Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
Pienten lasten vanhemmuuteen liittyy usein väsymys. Lapsi heräilee
öisin ja herättää myös vanhempiaan. Vanhempien yöunet jäävät lyhyiksi,
kun vanhemmat ottavat illasta omaa aikaa ja menevät myöhään
nukkumaan. Ja aamuvirkut lapset heräävät jo kuudelta uuden päivän
touhuihin.
Kerromme mielessämme erilaisia tarinoita. Tarinoita on aina ja ne
voivat olla myös hyviä. Eduksi on kuitenkin luopua niistä silloin, kun
ne pahentavat omaa tilannetta. Yksi käytännön tilanne, jossa
tarinoista irtautuminen voi olla hyödyksi, on jatkuvan unenpuutteen
kohtaaminen.
Öisin ei kannata tuijottaa kelloa ja laskea omien unien määrää.
Väsymys on väsymystä, sitä ei kannata lietsoa lisää
ajatuksilla tämä on kamalaa
, en selviä
, olen kuin
humalassa
. Yleensä nämä ajatukset vain pahentavat
tilannetta. Väsymyksen voi ajatella tämän hetken tuntemuksena eikä
kannata lähteä rakentamaan kauhutarinoita loppupäivästä tai
huomisesta.
Mistä asioista voi olla kiitollinen tässä elämänvaiheessa? Vaikka
on väsynyt, niin kiitollinen voi olla vaikka siitä, että saa olla
kotona lapsen kanssa, jota kovasti toivoi ja jota rakastaa.
Unenpuutteen ja väsymyksen sijaan on hyvä keskittyä tähän
elämänvaiheeseen ja arjen ohikiitäviin hetkiin. Mistä voin kokea
kiitollisuutta juuri nyt?
Kun ei ajattele mitään, ei kärsi yhtä paljon. Jos keskittyy vain
tuntemaan väsymyksen kehossaan, se ei ehkä tunnukaan niin pahalta.
Mitä voin juuri nyt tehdä tälle asialle? Auttaisiko happihyppely tai
pieni rentoutumisharjoitus? Välipala tai pieni köllöttelyhetki? Mikä
auttaisi minua jaksamaan? Mikä tekisi juuri tästä hetkestä
mahdollisimman hyvinvoivan?
Väsyneenä kannattaa olla armollinen itselleen. Kun tiedostaa, että
oma tahmeus johtuu univajeesta, on helpompaa olla itselle
myötätuntoinen. Kotitöiden voi antaa odottaa, ehkä pienet nokoset ovat
sen sijaan parempi vaihtoehto juuri sillä hetkellä. Monesti myös
puoliso alkaa väsymyksen hetkellä tuntua huonolta tai väärältä.
Silloinkin kannattaa muistaa, että luultavasti kyse on siitä, että on
itse niin väsynyt että toinen käy sen takia hermoille. Väsyneenä asiat
eivät luista, jaksamattomuus alkaa helposti ahdistaa ja asiat tuntuvat
kaatuvan päälle. Omaa epätäydellisyyttä voi olla vaikeaa sietää. En
olekaan jaksava tehopakkaus vaan nalkuttava ja kyyninen. Sen sijaan
että lähtisi sättimään itseä siitä ettei saa mitään aikaiseksi, on
parempi olla itselleen armollinen ja kannustava. Olisiko parempi
vaihtaa nalkuttava äänilevy omassa päässä kannustavaksi: Tämä on
normaalia, olen hyvä näin, kaikki menee hyvin.
Jos tuntuu, että oma
väsymys on liiallista, on hyväksyttävää pyytää apua ammattilaisilta.
On hyvää vanhemmuutta pyytää ja ottaa apua vastaan silloin kun sille
on tarve. Kotipalvelua ja keskusteluapua on saatavilla.
Keskustelu ja vertaistuki on parasta lääkettä väsymykseen. Myös
muut vanhemmat ovat väsyneitä; et ole ainut, joka elää sumussa. Eikä
ole niin, että vain heikot väsyvät ja uupuvat. Juttele muille
väsymyksestä, tuuleta tunteita. Vanhempana ei ole hyvä jäädä liian
yksin, vertaistuki pikkulapsiarjessa on ihan korvaamatonta. Ja muista,
että vanhempana tarvitset myös omaa aikaa. Jos arki on vain lapsia
varten olemista, uuvuttaa itsensä helposti ennen pitkää. Tauoton
tekeminen pitää aivot ja kehon ylikierroksilla. Jokainen tarvitsee
rauhallisia hetkiä ja hiljaisuutta. Kenenkään kruunu ei kiillotu
olemalla marttyyri.
Jaksamisen näkökulmasta on tärkeää ravita itseään jatkuvasti.
Läsnäololla, rentoutumisella, hyvillä kirjoilla, sosiaalisilla
kontakteilla. Vanhemmuuden ydin on itsensä rakastamisessa ja omasta
hyvinvoinnista huolehtimisessa. Kun itse voi hyvin, koko perhe voi
hyvin.
Ei kannata keskittyä ajattelemaan vähäunisia öitä, kannattaa
keskittyä mieluummin positiivisiin asioihin ja olla kiitollinen
ihanasta lapsesta, joka kyllä jossain vaiheessa alkaa nukkua kuin
tukki ja teininä sitä saa jo repiä ylös sängystä. Mutta kannattaa
muistaa myös se, että lapsen uneen pystyy vaikuttamaan, monesti aika
yksinkertaisin keinoin. Myös minä teen unikouluohjauksia ja
autan perheitä kohti parempia yöunia. Jaksamiseen ja hyvinvointiin
liittyviä asioita voi käsitellä
kanssani ratkaisukeskeisen
valmentamisen avulla.
Mikä auttaa sinua väsymyksen hetkellä? Mistä sinä saat voimaa?
Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat kirjoitukseni:
28.3.2015
Jaa kavereille:
Muutama yrittäjä-äiti pisti pystyyn #ihanaäiti-kampanjan. Minulle
oli heti selvää, että olen mukana tässä kampanjassa. En päässyt mukaan
ideointipalaveriin enkä yhteiskuvauksiin, mutta halusin olla tässä
kampanjassa mukana blogini kautta.
- Mitä?
- Tuetaan äitiyttä ja äitiyden erilaisia valintoja jakamalla kuvia
ja tekstejä somessa #ihanaäiti-hashtagiä
käyttäen.
- Miksi?
- Tavoitteena on tukea äitejä omannäköisessä äitiydessä.
Tuomitseminen ei auta ketään vaan aito hyväksyminen ja myötätunto.
Sen jälkeen, kun lapsen fyysiset ja psyykkiset perustarpeet on
täytetty, loput äitiydestä on hienosäätöä.
- Tarkoituksena on nähdä, mitä hyvää omassa ja muiden äitiydessä
on.
- Arvostelun sijaan voisi kysyä, miten jonkun valinta toimii ja
mitä hyvää se on tuonut. Jokainen voi omalla toiminnallaan auttaa ja
tukea toisia. Autetaan toisiamme ja itseämme olemaan #ihanaäiti.
- Miten?
- Jaa kuva itsestäsi somessa
#ihanaäiti-hashtagiä käyttäen. Voit tuoda
kuvassa tai kuvatekstissä esille sen miksi olet ihana äiti juuri
sellaisena kuin olet.
- Haasta samalla mukaan omat ihanat äitiystäväsi.
- Jos bloggaat, kerro jokin merkittävä tarina tai ihanin
onnenhetki omasta äitiydestäsi blogissa ja jaa teksti
#ihanaäiti-hashtagiä käyttäen.
- Haasta samalla myös ihanat bloggariäitiystäväsi mukaan.
Meillä tuoksuu paistovalmis pulla. Niin ihanaa kuin olisikin olla
pullantuoksuinen leipova äiti, niin minä en leivo pullaa. Jos meillä
tuoksuu pulla, se tulee kaupan paistovalmiista pullista. Ennen äidiksi
tuloani ajattelin, miten ihanaa on sitten leipoa pullaa lasten kanssa
ja miehen tullessa töistä kotiin meillä tuoksuu ihana pullantuoksu.
Mutta ei minusta äitiyden myötä tullut jauhopeukaloa eikä
pullanleipojaa. En ollut sitä ennen äidiksi tuloani enkä ole nytkään.
Mut hei, olen ihana äiti silti! Ja ehkä juuri siksi, etten pakota
itseni tekemään jotain sellaista, mikä ei ole itselleni luontaista.
Hampaat irvessä väkisin leivotut pullat (koska kyllähän jokaisen äidin
kuuluu olla pullantuoksuinen äiti) olisivat tuskin kellekään kivat.
Meillä paistovalmiit pullat vapauttavat omaa energiaani muuhun
toimintaan lasten kanssa. Ne ovat helpottajia arjessa ja juhlissa.
Joillekin toiselle äidille pullien leipominen on ihanaa aikaa lasten
kanssa. Tai sitten omaa terapeuttista aikaa.
Äitiyden ilmapiiri on aika tuomitsevaa. Varmaan jokainen äiti on
joskus ollut tilanteessa, että oma tapa olla äiti tulee tuomituksi
joltain taholta. Tekee niin tai näin, niin aina tekee jonkun mielestä
väärin päin. Ainakin jos menee lukemaan netin vauva-aiheisia
keskustelupalstoja, niin siellä ei kyllä sanoja säästellä.
Imetin molempia lapsiani suunnilleen 2-vuotiaaksi asti. Omasta
mielestäni olin ihana äiti. Mutta kuinka moni taho tuomitsikaan
tämän. Kuinka paljon sainkaan (varsinkin esikoisen kohdalla) kuulla
kummallisia mielipiteitä siitä, miten sairasta on imettää kävelevää ja
puhuvaa lasta. Erityisesti näitä kuulin perhekerhoissa tai
perhekahviloissa. Eli juuri niissä paikoissa, joissa äitien pitäisi
tukea toisiaan. Toisen lapsen kohdalla näitä mielipiteitä ei enää
kuulunut. Tai sitten en vain enää niitä kuunnellut. Luotin jo enemmän
omaan tapaani olla äiti ja tehdä asioita omalla tavallani. Oman itseni
ja omat lapseni tuntien. Sen kyllä muistan, että kuopuksen kohdalla
terveydenhoitaja sanoi monta kertaa, että imetys pitää lopettaa lapsen
täytettyä vuoden. En enää kertonut 1½-v- ja 2-v-neuvoloissa
imettäväni. Voin vain kuvitella, millaisia kommentteja saavat kuulla
ne, joiden imetys syystä tai toisesta loppuu kovin lyhyeen.
Tällä hetkellä osa työtäni
ovat unikouluohjaukset ja
uniluennot. Nämä uniasiat vasta ovatkin
sellaisia, joista jokaisella on jokin mielipide: Lasta ei saa
nukuttaa perhepedissä. Lapsi pitää nukuttaa perhepedissä.
Lapsen pitää nukkua alusta alkaen omassa huoneessa.
On lähes
rikokseen verrattavissa, jos lapsi siirretään omaan huoneeseensa alle
2-vuotiaana.
Lasta ei saa imettää yöllä enää puolen vuoden
jälkeen.
Unikoulua ei saa pitää, se traumatisoi lapsen.
Mutta kuinka monesti olenkaan nähnyt, että huolellisesti suunniteltu
ja lempeästi toteutettu unikoulu on pelastanut koko perheen. Vanhemmat
ovat alkaneet jaksaa paremmin eikä parisuhteessa enää riidellä
väsymyksen takia. Koko elämä avautuu uudella tavalla väsymyssumun
jälkeen. Eikö kuitenkin ole niin, että hyvinvoivat vanhemmat
kasvattavat hyvinvoivia lapsia? Antakaamme tilaa erilaisille
ratkaisuille ja valinnoille. Tuetaan, ei tuomita.
Nyt haastaisin Juuri Sinut mukaan tähän #ihanaäiti-kampanjaan.
#ihanaäiti
#tuetaaneituomita
#stopmommywars
#moms4moms
24.3.2015
Jaa kavereille:
Jäähyn käyttö oli paljon esillä viime syksynä. Yhdysvaltalaisen
UCLA-yliopiston
tutkijat Daniel J. Siegel
ja Tina Payne Bryson nostivat esille, että
jäähy on tehoton ja jopa vahingollinen lapsen kehitykselle.
Jäähyn käyttö on lapsen yksin jättämistä vaikeassa tilanteessa. Jäähyn
vaikutus on sama kuin eristäminen. Joissakin perheissä jäähy on
automaattirangaistus eikä sillä ole mitään yhteyttä siihen, mitä
lapsen toivotaan oppivan jäähyn kautta. Jäähyä käytetään innokkaimmin
silloin kun aikuinen on ärsyyntynyt. Siinä tilanteessa aikuisen
itsensä olisi paras mennä rauhoittumaan.
Meidän perhe -lehdessä 1/2015 kerrottiin kehupenkistä.
Kehupenkillä voi jokainen istua vuorollaan, ja muut perheenjäsenet
keksivät, missä kaikessa hän on hyvä ja ihana.
Mitäpä jos kaikki ottaisivat käyttöön kehupenkin jäähypenkin
sijasta? Kun tulee tunne, että tekisi mieli laittaa lapsi
jäähypenkille, aikuinen voisi itse mennä hetkeksi jäähylle ja miettiä,
miksi lapsi käyttäytyi niin kuin käyttäytyi. Mitä tarvetta lapsi
haluaa ilmaista käyttäytymisellään? Käyttäytymisen takana on aina
tunne ja tunteen takana tarve. On tärkeää katsoa lapsen käyttäytymisen
taakse, ydintarpeeseen, mistä tunne ja siitä johtunut käytös on
syntynyt. Kun aikuinen on itse rauhoittunut, on aika siirtyä
kehupenkille ja kumpikin saa kehua kilvan toistaan. Missä kaikessa
lapseni on hyvä? Mitkä ovat hänen vahvuuksiaan? Mistä hän ansaitsee
kehuja? Missä itse olen hyvä? Mitkä ovat omat vahvuuteni? Missä olen
lapseni mielestä hyvä? Mistä hän kehuu minua?
Lapset rakastavat kuulla omia vahvuuksiaan ja hyviä puoliaan. On
tärkeää, että niitä sanotaan ääneen. Yhä uudestaan ja uudestaan.
Lapsen olisi tärkeä kuulla mahdollisimman usein, miten ihana lapsi hän
on ja miten uskomaton onni sinua vanhempana on kohdannut, että olet
saanut juuri hänet lapseksesi. Olet äidille rakas ja isälle tärkeä
ja isovanhempien aurinko.
Ihanaa, että juuri sinä olet meidän
lapsemme.
Mitä positiivista sinä olet tänään sanonut lapsellesi?
Entä mitä positiivisia ajatuksia olet tänään ajatellut itsestäsi ja
omasta vanhemmuudestasi? Mistä sinä kehuisit itseäsi vanhempana?
16.3.2015
Jaa kavereille:
Aikuisten ja lasten
yhteiset satuhierontatunnit
jatkuvat huhtikuussa. Satuhierontatunneilla on myönteistä yhteyttä,
iloa, leikkiä, voimaannuttavia satuja, läsnäolevaa vanhemmuutta,
rentoutumista ja satuhierontaharjoituksia. Satuhierontatunnilla on
vuorotellen liikunnallisia osuuksia ja satuhierontaa. Tunneilla
käytetään myös elämyksellisiä elementtejä, kuten saippuakuplia,
kankaita ja höyheniä. Satuhierontatunnit on suunnattu n. 2-vuotiaille
ja sitä isommille lapsille.
Helmikuussa pidetyltä satuhierontatunnilta saatua palautetta
Ihanaa lämpöä ja läheisyyttä lapsen ja vanhemman välillä. Lapset
jaksoivat keskittyä ihanien jaloitteluiden
ansiosta. Kotona
vielä mietittiin kovasti miten se jänis loikki ja miten karhu
tallusti. Lapseni tuumasi: meinasin nukahtaa hierontaan!
Eikö se silloin ole hyvän rentoutumisen merkki :)
Liikunnalliset osuudet olivat hyvää vastapainoa seesteisemmille
rentoutuksen hetkille, auttoi leikki-ikäisiä keskittymään. Ryhmämme
oli pieni ja intiimi, mutta luulen, että Heli olisi ohjaajana saanut
vedettyä isommankin ryhmän lämminhenkisellä ja läsnäolevalla
tavallaan. Kiitos — voin lämpimästi suositella kaikille!
Huhtikuun aiheet: Merimaailma
sekä Kevät ja hyönteiset
Ma 20.4. klo 10.00‒10.45 teemana on Merimaailma
. Kaloja,
valaita, merihevosia, meritähtiä. Mitä kaikkea meressä voi olla? Voiko
merestä löytää myös aarteen? Teemme mereen ja kaloihin liittyviä
vuorovaikutusleikkejä ja satuhierontaharjoituksia.
Ma 27.4. klo 10.00‒10.45 teemana on Kevät ja hyönteiset
.
Miten perhoset lentävät ja leppäkertut vipeltävät? Millaisia kukkia
maasta nousee? Miten siemenestä voi kasvaa taikapuu? Teemme kevääseen,
hyönteisiin ja kasvuun liittyviä vuorovaikutusleikkejä ja
satuhierontaharjoituksia.
Valmistuin ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi Helsingin yliopiston
Palmenia-koulutuskeskuksesta. Takana on reilu vuosi opintoja.
Opintoihin on kuulunut luentoja ja harjoituksia esimerkiksi
ratkaisukeskeisyydestä, narratiivisuudesta, dialogisuudesta,
toiminnallisista menetelmistä, mindfulnessista ja positiivisesta
psykologiasta. Olen tehnyt joukon harjoitusvalmennuksia, tavannut
pienryhmääni, referoinut kirjallisuutta ja tehnyt päättötyön omasta
kehittymisestäni ratkaisukeskeisenä valmentajana.
Mitä on ratkaisukeskeisyys? Mitä tekee ratkaisukeskeinen
valmentaja? Ratkaisukeskeisyys on työtapa, jossa hyödynnetään
ihmisten voimavaroja, unelmia, tavoitteita ja osaamista.
Ratkaisukeskeinen valmentaja ohjaa keskusteluprosessia. Hän ei ole
asiakkaan elämänkokemusten ratkaisija ja asiantuntija, vaan hänellä on
tärkeä osuus keskustelun mahdollistajana ja vaihtoehtoisten
mahdollisuuksien etsimisen avustajana. Valmentaminen on prosessi, jossa
valmentaja auttaa ihmistä ottamaan käyttöönsä omia voimavarojaan niin,
että hän voi saavuttaa tavoitteensa. Ratkaisukeskeinen valmennus saa
usein aikaan uusien asioiden syntyä ja tilanteiden jäsentymistä.
Tärkeinä elementteinä työskentelyssä ovat arvostava kuuntelu ja
haastattelu, unelmakeskeinen ajattelu, tavoitteiden luominen ja
konkretisoiminen pieniksi askeliksi, niiden seuraaminen ja
kannustaminen.
Valmennustilanteessa valmentaja kyselee ja voi teettää myös
erilaisia tehtäviä. Valmentaja ei neuvo eikä ohjaa. Valmentajan kautta
et saa vastauksia kaikkiin kysymyksiisi vaan valmentaja auttaa sinua
kysymysten avulla löytämään niitä ratkaisuja itse. Lähtökohtana on,
että ihminen on oman elämänsä asiantuntija ja valmentaja auttaa
asiakasta löytämään ratkaisuja ja vastauksia. Ratkaisukeskeinen
valmentaja auttaa ihmisiä toimimaan heille luontevalla tavalla heidän
omien tavoitteidensa hyväksi.
Valmennukseen voi tulla minkä aiheen kanssa tahansa. Valmennus ei
ole terapiaa, eikä valmennukseen tullessa tarvitse olla varsinaista
ongelmaa, vaan halu selkeyttää omaa elämääsi tässä ja nyt, sekä
hahmotella suuntaviivoja tulevaan. Valmentaja ei analysoi, arvostele
tai ratkaise asioita puolestasi. Valmennuksessa luodaan tila, jossa
valmennettava voi oivaltaa itse.
Toivetila voi olla mikä tahansa. Se voi olla olla uusi suunta
työelämässä, jokin henkilökohtaisen elämään tai perhe-elämään liittyvä
tilanne tai vaikka kuntoiluun motivoituminen. Valmennus keskittyy
tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Ratkaisukeskeinen valmentaminen on
jokaisen asiakkaan kanssa ainutkertainen prosessi, johon ei ole
valmiita kaavoja. Työskentelyn tapa ja kesto määräytyy käsiteltävän
asian ja tilanteen mukaan. Valmennuskertojen määrä on valmennettavan
päätettävissä. Yksi tapaaminen kestää noin tunnin.
Kiinnostuitko? Mitä elämänaluettasi sinä haluaisit jäsentää
ratkaisukeskeisen valmentajan avulla? Ota yhteyttä!
heli@kasvuntaika.fi
Ratkaisukeskeisyydestä voi lukea lisää esim. Ratkesin sivuilta
artikkelista Ratkaisukeskeisyys pähkinänkuoressa.
Valokuva on otettu tammikuussa ratkaisukeskeinen valmentaja
-opintojen voimauttavan valokuvauksen tehtävää varten.