Kasvun Taian blogi

Aiheita

26.9.2019
Jaa kavereille:

Mitä tehdä, kun sekä lapsi että vanhempi ovat suuttumuksen vallassa?

suuttumuksen vallassa

Tunteet tarttuvat. Lapsi raivoaa ja huutaa ja pian aikuinenkin on raivon vallassa. Kun lapset tunteet vyöryvät hänen sietoalueensa ulkopuolelle, ne saavat myös vanhemman herkemmin pois omalta sietoalueeltaan. Lopulta tilanteessa on kaksi 5-vuotiasta kinastelemassa ja huutamassa.

Se, että taannut lapsen tasolle raivaritilanteissa, katkaisee yhteyden lapseen ja on lapselle myös pelottavaa, erityisesti jos sitä tapahtuu usein. Kun lapselle huutaa ja raivoaa kovalla äänellä, hän pelästyy ja hänen pelkokeskus aktivoituu ja hän on entistä isomman tunnekuohun ja hädän vallassa.

Mitä voi tehdä, kun sekä lapsi että vanhempi ovat suuttumuksen vallassa? Miten voisi toimia niin, että lipsahtamista lapsen tunnetilaan tapahtuisi mahdollisimman harvoin ja aikuinen pysyisi aikuisena?

Aikalisä itselle

Suuttumuksen vallassa et pysty järkiperäiseen toimintaan. Tunnekuohun vallassa ei toimi järkevä ajattelu ja tulee sanoneeksi ja toimineeksi sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole rakentavia eivätkä lasta ja sinua itseäsi rauhoittavia.

Aikuisena sinun on hyvä ottaa ensin aikalisä itsellesi. Jos tilanteesta pystyy poistumaan, voit hetkeksi poistua paikalta. Jos et pysty poistumaan paikalta, ota muutama syvä hengitys ja kiinnitä huomiota vaikka omiin jalkoihisi kiukkuisten ajatusten sijaan. Silitä itseäsi. Rentouta kehoasi, joka on kiukusta kireä. Kehoon vaikuttaminen on nopein tapa vaikuttaa tunteen voimakkuuteen. Luo itsellesi ja kehollesi turvaa kaikin mahdollisin keinoin.

Tunne myös myötätuntoa itseäsi kohtaan. Olet haastavassa tilanteessa ja tarvitset kaiken oman tukesi.

Huomio lapseen

Kun olet saanut rauhoitettua itsesi ensin, tue sen jälkeen lapsesi rauhoittumista. Lapsi tarvitsee apua oman pelkokeskuksen rauhoittamiseen ja palaamiseensa sopivaan vireyteen. Hän tarvitsee turvallisuuden tunnetta.

Aikuinen luo turvaa omalla rauhallisella läsnäolollaan. Osa lapsista hyötyy siitä, että heitä silitellään ja pidetään sylissä. Osa rauhoittuu mieluummin itsekseen niin, että aikuinen on vähän kauempana. Lapselle ei kannata puhua paljon raivarin hetkellä, hän monesti vain raivostuu lisää, jos aikuinen esimerkiksi ohjeistaa häntä. Voi vain olla hiljaa tai puhua mahdollisimman vähän rauhallisella äänellä.

Aikuisen tehtävänä on rauhoittaa lapsen uhka- ja puolustusjärjestelmää viestimällä, ettei uhkaa ole. Tärkeää on saada lapsen rauhoittumisjärjestelmä aktivoitumaan.

Kun sekä aikuinen että lapsi on rauhoittunut, tilanne on hyvä käydä jälkikäteen läpi ja jos aikuinen on huutanut lapselle ja käyttäytynyt epäsopivasti, kannattaa pyytää omaa käytöstä anteeksi. Tilanteen korjaaminen on aina aikuisen vastuulla.

Mieti tilanteita etukäteen

Tunnekuohun ja suuttumuksen vallassa mieleesi ei tule koskaan mitään rakentavia toimintapoja. Siksi tilanteita kannattaa miettiä etukäteen ja vahvistaa omia tunnesäätelyn taitoja.

Opettele tunnistamaan jo lievää ärtyneisyyttä itsessäsi. Kun kykenet tunnistamaan ja erottamaan jo lievää kiukkua itsessäsi, pystyt helpommin puuttumaan asiaan, ennen kuin suuttumus käy ylivoimaiseksi. Miten sinä tunnistat ärtyneisyyden fyysisiä merkkejä itsessäsi?

Opettele erottamaan itsesi lapsen tunnetilasta. Voit ajatella, että lapsesi on vihainen mutta sinun itsesi ei tarvitse olla vihainen. Voit ajatella itsesi turvakuplaan, joka pitää sinut erillään toisen tunnetilasta.

Pystytkö tunnistamaan, mitä suuttumuksesi ja vihasi alla piilee? Mitä tarpeita tunteidesi alla on? Väsyneenä ja stressaantuneena tunnekuohuja tulee paljon helpommin. Miten sinä huolehdit omasta hyvinvoinnistasi?

Opettele myös tunnistamaan yleisimpiä suuttumustasi laukaisevia tekijöitä. Silloin, kun oppii tunnistamaan, mitkä kaikki tekijät aiheuttavat itsessä suuttumusta, pystyy tehokkaammin estämään automaattisen reagoinnin ja toimivaan rakentavammin haastavien tunteiden äärellä.

Vanhemmuuden voimapostista ja materiaalikirjastosta saat ilmaisia vinkkejä myönteiseen, tunnetaitoiseen ja hyvinvoivaan lapsiperhearkeen. Klikkaa ja lue lisää!

Avainsanat: tunteet, rauhoittuminen, tunnetaidot, vanhemmuus