Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
19.8.2015
Jaa kavereille:
Siitä on nyt vuosi, kun Kasvun Taika on
perustettu. Kasvun Taika perustettiin, jotta pääsen hyödyntämään
työssäni kaikkea ammattitaitoani ja tarjoamaan lapsiperheille
vanhemmuutta sekä vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta tukevia
palveluja. Palvelutarjontani on aika laaja, tykkään tehdä
monipuolista ja vaihtelevaa työtä. Olen aina nauttinut lasten
liikuntaryhmien ohjaamisesta ja olen tehnyt sitä jo 20 vuoden
ajan. Pidän myös yksilötyöstä ja perheiden kohtaamisesta vaikkapa
kotikäynneillä. Minulle on sydämen asia tukea vanhempien
hyvinvointia.
Koulutukseltani olen sosionomi ja toimintaterapeutti. Viime
maaliskuussa valmistuin ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi. Tällä
hetkellä opiskelen mindfulness-ohjaajaksi, ja
lokakuun lopulla olen aloittamassa lasten tunnetaito-ohjaajaopinnot.
Nykyisessä työssäni yrittäjänä pystyn hyödyntämään sitä kaikkea
tietotaitoa, jota olen vuosien varrella kerännyt.
Ennen yrittäjyyttä tein vuosia töitä ennaltaehkäisevän
lastensuojelun parissa neuvolan perhetyöntekijänä. Opin niiden vuosien
aikana valtavasti esimerkiksi unikouluohjauksesta, kiintymyssuhteen
tukemisesta ja vanhempien kohtaamisesta. Mielessäni pyöri pitkään,
miten voisin tehdä työtä niin, etten ole sidottu virka-aikaan ja niin,
että pääsen työssäni hyödyntämään myös taitoani ohjata erilaisia
toiminnallisia ryhmiä. Syttyi idea. Luon oman työni. Pari vuotta
tarvittiin rohkeuden keräämistä, jotta uskalsin irtisanoutua
vakituisesta työsuhteesta ja ryhtyä yrittäjäksi.
Yrittäjyyteen liittyen minulla on ollut paljon ennakkoluuloja.
Etten osaa enkä ymmärrä. On varmaan edelleenkin asioita, joita en
osaa, mutta olen saanut koottua ympärilleni vahvan tukijoukon, joka
auttaa minua erilaisissa yrittäjyyden haasteissa.
Parasta yrittäjyydessä on saada tehdä niitä asioita, joista nautin
ja joissa olen hyvä. Työpäivät ovat erilaisia. Saan olla luomassa
uutta. Haasteitakin on, mutta ne on tehty voitettaviksi. Kestää
aikansa, että yritys tulee tunnetuksi.
Minulla on ollut ilo kohdata aivan ihania lapsiperheitä vuoden
aikana. Olen ohjannut lukuisia liikuntaryhmiä sekä vauva- ja
satuhierontakursseja, olen luennoinut uniasioista, käynyt
kotikäynneillä unikouluohjausten tiimoilta ja päässyt aloittamaan myös
ratkaisukeskeistä valmentamista. Minulla on onni ja ilo saada tehdä
työtä, josta nautin ja joka ei aina edes tunnu tunnu työltä. Tästä on
hyvä jatkaa. Kasvun Taika jatkakoon kasvuaan, ja olkoon yrittäjyyden
toinen vuosi yhtä taianomainen kuin ensimmäinen vuosi oli.
Mikä on unikoulu? Milloin unikoulun voi pitää? Mitä ennen
unikoulua pitäisi huomioida? Millaisia unikouluja on olemassa?
Nimitystä unikoulu
käytetään silloin, kun pyritään
tietoisesti rytmittämään lapsen unta. Sana koulu
viittaa
siihen, että lapsi oppii uusia taitoja, mutta myös vanhemmat saavat
mahdollisuuden kasvaa vanhempina ja samalla oppia uusia tapoja tukea
kehittyvää lastaan.
Lapsen unikouluun liittyen on monenlaisia käsityksiä, sekä puolesta
että vastaan. Äärimmäisin toteutusmuoto on huudatusunikoulu, jossa
lapsi laitetaan sänkyyn yksin koko yöksi itkemään eikä hänen itkuunsa
vastata millään tavoin. Unikoulun huono maine perustuu juuri tähän
ajatukseen, että lapsi itkee yksin omassa huoneessaan, omassa
sängyssään eivätkä vanhemmat tee mitään. Mielestäni keskeistä on
arvioida unikoulun toteutustapaa. Unikouluja on paljon erilaisia eikä
unikoulu automaattisesti tarkoita sitä, että lapsi itkee hysteerisesti
tai että lasta ei voisi edelleen nukuttaa esim. perhepedissä (jos
perhe niin haluaa).
Unikouluja on erilaisia. On hyvä valita sellainen menetelmä, joka
sopii parhaiten omiin käsityksiin ja ajatuksiin. Tunnettuja
unikoulumenetelmiä ovat esimerkiksi tassuttelu, pistäytymisunikoulu,
positiivisten rutiinien menetelmä, Pantleyn
pehmeä matka höyhensaarille, Tracy Hoggin
unikoulu, Gordonin lempeä unikoulu perhepedissä
nukkuville ja tuoliunikoulu. Osa unikouluista perustuu siihen, että
lasta käydään aika ajoin rauhoittelemassa (esim. pistäytymisunikoulu),
osa siihen, että aikuisen läsnäoloa vähitellen vähennetään tai
häivytetään (esim. tassuttelu-unikoulu). Osa menetelmistä on vieläkin
lempeämpiä, ilman kyyneleitä
-metodeja (kuten
Pantley ja Gordon).
Tosin kokemukseni mukaan niissäkin lapsi saattaa jonkin verran
protestoida ja itkeä. Samaa menetelmää on hyvä kokeilla ainakin viikko
ennen kuin tekee johtopäätöksen, ettei se toimi. Parin illan kokeilu
jää vain kokeiluksi, josta lapsi ei ehdi oppia mitään.
Mieti oletko itse valmis unikouluun ja myös onko lapsesi siihen
valmis. Jos epäilet omaa valmiuttasi, ei ehkä ole vielä oikea aika
unikoululle. Unikoulun ajan aikuisen pitäisi jaksaa olla rauhallinen,
johdonmukainen ja kärsivällinen.
Useimmiten unikoulun tavoitteena on se, että lapsi oppii
nukahtamaan itsekseen ja pystyy jatkamaan unia ilman vanhempien apua
havahtuessaan yöllä hereille. Toki vanhemmat asettavat omat
tavoitteensa unikoululle. Jossain perheessä voidaan lähteä siitä, että
lapsi opetetaan ensin nukahtamaan itsekseen sänkyyn ja vasta myöhemmin
vieroitetaan lapsi yösyötöistä.
Ennen unikoulua olisi hyvä tarkistaa, ettei lapsen yöheräily johdu
esimerkiksi korvatulehduksesta tai allergioista. Jos on tarkoitus
vieroittaa yösyötöistä, olisi lapsen oltava yli puolivuotias ja
kiinteitä ruokia pitäisi olla useampi päivän aikana. Toki ennen puolta
vuotta voi alkaa jo harjoitella esim. lapsen itsesäätelyn tukemista;
sitä että lapsi oppisi vähitellen rauhoittamaan itse itsensä uneen.
Uutta nukahtamistapaa on hyvä harjoitella pikku hiljaa ja lempeästi,
ei väkisin runnoen. Jos vauva on tottunut nukahtamaan rinnalle tai
pullolle, voi vähitellen kokeilla sitä, ettei anna vauvan nukahtaa
imemiseen vaan lyhentää vähitellen imetyksen tai pulloruokinnan kestoa
ja auttaa vauvaa uneen esimerkiksi taputtelun ja unilauseiden
avulla.
Hyvin toteutettu lempeä unikoulu ei vahingoita lasta ja se voi
auttaa vanhempia jaksamaan arjessaan paremmin. Kun koko perhe nukkuu
hyvin, on sillä positiivinen vaikutus mielialaan, hyvinvointiin,
lapsen kasvuun ja kehitykseen, parisuhteeseen ja lapsen ja vanhemman
väliseen vuorovaikutussuhteeseen.
22.6.2015
Jaa kavereille:
Jokainen ihminen osaa jotakin hyvin, ja jokaisella ihmisellä on
hyviä puolia. Monet ihmiset ovat huonosti perillä vahvuuksistaan,
vaikka saattavatkin hyvinkin tarkkaan olla selvillä monista vioistaan
ja huonoista puolistaan. En osaa laittaa hyvää ruokaa, hermostun
helposti, väsyneenä tiuskin lapsille ja nalkutan puolisolleni, en saa
pidettyä kotiamme siistinä. Mieli suoltaa hyvin helposti kymmeniä
asioita, joissa et koe olevasi hyvä.
Omat vahvuudet keskiöön
Entä jos lähtisitkin miettimään omia vahvuuksiasi ja myönteisiä
ominaisuuksiasi? Missä olet hyvä? Vahvuuksia voivat olla vaikkapa
kekseliäisyys, positiivisuus, herkkyys, tavoitteellisuus,
käytännöllisyys, tunnollisuus, pitkäjänteisyys, sitkeys,
innostuneisuus…. Etsi itsestäsi vähintäänkin viisi myönteistä
ominaisuutta ja kirjoita nämä paperille: Minä Heli olen empaattinen,
lämmin, sitoutunut, innostunut ja luotettava. Voit vahvistaa näitä
vahvuuksia vielä lukemalla ne ääneen.
Keskity hyvään
Ajattele valitsemiasi myönteisiä asioita silloin, kun sinulla on
houkutus arvostella tai väheksyä itseäsi. Mitä enemmän keskityt hyviin
asioihin itsessäsi, sen paremmalta sinusta tuntuu ja itsetuntosi
kohenee. Muista, että suomalaisittain vaatimattomuus ei ole
välttämättä hyve eikä nöyryyskään tarkoita nöyristelyä!
Mitkä ovat sinun viisi myönteistä ominaisuuttasi?
11.6.2015
Jaa kavereille:
Mindfulness on tietoista läsnäoloa,
pysähtymistä tähän hetkeen.
Mindfulnessissa on kyse mielemme, ajatustemme
sekä tunteidemme rauhoittamisesta erilaisin yksinkertaisin
harjoituksin. Mitä hyötyä mindfulnessista voi
olla vanhemmuudessa?
Mindfulness on olemista tässä hetkessä, ei
murehtimista, eikä sen ennakointia, mitä ei tapahdu tai mitä
seuraavaksi tapahtuu. Hyväksytään asiat sellaisina kuin ne
ovat. Mielemme on aika lailla jatkuvasti omassa päässämme. Se
kritisoi, huolehtii, arvostelee, kategorisoi. On tärkeää muistaa,
ettet ole sama kuin ajatuksesi. Vaikka ajatusmylly päässäsi suoltaa,
että en osaa tätä, en opi tätä koskaan, olen huono vanhempi
,
näitä ajatuksia ei tarvitse uskoa. Älä myöskään usko, ettei lapsi
voisi oppia uutta ja kehittää omia luonteenpiirteitään.
Rakentavat ja tietoiset toimintatavat
Vanhemmuudessa tulee eteen paljon stressaavia tilanteita. Asiat
eivät suju siten kuin itse vanhempana toivoisi. Läheisissä
ihmissuhteissamme olemme taipuvaisia reagoimaan enemmän
puolustuksellisesti kuin tietoisesti. Monet reagoivat automaattisesti
ärsykkeeseen. Mindfulness auttaa huomaamaan,
mitä itsessä tapahtuu: ahaa, minussa on herännyt ärsyyntymisen
tunne
. Mindfulness auttaa rakentavampaan
toimintatapaan kuin vaikkapa lapselle huutamiseen tai ovien
paiskomiseen. Tiedostettu toimintatapa lähtee tilanteesta eikä
automaatiosta. Mindfulness auttaa vapautumaan
vanhoista totutuista ajatus- ja reaktiomalleista.
Vanhemman on mahdotonta ottaa vastaan lapsen tunteita, jos omat
lapsuuden tunnelukot ovat vielä läpikäymättä ja irtipäästämättä.
Miksi reagoin, mihin reagoin, miten reagoin? Kenelle tunteeni on
oikeasti osoitettu? Vastuu tunteista on aina tuntevalla
ihmisellä—kenellekään ei ulkopuolinen voi aiheuttaa mitään tunnetta.
Toki tunteen syntymiseen voi olla toinen osapuoli osallisena.
Mindfulness auttaa tunnistamaan sekä omia että
lapsen tunteita.
Yhteys lapsen kanssa paranee
Kun vanhemmat toteuttavat
mindfulness-vanhemmuusmallia, he
toteuttavat vanhemmuuttaan rauhallisemmin ja johdonmukaisemmin, he
edistävät hoivaavaa ja lämmintä aikuinen–lapsi-suhdetta ja edistävät
myös myönteistä suhtautumista, luottamusta ja tunteiden jakamista.
Tietoinen, hyväksyvä läsnäolo on yksi keino edistää turvallisen
kiintymyssuhteen syntymistä. Hyväksyvä asennoituminen auttaa vanhempia
käsittelemään kutakin tilannetta ottaen huomioon lapsen tarpeet sekä
samalla säätelemällä omaa käyttäytymistään ja valitsemaan
toimintatapansa viisaasti.
Mindfulness antaa keinoja läsnäoloon ja
vanhemmuudesta nauttimiseen. Monet vanhemmat kokevat riittämättömyyden
tunnetta ja tekevät kaikkensa ollakseen hyviä vanhempia.
Vanhemmuudesta tulee helposti suorittamista. Suorittaminen voi siirtyä
lapsiin ellei asiaa tule miettineeksi ja tiedostaneeksi.
On myös hyvä miettiä, mitä voin oppia itsestäni lapsen kautta?
Mitä asioita lapsi tuo eteeni? Vanhemmuus on peili, josta näemme niin
hyvät kuin huonotkin puolemme.
Lempeys itseä kohtaan
Tietoinen suhtautuminen alkaa myötätuntoisella suhtautumisella
itseemme. Oppimalla suhtautumaan lempeämmin omaan sisäiseen
rakkauteemme, sisäisen kriitikon valta alkaa vähetä.
Mindfulness-harjoitusten avulla voi antaa myös
rakkautta itselle. Ja kun antaa rakkautta itselle, sitä voi antaa
myös muille. Muista pitää huolta itsestäsi ja olla lempeä itsellesi!
Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat kirjoitukseni:
29.5.2015
Jaa kavereille:
Seuraavan kesäpäiviin sopivan mindfulness-harjoituksen
löysin kirjasta
Lapsen ja nuoren mieli:
Keskity pilveen -meditaatio
Tämä on hyvä harjoitus kesäisiin auringonotto- tai
loikoiluhetkiin. Valitse taivaalta pilvi, johon keskityt täysin
seuraavien muutaman minuutin ajaksi. Hengitä rauhallisesti ja syvään
sisään. Uloshengityksellä puhalla kohti pilveä. Toista muutama
kerta, ja voit huomata miten hengityksellä muutat pilven muotoa.
Hengitä ja keskity pilveen, kunnes se on kadonnut kokonaan tai sitä
ei enää tunnista samaksi pilveksi. Voit opettaa
tämän taikatempun
myös lapsillesi.
Mukavia kiireettömiä kesäpäiviä sinulle, lukijani! Läsnäoloa,
tilanteessa elämistä, rauhoittumista!