konkreettista
havainnollistamista. Aikuisen oma malli läsnäolosta ja
rauhallisuudesta on tärkeää.
Tässä muutama vinkki lapsille
sopiviin mindfulness-harjoituksiin:
Arjen tilanteiden hyödyntäminen
Helpointa on
aloittaa mindfulness-harjoittelu arjen
tavallisissa hetkissä ihmettelemällä lapsen kanssa erilaisia
aistimuksia. Aikuinen voi näissä tilanteissa tietoisesti ohjata lasta
suuntaamaan huomiotaan kehontuntemuksiin tai muihin aistihavaintoihin
kuten haju-, maku-, kuulo- tai näköaistimuksiin. Miltä pasta maistuu,
kun sitä syö hitaasti? Miltä se tuntuu suussa? Miltä shampoo tuoksuu?
Mitä kaikkea metsässä voi kuulla, kun keskittyy äänien kuuntelemiseen?
Miltä rasva tuntuu iholla? Tuoksuuko se joltakin? Näin harjoitellen
lapsen luontainen kyky ihmetellä vahvistuu ja aikuisen usein kaavoja
noudattava elämä saa uusia sävyjä, kun aistit avautuvat
vastaanottamaan asioita, jotka ovat tässä koko ajan tarjolla, mutta
joita on vaikea autopilotista johtuen huomata.
Mindfulness-harjoituksesta on
hyvä tehdä lasta kiinnostava ja hänen maailmaansa sopiva.
Pieniä lapsia saattaa kiinnostaa esimerkiksi
supersankari-harjoitus. Supersankarilla on superkyvyt keskittyä eri
aisteilla. Hänellä on superkyky haistella, maistella, tuntea ja
kuulla, mitä ympäristössä tapahtuu.
Lapselle on hyvä opettaa syvä, vatsaan asti menevä hengitys
Oma hengityksemme on koko ajan mukanamme kulkeva väline läsnäolon
kokemiseen ja rauhan löytämiseen. Hengityksen havainnointi auttaa
keskittymään ja paha mieli voi helpottua rauhallisesti
hengitellessä. Jos jokin asia ärsyttää tai suututtaa, voi aina
keskittyä hengittämään, rauhoittua ja sitten selvittää tilanteen
järkevämmin.
Hengitysharjoituksia voi aluksi harjoitella pehmolelun eli
hengityskaverin kanssa. Pehmolelun voi laittaa lapsen vatsan päälle ja
seurata sen liikettä hengityksen tahdissa ylös ja alas. Hengityksen
on hyvä olla rauhallinen, sillä liian nopea tai voimakas hengitys
saattaa pelästyttää pehmolelun. Se kaipaa rauhallista ja tasaista
liikettä.
Kiitollisuus on yksi
osa mindfulnessia
Kiitollisuusharjoituksia voi liittää perheen yhteiseen ruokahetkeen
tai vaikkapa iltaan. Yhdessä voidaan miettiä viisi asiaa, jotka
menivät tänään hyvin tai joista voi olla kiitollinen. Lapsen kanssa
voi myös puhallella kiitollisuuden saippuakuplia, joiden myötä iloa ja
kiitollisuutta tuottavat asiat leviävät laajalle. Saippuakuplien
puhaltaminen toimii myös hyvänä apukeinona hengityksen
huomioimisessa.
30.4.2017
Jaa kavereille:
Unikoulu herättää mielipiteitä ja keskustelua niin puolesta kuin
vastaan. Tähän kirjoitukseen on koottu perusasioita unikoulusta.
Mikä on unikoulu?
Unikoululla tarkoitetaan keinoja, joilla lapsi opetetaan
nukahtamaan tai nukkumaan yönsä ilman aikuisen apua. Moni vauva on
tottunut nukahtamaan vaikkapa imettämiseen, pulloruokintaan tai
siihen, että aikuinen heijaa hänet sylissään uneen. Unikoulussa
lähdetään tukemaan lapsen itsesäätelyä ja hänen omia tapojaan
nukahtamiseen. Unitutkimuksissa ne lapset, jotka nukkuivat läpi yön
heräämättä, laitettiin muita useammin iltaisin hereillä omaan sänkyyn
ja lapset hakivat itse unen.
Missä lapsen olisi hyvä nukkua?
Perinteisten unikoulumallien kannattajat ovat yleensä sitä mieltä,
että paras vauvan nukkumispaikka on omassa pinnasängyssä. Itse lähden
siitä ajatuksesta, että perhe määrittelee itse missä he haluavat
lapsensa nukkuvan. Jotkut vanhemmat kokevat nukkuvansa paremmin, jos
vauva ei ole ihan vieressä vaan omassa pinnasängyssään, jolloin
vanhemmat eivät herää ehkä ihan kaikkiin vauvan äännähdyksiin. Jotkut
perheet taas nukkuvat parhaiten silloin, kun lapsi nukkuu vanhempien
välissä. Jos koko perhe kokee nukkuvansa parhaiten perhepedissä, niin
sitä voi jatkaa myös unikoulun aikana. Tällöin pyritään siihen, ettei
lapsi enää nukahtaisi rinnalle tai pulloruokintaan vaan alkaisi löytää
myös muita itsesäätelyn tapoja kuin imemisen.
Onko unikoulusta haittaa kiintymyssuhteelle?
Ohjaamani unikoulut perustuvat menetelmiin, joissa
kiintymyssuhdeteoria on vahvasti läsnä: lapsen tarpeisiin ja
tunteisiin vastataan ymmärtäen ja johdonmukaisesti. Lasta ei jätetä
yksin itkemään vaan hänet rauhoitetaan esim. koskettamisella ja
aikuisen läsnäololla. Lapsi voi aluksi reagoida uusiin
nukahtamisjärjestelyihin kiihkeästi itkemällä, mutta hän kestää
muutosten aiheuttaman harmin, kun vanhemmat ovat hänen saatavillaan ja
auttavat sietämään uusia tapoja. Itku sylin turvassa ei vaaranna
lapsen luottamusta vanhempiinsa.
Kuinka nopeasti unikoulu tuottaa tulosta?
Lapsen unikoulu kotona vaatii vanhemmilta päättäväisyyttä ja
määrätietoisuutta. Unikoulua ei pidä aloittaa, jos se ei vanhemmista
tunnu hyvältä ajatukselta. Kun kotiunikoulua noudatetaan
johdonmukaisesti, terveen lapsen nukkumisessa voi tapahtua muutoksia
jopa kolmessa‒neljässä yössä. Jotkut haluavat toteuttaa unikoulun
pikku hiljaa ja ensin opettaa lapsen nukahtamaan itsekseen ja vasta
myöhemmin vieroittaa yösyötöistä. Myös osittainen yövieroitus on
mahdollinen, jos ajatuksena on jatkaa vielä esim. aamuyön
imetyksiä.
Lisää pienten lasten uniasioista voit lukea näistä blogiteksteistä: